I když e-knihy zaujímají pouze zlomek knižního trhu, počet prodaných kusů raketově roste. Při plánování internetové reklamy se některým podnikatelům vyplatí zvážit behaviorální cílení, které může výrazně zvýšit efektivitu kampaně. Ať už ale zvolíte libovolný nástroj, nezapomínejte na zákazníka a jeho běžný den. Nejen tyto věci, ale i řada dalších zazněly včera na 8. ročníku konference Czech Internet Forum.
Trh s e-knihami stále nárůstá
Ve velkém sále divadla Archa, kde se konference konala, začal program již krátce po deváté hodině ráno. Nejprve vystoupil marketingový odborník Richard Hunt. Po jeho příspěvku následovala velká mediální debata na téma “Co čeká českou mediální scénu v roce 2014”. Zúčastnilo se jí 13 panelistů, ať už z oblasti mediahousů, mediálních agentur nebo inzerentů.
Společně s mediální debatou odstartoval také program v malém sále. Jako první zde přednesl svůj příspěvek z Toms Panders ze společnosti Gemius, který se zaměřil na tipy pro vydavatele, jak mohou zvýšit příjmy z prodeje reklamního prostoru. Po Pandersovi vystoupil Tomáš Vyskočil, zakladatel webu Edna.cz, který rozebral problematiku pirátského stahování filmů a “válku” filmařů s piráty. Vyskočil na číslech z amerických studií ukázal, že pouze 8 % diváků, kteří filmy stahují, by za ně bylo ochotno platit. Jak navíc dokládají tržby kin a příjmy televizí z reklamy, pirátství trh významně nepoznamenává. Oboje totiž roste. Pokud má pirátství nějaký vliv, bude to v průměru 10 až 15 %,
doplnil Vyskočil.
Na příspěvek Tomáše Vyskočila volně navázal blok vystoupení a debaty, které spojovalo téma e-knih. Právě obavy z pirátského sdílení a stahování totiž ještě před několika lety odrazovaly od elektronických knih nakladatele. Bariéry se však podařilo překonat a trh s e-knihami neustále výrazně narůstá. Podle odhadů prodejců se letos prodá více než 400 tisíc e-knih, což je více než dvakrát tolik co vloni. Přesto zaujímá prodej e-knih pouze 0,35 % finančního objemu českého knižního trhu.
Diskutující v panelové diskuzi, vesměs lidé, kteří se prodejem e-knih zabývají (Jiří Vlček z Palmknihy, Tomáš Baránek z Jan Melvil Publishing, Hana Žáková z Alza.cz, Václav Kadlec z Albatros Media a Olga Biernatová z Kniha Zlín), se ale shodli, že podíl e-knih se bude zvyšovat. Další rozvoj e-knih bude podle panelistů směřovat i k větší interaktivitě, kterou uživatelům umožňují tablety a chytré telefony. Nepůjde tak už o “obyčejné” knihy, nýbrž o interaktivní aplikace, kterou mohou e-knihy více zpřístupnit například dětem. Budoucnost mají e-knihy i v oblasti školství. V současnosti však nejvíce letí beletrie a v nejbližší době se na tomto trendu zřejmě nic nezmění.
Čtěte také: Jiří Vlček: Proč se bát zneužití e-knih? Papírové knihy též lehce okopírujete
Další charakteristiky trhu a čtenářů představila na základě výzkumu Hana Friedlaenderová ze společnosti Mediasearch. Výzkum ukázal, že Češi mají poměrně silnou čtenářskou kulturu, současně ale patří mezi konzervativní národy. Pouze 9 % procent Čechů dává přednost elektronickým knihám. Na druhou stranu polovina čtenářů sice dává přednost klasickým papírovým knihám, ale e-knihám se nebrání. Co se týče internetové populace, tak 40 % respondentů uvedlo, že žádnou elektronickou knihu nemá a ani neuvažuje o jejím zakoupení. Pětina uživatelů pak nákup e-knihy zvažuje a 13 % přemýšlí nad tím, že by si nějakou stáhlo zdarma.
Nové trendy v reklamě? Behaviorální cílení
Po polední přestávce pokračoval program v malém sále debatou nad tím, zda mobilní obsah může někoho uživit. Ve velkém sále probíhala rovněž debata, tématem však nebyl mobilní obsah, nýbrž nové formy cílení a plánování online reklamy. Část panelistů z debaty o nových formách cílení online reklamy později vystoupila s vlastním příspěvkem v malém sále. Jak samostatné přednášky, tak i debata se točila hlavně okolo cílení na zájmy uživatelů (tzv. behaviorální cílení). Jedná se o techniku, která využívá informace o předešlém internetovém chování (cookie) k doručování reklam podle zájmu uživatele. Oproti necílené reklamě má tento typ podle panelistů vyšší CTR (míra prokliku) a konverzi a nižší bounce rate (míra opuštění).
Diskutující připomněli i nevýhody behaviorálního cílení. Zadavatelé potřebují disponovat velkou škálou dat o svých návštěvnících a nakupujících, aby se dala reklama správně zacílit. Z tohoto důvodu jde o poměrně časově a finančně náročnou záležitost, a nehodí se proto pro každého podnikatele.
Čtěte také: Jak na online marketing? Podrobný průvodce pokračuje
Při reklamě nezapomínejte na zákazníka
Po debatě o cílení reklamy přišla krátce po sobě ve velkém sále trojice zajímavých vystoupení. Jako první rozhýbal diváky konzultant Peter Lelovič, který marketingovým pracovníkům připomněl, že “stará škola reklamy” má internetovým marketerům rozhodně co dát. Na příkladu Pompejí ukázal, že princip reklamy zůstává stejný a že moderní plánovači reklam často zapomínají na to hlavní – na zákazníka samotného a jeho běžný den. Jak uvedl na závěr svého vystoupení Lelovič, síla spočívá v kombinaci staré školy s novou internetovou.
Po Peteru Lelovičovi nastoupil na pódium Roman Vaněk z Pražského kulinářského institutu a rozhovor s ním vedl stálý spolupracovník TUESDAY Business Network Petr Koubský. Roman Vaněk posluchače rozhodně nezklamal a poodhalil jim vznik oblíbeného pořadu Peklo na talíři a také problémy, se kterými se v souvislosti se svojí činností setkává. Trojici zajímavých příspěvků poté zakončil Josef Šlerka z Ataxo, který se věnoval internetovým médiím a jejich práci ze zdroji a přebírání zpráv.
Zatímco poslední příspěvek v malém sále měl na svědomí Zbyněk Hraše z Etnetery, ve velkém sále patřil závěr velké debatě na téma kvalitního obsahu a způsobu, jak si za něj mohou vydavatelé nechat zaplatit. Své názory a zkušenosti prezentovali i zástupci velkých českých vydavatelství typu společnosti MAFRA nebo Economia. Krátce po páté hodině konference skončila.