Při výběru platební brány pro e-shop opatrně, ceníky služeb nikde nenajdete

30. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Kalkulaci vám vytvoříme na míru. Ceník nehledejte. Takto ke svým zákazníkům, majitelům e-shopů, přistupují poskytovatelé služeb platebních bran. Tak opatrně.

Nabídněte zákazníkům vedle dobírky i platbu kartou, případně další způsoby online převodu peněz. Tuto poučku už zřejmě slyšel každý provozovatel internetového obchodu. Není to ale tak jednoduché. Začínající e-shop je při žádosti o možnost platby kartou lustrován bankami. Více se o tom dočtete v článku Zakládáte e-shop? O platebních kartách si nechte jen zdát. Zaměřili jsme se proto na platební brány, abychom zjistili jaká je situace u nich. Vypadá to, že tato možnost je otevřená téměř každému. I zde ovšem existují mnohá ale.

Hlavní služby, které v České republice existují – PayU, PaySec a GoPay – hrdě hlásí, že je může využívat prakticky jakýkoli spolehlivý a fungující e-shop s platnými obchodními podmínkami a veřejně dostupnými kontaktními údaji. Roli nehraje ani velikost obchodu, respektive obratu. Nehledíme na výši realizovaného obratu, jsme schopni aktivovat platební systém všem obchodníkům poptávajícím náš systém, říká Kamil Štěpánek, specialista klíčových klientů služby GoPay.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Dále čtěte: Platební brány a systém plateb

Po technické stránce je implementace platebních bran bez omezení a relativně snadným procesem, který by měl zvládnout každý, opět bez ohledu na velikost e-shopu. Ten buď musí mít už od dodavatele webu vybranou bránu integrovanou nebo ji musí programátor integrovat samostatně. Jiné zvláštní požadavky nejsou. K aktivaci služby je potřeba udělat tyto tři kroky:

  1. Registrace – uzavření elektronické smlouvy v automatickém registračním procesu. Například PayU poté ihned e-mailem odesílá informace nutné pro přihlášení do administračního panelu a k implementaci.
  2. Propojení e-shopu s platební bránou – po odeslání přihlašovacích údajů a schválení oddělením risku dochází k propojení internetového obchodu s platebním systémem. Po propojení a otestování dochází k aktivaci v systému a od té chvíle už lze přijímat platby.
  3. Spuštění – po otestování implementace může e-shop začít přijímat platby a informovat své zákazníky, že mohou platit online.

Délka implementace závisí zejména na velikosti a komplexnosti daného e-shopu, respektive na možnostech jeho programátorů. U malých e-shopů může implementace naší platební brány proběhnout doslova za jeden den. U složitějších systémů, kde se napojuje účetnictví, sklad nebo logistika, může jít o dny, případně týdny. Vždy je na konkrétní společnosti, jak komplexní napojení zvolí, kolik funkcionalit a možností platebního systému chce využít, komentuje Gabriel Kalapoš, ředitel PayU Czech Republic. U konkurenčního PaySecu může být služba funkční v řádu dnů. GoPay uvádí, že průměrná doba spuštění je jeden týden, ale je možné to zvládnout i za 24 hodin. To je v porovnání třeba s elektronickou mobilní peněženkou docela přijatelná doba. Konkrétně třeba u Mobita se na zprovoznění platební metody čeká jeden až dva týdny.

Prostudujte si i další články z oblasti e-commerce

Připravte se na pořádný průklep

Nic ale není tak zalité sluncem, jak se to na začátku tváří. Každý žadatel o službu platebních bran je podrobován rizikovému hodnocení a posuzován je vždy velice individuálně. V úhavu bývá brána kredibilita e-shopu i povaha prodávaného zboží. To musí být v souladu s obchodními podmínkami nebo etickým kodexem poskytovatele služby. Pokud banka obchodníka odmítne, může to být například z důvodu jeho nespolehlivosti nebo špatné finanční morálky. Nicméně jsou to spíše ojedinělé případy, uvádí Martina Slavíková, mluvčí Ery a Poštovní spořitelny, provozovatele služby PaySec. A Kamil Štěpánek za GoPay doplňuje: Pokud by byl e-shop z rizikové kategorie, nemusíme mu poskytnout akceptaci platebních karet nebo musí zaplatit aktivační poplatek.

Využívání platebních bran znemožňují především:

  • pornografické produkty nebo služby erotického charakteru
  • produkty zobrazující či propagující dětskou pornografii nebo jiné sexuální praktiky naplňující znaky trestného činu šíření pornografie
  • šíření omamných a psychotropních látek či jedů
  • prodej léčivých přípravků vydávaných na lékařský předpis
  • prodej tabákových výrobků
  • prodej zboží či nabídka služeb, prostřednictvím kterých může docházet k napomáhání či propagaci trestné činnosti nebo obcházení účinných technických prostředků ochrany autorských práv
  • zboží či služby, kterými dochází k propagaci názorů extrémní pravice či extrémní levice
  • zboží či služby, kterými dochází k propagaci náboženských sekt
  • jiné zboží či služby, které je způsobilé poškodit dobré jméno provozovatele nebo systému u partnerů nebo jiných třetích osob

Ptáte se na ceník? Zbytečně. Cena se nastaví podle vás

U platebních bran není možné najít si na jejich webech ceníky a podle toho se rozhodnout pro tu či onu. Poplatky za založení a transakce v e-shopu jsou pro jednotlivé obchodníky stanovovány individuálně. A proč? Bereme ohled na průměrný obrat, průměrnou výši transakce a typ obchodní činnosti. Celkově je našim cílem nabídnout e-shopům kvalitní a přitom finančně dostupné platební řešení, tvrdí Gabriel Kalapoš z PayU. 

Cena se může odvíjet i od ročního obratu společnosti. Ale alespoň pro představu. Například za příjem online plateb z běžných účtů a elektronické peněženky PaySec se poplatky pohybují v rozmezí od 1 Kč + 0,8 % z výše transakce do 1 Kč + 2 % z výše transakce. Klient v těchto případech neplatí žádný měsíční poplatek, platí pouze za reálně příchozí transakce.

Vedle platební brány nabídněte i QR platby

Použití QR platby je vhodné tam, kde je potřeba sdílet platební údaje, například při platbě mezi firmou a jejím zákazníkem a podobně. QR platba v takových případech usnadňuje předávání platebních údajů a jejich zadávání do elektronických systémů banky s minimálním vlivem lidského faktoru. V případě e-shopů je pak typický případ užití takový, že po vytvoření objednávky je zákazníkovi zobrazen QR kód s platebními údaji. Zákazník ho načte mobilní bankovní aplikací, která na základě QR kódu vytvoří příslušný platební příkaz, zákazník kód v aplikaci autorizuje a odešle. Provozovatel e-shopu dostane peníze na svůj účet standardním bankovním převodem a expeduje zboží. 

Je potřeba si uvědomit, že platební QR kód, tedy QR platba, není služba. Je to standard pro předávání a sdílení platebních údajů pomocí QR kódu. Protože to není služba, není nikdo, kdy by mohl QR platbu poskytovat, odmítnout poskytnout, případně inkasovat jakékoliv poplatky, říká Aleš Dynda, projektový manažer Raiffeisenbank. To znamená, že e-shop nemusí pro QR kódy splňovat žádné zvláštní parametry. QR platbu může použít kdokoliv, kdo má bankovní účet v České republice. Službu je možné zřídit okamžitě například využitím qr-platba.cz. S použitím QR platby nejsou spojeny žádné poplatky a nejsou u ní ani žádná omezení.

Může vás zajímat: Prodejce konkrétní láhve lihovin si můžete zkontrolovat přes QR kód

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).