Klientská centra pojišťoven zaznamenávají v souvislosti s vydatnými dešti a následnou povodní a záplavami zvýšený nárůst hlášených škod na majetku i na vozidlech. Nejčastějším typem pojistných událostí jsou v tuto chvíli podmáčené nebo vytopené sklepy, případně přízemní části domů a přilehlých stavení,
říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Pojišťovny doporučují všem, v jejichž lokalitě stále ještě hrozí riziko povodně, aby v rámci možností zabezpečili kromě ostatních cenností i všechny pojistné smlouvy.
Jak postupovat, zasáhla-li vás povodeň?
- Pokud se vaším objektem prohnala povodeň, zkontrolujte statiku, rozvody energií a kanalizaci
- Zlikvidujte vodou kontaminované potraviny, plodiny a uhynulé zvířectvo a dodržujte základní hygienická pravidla
- Zdokumentujte vše pro pozdější komunikaci s pojišťovnou
- Při obnově studní a zdrojů pitné vody se řiďte pokyny odborníků, nepijte vodu z místních zdrojů
- Při ztrátě/odplavení platebních karet proveďte jejich blokaci
Pro usnadnění a rychlé vyřízení pojistné události volte následující postup:
- Co nejdříve nahlašte škodní událost své pojišťovně. Uveďte číslo pojistné smlouvy, pokud to není možné, postačí jméno a rodné číslo. Dále je nutný stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých vás pracovníci pojišťovny zastihnou
- Udělejte všechna opatření k zabránění zvětšování rozsahu škody
- Dříve, než začnete pohromu likvidovat, pořiďte řádnou fotodokumentaci škody
- Vypracujte seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí
- Je-li to možné, zajistěte doklady k zasaženým věcem, například účty, záruční listy a podobně
- Zasažené věci, u kterých je to možné, ponechejte v původním stavu pro prohlídku pracovníkem pojišťovny, elektrické spotřebiče zabezpečte pro posouzení odbornou opravnou
Při povodni se snažte zachránit pojistné smlouvy. A s nahlášením škodných událostí neotálejte. Pojišťovny mohou v jistých případech vyplácet i zálohy.
Z hygienických, bezpečnostních a jiných důvodů je samozřejmé, že je poškozený nucen zahájit úklid a opravy techniky, likvidaci potravin, případně uhynulých zvířat dříve, než se dostaví likvidátor pojišťovny. Právě pro tyto případy je třeba mít podrobnou fotodokumentaci škod i doklady o pořízení poškozeného, zničeného či ztraceného majetku. Jejich předložení likvidaci rozhodně usnadní. Uhynulá zvířata je třeba z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. Kafilerní službu lze kontaktovat přes obecní úřad. Ta vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu.
Je-li to nezbytně nutné, je možné požádat o zálohu na pojistné plnění. Pokud pojišťovna žádosti vyhoví, bude vyplacena ještě před ukončením likvidace. Poskytnutím zálohy na pojistné plnění vycházejí pojišťovny vstříc klientům zejména při likvidaci škod většího rozsahu,
říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.