I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy

6. 10. 2011
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor: 244086
Uvažujete o „značkovém“ obchodě? Zeptali jsme se zkušených podnikatelek, jak takový byznys rozvíjet, jak přitáhnout a hlavně udržet zákazníky.

Budovat značku potřebuje každý podnikatel. Oslovili jsme proto firmy a ženy, které s budováním značky mají velkou zkušenost: Janu Maříkovou, která má licenci kosmetické firmy Crabtree & Evelyn pro český a slovenský trh, a Denisu Havrdovou, která se od začátku podílí na značce designového papírenského zboží Papelote.

Podnikatel v maloobchodě nebo velkoobchodě není z hlediska živnostenského zákona nic těžkého. Podnikateli stačí mít živnostenské oprávnění na volnou živnost (konkrétně se jedná o obor volné živnosti číslo 48 – Velkoobchod a maloobchod). Je tedy třeba splnit pouze obecné podmínky podnikání. Je potřeba také najít vhodné prostory pro kamennou prodejnu, které je třeba mít pro podnikání zkolaudované. Kdo chce podnikat prostřednictvím franšízy, musí samozřejmě také získat důvěru společnosti, která licence poskytuje.

Kriteria jsou vysoká

Jana Maříková si pro své podnikání zvolila formu franchisingu. Pracovala jako manažerka globálních značek, za sebou má například práci pro Louis Vuitton nebo Dior. Pracovat v retailu s malým dítětem, ale bylo hrozně náročné. A vždycky jsem chtěla pracovat pro sebe, vrací se Jana k rozhodnutí začít podnikat na vlastní pěst. Prošla jsem vynikajícími firmami a značkami, to mě moc naučilo, za to jsem vděčná. Bez toho by můj dnešní byznys nefungoval. Pokud už jednou pracujete u firmy, která provozuje monobrandové obchody, principy jsou podobné a sortiment už je trochu vedlejší, dodává ke svému know-how. Čtěte také: Jak si zařídit franšízu

Jana hodně cestovala, její sestra žije v Americe, kde Jana asi před deseti letech zabloudila také do Crabtree & Evelyn. Zamilovala se do věcí, které uviděla. Líbilo se jí, že se značka nezaměřuje na kosmetiku na obličej, naopak její portfolio obsahuje i interiérové vůně, což na našem trhu chybělo. Bylo štěstí, že v době, kdy jsem se rozhodla značku oslovit, vznikla i divize, která se zabývala exportem a hodně se dívala po nových trzích. Všechno zapadlo do sebe, říká Jana. Její předchozí zkušenosti jí velmi pomohly, stejně jako rozhodl její byznys plán, kriteria byla totiž velmi vysoká – získala licenci pro Českou a Slovenskou republiku. Mám zkušenosti s italskými, francouzskými i americkými značkami. Crabtree & Evelyn má vedení v Anglii, které je velmi flexibilní, profesionální, spolehlivé, rychlé, chválí Jana. Do obchodu musela investovat vlastní peníze. Crabtree & Evelyn je globální značka, je tedy přesně nutné dodržovat požadavky na to, jak má obchod vypadat, nebo jak se má prezentovat. Pro mě jsou pravidla plus. Mám pro své podnikání určité mantinely a to, myslím, potřebuje každý, přemýšlí Jana.

Z domova do obchodu a na net

Značka Papelote (což znamená odřezek papíru a papírového draka) vnikla v roce 2009 jako diplomová práce Kateřiny Šachové, kterou zakončila Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Kateřina si na diplomce ověřila, jaké má papír možnosti a co všechno unese a ještě ten samý rok se s Denisou Havrdovou a s fotografem Filipem Šachem pustila do podnikání. S projektem jsme se přihlásili na Designblok, kam nás přijali, takže jsme na něm oficiálně v říjnu 2010 spustili Papelote, říká Denisa.

Denisa měla při rozjezdu Papelote za sebou mnoho pracovních zkušeností, zakládání firmy ale pro ni, Kateřinu i Filipa byla premiéra. Nevzpomíná si ale, že by měli s něčím nějaký zásadnější problém. Hodně nám pomáhali přátelé a kamarádi, se kterými jsme mohli konzultovat, což bylo v začátcích fajn, ohlíží se zpět. Čtěte více: Internetové papírnictví je těžší byznys, než se zdá

Dílnu měla v té době Kateřina doma a Denisa začínala rozjíždět malou distribuční síť. Vybrali jsme si místa, která nám byla sympatická – knihkupectví, kavárny, designové obchody, galerie, popisuje. Brzy se ale ukázalo, že taková distribuce je vzhledem k šíři produktů Papelote málo. Kateřina s Filipem a Denisou se pustili do hledání obchodu v širším centru. Denisa vzpomíná, jak je při hledání několikrát jednali i s pražskými radnicemi a zajímali se o městské prostory, podmínky pronájmů byly ale příliš komplikované. Tržní prostředí je mnohem zdravější, komentuje hledání Denisa. Nakonec se dohodli s majitelkou ve Vojtěšské ulici. Obchod, spojený s dílnou, otevřeli v červnu 2010. Letos pak přibyl e-shop, kterému dominují Filipovy produktové fotky. Naše věci je potřeba při nákupu vidět, sáhnout si na ně – pracujeme s látkou, plstí, každý papír je také jiný. Čím dál častěji nás ale oslovovali lidé nejen z Česka, ale i ze zahraničí, kteří se zamilovali do našich produktů. A také až nyní jsme si ustálili naše produktové řady, takže e-shop má konečně smysl, vysvětluje Denisa důvody, proč přišel e-shop na řadu právě letos.

Praha je limitovaná, e-shop je všude

Jana Maříková svůj první obchod otevřela ve Slovanském domě, tedy na prestižní adrese v centru Prahy. Chvíli na něj čekala, ale zase měla štěstí, že chtěl jeden nájemce právě odejít. Pak se rozhodla pro obchod v Centru Chodov. Člověk se musí po prostorech pídit, a to i s tím výhledem, že se mu třeba podaří obchod získat až za půl roku, radí. Proto, že jsou zatím jen dva obchody v Praze, rozhodla se Jana otevřít e-shop, který slouží mimopražským zákazníkům. Zkušenost obchodu, kde si lze zboží prohlédnout, je ale podle ní nepřenosná a e-shop je o ni ochuzený. V tom je podle ní kosmetika specifická a jak je vidět u Papelote, s papírenským zbožím má v tomto ohledu něco společného. Spousta klientů si ale nejprve nakoupí v obchodu a pak přejde na e-shop, kde už kupuje známé zboží. E-shop je pro nás do budoucna v Česku a na Slovensku stěžejní, doplňuje Jana.

V cestě za zákazníky Papelote hodně pomohly výstavy designu, které se v Česku pravidelně konají – Designblok, Designmarket… Firma se nejdřív více orientovala na pražskou klientelu, která jí byla nejblíž. Prvními zákazníky byli lidé, kteří měli rádi podobné věci jako Denisa s Kateřinou a Filipem a také chodili na stejná místa – do kaváren, knihkupectví…, kde už byl Papelote k dostání.

Podle Jany z Crabtree & Evelyn se maloobchod rozjede docela rychle, ale ve velkoobchodě, který také provozuje, je to těžší, kontakty je třeba dlouhou dobu budovat. Jana také nabízí kosmetiku hotelům. Máme zájemce z menších butikových hotelů i mimo Prahu, říká.

3 tipy přímo od profesionálů

Denisa Havrdová, Papelote

Denisa Havrdová Papelote

Co je podle vás pro podnikatele ve vašem oboru důležité?

Nebát se prezentovat sortiment jinak, po svém a v určité šíři.

Jak dostat lidi do obchodu?

Kamenný obchod nám hodně pomohl v šíření značky. Zákazníky sem zveme i na různé akce pro veřejnost, kromě prodeje tu například pořádáme workshopy spojené s papírem.

Dá se zákazník vychovávat?

Myslím, že ano. Máme hodně ženskou klientelu. Zákaznice ze střední školy si třeba přijdou koupit dva sešity a za pět let už budou chodit pravidelně. Velký pomocník je přitom i Facebook, kde jsou zákazníci aktivní a kde s nimi můžeme komunikovat. Kolem obchodu tak vzniká určitá komunita lidí. Úspěšně jsme se napojili na šeptandu, jejíž dosah mě nepřestává překvapovat.

Jana Maříková, Crabtree & Evelyn

Jana Břichnáčová, Crabtree Evelyn

Na co by si měl dát podnikatel, který chce oslovit velkou značku, pozor?

Spolupráce je založená na vzájemné důvěře. Je důležité být nohama na zemi a stanovit si reálné plány, všechno si dobře spočítat. Je třeba se podívat i na místní rizika – daňová, finanční atd. Česko není úplně nakloněné malému podnikání, odvody na zaměstnance jsou velké. Je to škoda, raději bych peníze dala svým zaměstnancům než na sociální a zdravotní pojištění.

Co je podle vás při podnikání obecně důležité?

Pokud podnikatel něco dělá jen pro zisk, naplnění nepřijde. Každý by si tedy měl vybrat oblast, která ho opravdu baví.

A co byste doporučila zájemci o podnikání před tím, než se do byznysu skutečně vrhne?

Je důležité začínat od píky. U Louis Vuitton prodávali v buticích v Paříži z 80 procent absolventi vysokých škol. Nemohli jít automaticky na manažerskou pozici, museli se vypracovat. Jsem zastánce tohoto přístupu. Pak máte i větší respekt zaměstnanců. Slyšela jsem teď příběh paní, která si chce v Praze otevřít sushi bar. Už půl roku pracuje v pražských sushi barech, dělá všechno, včetně mytí nádobí. To je úžasný přístup, myslím, že bude mít úspěch. Člověk musí být v realitě.

(na fotografii je Jana Maříková vpravo, se svou obchodní partnerkou Patricií Pražákovou)

Papelote se pohybuje na trhu, kde je sice hodně papírenského zboží, ale docela málo firem, které by jako Papelote zvolily propojení papírenství s vypracovaným designem. Obecná nálada je nám ale nakloněná. Naši vrstevníci už si třeba všímají, do čeho píšou jejich děti ve škole. Masová nabídka je docela smutná, vkus nechává stranou, říká Denisa. Papelote se podle ní sice snaží o designově čisté produkty, rozhodně ale nechce působit jako něco exkluzivního, co si lidé nemohou dovolit. Proto se snažíme ceny tlačit na takovou úroveň, aby naše zboží bylo přijatelné i pro průměrně vydělávajícího Čecha, dodává. Protože v papírenském zboží je tlak na cenu, část materiálů Papelote pochází z dovozu. Nejen kvůli kvalitě a ceně, ale i proto, že dodavatelé z ciziny jsou často pružnější.

Jaký je český zákazník podle Jany Maříkové? Bohužel se oproti zahraničí liší kupní silou. Češi jsou šikovní a pracovití. Na druhou stranu trochu pasivní. I v nákupech si proto hodně dají poradit profesionálem. Naše klientky by nakupovaly víc, ale jsou omezené kupní silou. Doufám, že tu jednou konečně budou lidé ohodnocení tak, jak pracují, jako je to na západě, věří. Češi přitom tvoří asi 93 procent jejích zákazníků. Její proklientský přístup, který považuje za nezbytný, se odráží také na otevírací době obchodu, doslova od rána do večera i v neděli, aby si každý mohl nakoupit, kdy mu to vyhovuje. Své zaměstnance stále motivuje, školí, zaměstnanci podle ní musí mít možnost profesního růstu, finanční motivace není to jediné, co by fungovalo.

Kam se bude vyvíjet dál Papelote? Do budoucna by Kateřina s Filipem a Denisou chtěli ustálit distribuční síť v Česku a doplňovat produktové řady. Nyní se snažíme nabízet firmám naše zboží jako dárky, které mohou obrandovat vlastní značkou. Součástí Papelote je i Papelab, což je studio, kde připravujeme zakázky na míru – pro komerční subjekty, neziskové organizace atd., což je důležitá součást firmy, popisuje Denisa.

Komunikace je nezbytná

Papelote od začátku svého fungování spolupracuje s profesionální mediální agenturou, což prý značce vždy velmi pomáhalo. Zajistit si publicitu na úrovni je totiž podle Denisy pro malou firmu náročné už vzhledem k počtu zaměstnanců, protože by pro tyto aktivity musela vyčlenit část úvazku.

WT100

Také Jana Maříková zmiňuje mediálku jakou důležitou součást marketingové strategie její firmy. Crabtree & Evelyn má i zákaznický program, který klienty přitahuje. Kvalitní produkt máme, priorita je pro nás zákaznický servis a akce, které motivují zákazníky vracet se. S klientem neustále pracujeme, to je nezbytné – prezentujeme novinky, pořádáme v obchodě „ochutnávky“… Nejlíp funguje dobrá zkušenost, o které si lidé řeknou. Dobře také funguje Facebook, vypočítává Jana. Crabtree & Evelyn je na českém trhu rok, podle Janiny zkušenosti trvá dva až tři roky, než se nová značka na trhu skutečně etabluje a než podnikatel vidí reálné výsledky, se kterými může počítat.

Foto: Ondřej Hošt, IInfo; archiv Jany Maříkové

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).