Příjemná změna pro živnostníky. Od července jim ubude část administrativy

9. 5. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
V červenci letošního roku nabývá účinnosti novela živnostenského zákona, která ruší některé administrativní povinnosti pro živnostníky. Čtěte, jaké to jsou.

Živnostníci se už nemusí zabývat tím, že by svoji provozovnu označovali identifikačním číslem. Tato povinnost totiž končí, a to v podstatě dříve, než začala platit. Živnostníkům také odpadnou některé povinnosti při stěhování a dojde k rozšíření služeb centrálních registračních míst (CRM). Příslušnou novelu živnostenského zákona podepsal před několika dny prezident Václav Klaus.

Číslo provozovny jen pro potřeby úřadů

Povinnost označovat provozovnu vlastním identifikačním číslem zavedla novela živnostenského zákona v roce 2010. Podnikatelé však dostali na splnění této novinky čas do letošního srpna. Dříve, než však nabyla platnosti, další novela povinnost označovat provozovnu vlastním identifikačním číslem se zrušila. Samotné identifikační číslo se neruší, zůstává ale jen pro potřeby úřadů.

„Staré“ značení provozoven zůstává

Stejně tak i nadále zůstává v platnosti nutnost označit provozovnu trvale zvenčí  obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a jeho identifikačním číslem. Mobilní provozovna a automat musí být dále označeny údajem o sídle nebo místě podnikání nebo adrese, na které je umístěna organizační složka zahraniční osoby. Čtěte více: Poradna: Jak správně označit provozovnu?

Specifické požadavky má živnostenský zákon na provozovny určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům. Ty musí být trvale a zvenčí viditelně označeny také:

  • jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, s výjimkou automatů,

  • prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o mobilní provozovnu nebo automat,

  • kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování.

Ulehčí se také stěhování

Další novinka, kterou přinese novela živnostenského zákona, se týká stěhování podnikatelů. Jestliže budou mít živnostníci místo podnikání na stejné adrese, kde bydlí, bude jim stačit tuto skutečnost dopředu ohlásit živnostenskému úřadu. Při samotném stěhování by se již nemuseli starat o nahlašování změny adresy místa podnikání. Živnostenský úřad si příslušnou adresu zjistí z evidence obyvatel. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Poslední hlavní změnou se stane rozšíření nabídky služeb centrálních registračních míst (CRM). Novela podnikatelům umožní, aby na CRM mohli oznámit i správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce nebo zdravotní pojišťovně změnu údajů, kterou neoznamují přímo živnostenskému úřadu. Čtěte více: S označováním provozovny číslem počkejte, brzy tato povinnost skončí

Všechny změny začnou platit od začátku letošního července.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).