Pořád mě překvapuje, jak vznikají nové a nové technologicko-programátorské bomby: od nanotechnologie zvládající chránit rukavice po střešní krytinu (solární panely) od Elona Muska. V oblasti e-mail marketingu je takovou věcí již zmíněný open source Mautic.
Čtěte také na Lupa.cz: David Hurley (Mautic): S open source měníme automatizaci marketingu
Mautic: Zdarma vs. Cloud
Máte na výběr mezi dvěma variantami: Buď si nainstalujete Mautic na svůj server (Mautic.org), nebo využijete cloudové řešení (Mautic.com). Samozřejmě jedna i druhá varianta má své výhody a nevýhody. Vyzkoušel jsem obojí a je jen na vás, co si vyberete.
Čeho si cením na kvalitních e-mailových nástrojích:
- Cena (Mautic.org je zdarma)
- Možnost nastavení složitější automatizace
- Sledování pohybu konkrétních lidí na stránkách (můžete na základě toho udělat automatizaci)
- Lead scoring (více o ní v článku zde)
- Možnost napojení více projektů (domény pro rozesílání, rozdělení seznamů apod.)
- Napojení na vlastní SMTP server
Co mi zatím v Mauticu chybí:
- „Porodní“ problémy start-upu
- Není moc příjemný na ovládání (pro technické lidi)
- Neexistují důležité funkce, které bych čekal (export databáze kontaktů).
- Kvalitní reporty a práce s kontakty
Mautic.com = Cloud
Nejdříve začnu tou méně zajímavou variantou: Mautic.com. Objednáte si službu a využíváte ji za měsíční poplatek. Zde máte na výběr:
- Mautic Cloud Free – zdarma do 5000 e-mailů může vypadat zajímavě… ale pak objevíte, že např. nelze importovat kontakty apod. Podle mě pouze pro začínající projekt a testování.
- Mautic Cloud Pro – neomezené vše: Počet e-mailů, rozesílání, sledování apod. Dnes se cena udává na několik stovek dolarů měsíčně! Já jsem tuto službu ještě objednal za $10 za měsíc (což už ale není možné, kvůli nové politice).
Po pravdě jsem z jejich nové politiky trochu rozpačitý: „Mautic Cloud Free“ je hodně omezený a pro spoustu firem nepoužitelný a „Mautic Cloud Pro“ je pro malé firmy zbytečně drahý a velké firmy využijí komplexnější nástroje na trhu nebo svoje vlastní. Ostatní mají možnost instalace Mautic.org na vlastní server…
Mautic.org
V minulém odstavci jsem hodně hanil novou politiku Mautic Cloud (Free nebo Pro). Teď to ale napravím, protože Mautic.org je velice zajímavé řešení pro všechny firmy: od těch nejmenších, až po ty největší.
Hlavní výhody oproti Mautic.com:
- Zdarma při neomezeném počtu lidí
- Možnost instalace na vlastním serveru (data máte „doma“)
Nevýhody:
- Platíte za server s PHP (např. VPS)
- Platíte za SMTP server (nemusíte, ale doporučuji kvůli doručitelnosti)
- Občas problémy s aktualizací (je dobré mít po ruce administrátora serveru)
- PHP není ideální jazyk pro výkon, takže pro větší návštěvnost stránek (sledujete každý pohyb člověka) potřebujete silnější server (cca 1000 Kč/měsíc)
Další nástroje na e-mail marketing
Podnikatelé si mohou vybrat z poměrně velké škály nástrojů na e-mail marketing. Kromě Open Source Mauticu je například hodně oblíbený MailChimp, který je rovněž v základní verzi zdarma. Dalšími jsou například Mailkit, Smartemailing nebo Activecampaign.
Čtěte také: 3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing
Instalace Mautic.org na Amazon AWS
Instalaci jsem udělal na Amazon server na jeden klik. Předpokládám, že jste už registrovaní a přihlášení pod Amazon AWS.
Zde je návod pro instalaci na Amazonu:
- Jděte na stránku Amazonu a předpřipravené instalace Mauticu od Bitnami.
- Vyberte si region vpravo v tabulce „Ireland (EU)“ (nejnižší cena a zároveň blízko ČR).
- Klikněte na tlačítko „Continue“ a dostanete se na další stránku „1-Click Launch“.
- Systém vám předvybere EC2 server „m3.medium“ (52 dolarů na měsíc). Já osobně zkoušel i méně výkonné servery (cca 20 dolarů na měsíc) a dříve nebo později budete muset přejít na výkonnější.
Poznámka: Moje databáze má 11 745 kontaktů a je napojená na 6 projektů (včetně danielnytra.cz). Při tomto nastavení je např. „t2.small“ pomalý a „m3.medium“ tak akorát. Důvodem je sledování pohybu každého návštěvníka stránky a bobtnající databáze.
5. Klikněte na „Launch with 1-click“ a po instalaci dostanete informaci o přihlášení.
Pokud chcete mít vlastní doménu, je potřeba ještě nastavit v AWS konzoli „Amazon Route 53“ a samozřejmě i u vašeho providera domény. Nezapomeňte na to, že pokud budete chtít použít Mautic na doméně s SSL certifikací, musíte jej mít také SSL.
Lze to tedy udělat takto.. nebo si najmout administrátora, který to udělá za vás:
- Nastavíte si v Amazon Route 53 nové přesměrování na váš server Amazon AWS.
- IP adresu zadáte u DNS k doméně 3. řádu např.: mailing.vasedomena.cz.
- Koupíte si SSL certifikát na tuto doménu 3. řádu (stačí ten nejlevnější) a dle návodu si vytvoříte žádost.
- Certifikát přidáte k serveru a dané doméně 3. řádu v Amazonu.
Instalace jinde
Samozřejmě máte i jiné možnosti, kam si nainstalovat Mautic. Stačí vám na to vlastní server (pro vyzkoušení dokonce vlastní webhosting s nastavením tzv. cronů) a frčíte. Více na stránkách určených instalaci Mauticu.
Co Mautic (ne)obsahuje
Zmíním zde opravdu to, co beru jako důležité při pravidelném používání:
- Napojení na sociální sítě zajistí doplnění údajů k profilům osob. Nefunguje perfektně a čekám vylepšení.
- Slučování kontaktů do firem je užitečné a hodně mířené na B2B segment.
- Doplňování údajů do e-mailů (např. personalizace).
- Možnost nastavení jakékoliv automatizace ve spojení s e-mailovým marketingem a návštěvností vašich stránek.
- Reporty by se mohly vylepšit, jsou extrémně nepřehledné pro běžného smrtelníka.
- Zatím nelze exportovat samotné kontakty, pouze kontakty, na které byly poslané e-maily.
- UX by se mělo zlepšit (místo vkládání nových funkcí).
- Editor je doslova strašný a nepřívětivý.
- Filtrace kontaktů je otřesná a spíše pro programátora.
- Práce s kontakty je nepříjemná a nepřehledná.
Když to tak po sobě čtu, vypadá to jako propadák, ale není. Pokud jste techničtější typ, zvyknete si, a máte-li databázi několika tisíc e-mailů, kvůli ceně to oželíte. Já ušetřím každý měsíc několik tisíc korun a zvykl jsem si.
Závěr
Jde o velice zdařilý systém, který má ještě stále své mouchy. Bohužel se na začátku vydal směrem více technickým než marketingovým, ale dohání to a snaží se… Připomíná mi WordPress v začátcích. Pro firmy zatím není vhodný kvůli UX a občasným chybám, ale to může být za rok jiné… začátky jsou vždycky těžké.
Myslím si, že co nevidět bude na velmi vysoké úrovni a bude konkurovat u firem i mému oblíbenému Activecampaign. Fandím mu a lidem okolo něj.