Přináší open source revoluci v e-mailovém marketingu?

3. 1. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Pořád je co vymýšlet, vytvářet a realizovat. Ve světě e-mailového marketingu bych rád vypíchl open source nástroj Mautic.

Pořád mě překvapuje, jak vznikají nové a nové technologicko-programátorské bomby: od nanotechnologie zvládající chránit rukavice po střešní krytinu (solární panely) od Elona Muska. V oblasti e-mail marketingu je takovou věcí již zmíněný open source Mautic.

Čtěte také na Lupa.cz: David Hurley (Mautic): S open source měníme automatizaci marketingu

Mautic: Zdarma vs. Cloud

Máte na výběr mezi dvěma variantami: Buď si nainstalujete Mautic na svůj server (Mautic.org), nebo využijete cloudové řešení (Mautic.com). Samozřejmě jedna i druhá varianta má své výhody a nevýhody. Vyzkoušel jsem obojí a je jen na vás, co si vyberete.

Čeho si cením na kvalitních e-mailových nástrojích:

  • Cena (Mautic.org je zdarma)
  • Možnost nastavení složitější automatizace
  • Sledování pohybu konkrétních lidí na stránkách (můžete na základě toho udělat automatizaci)
  • Lead scoring (více o ní v článku zde)
  • Možnost napojení více projektů (domény pro rozesílání, rozdělení seznamů apod.)
  • Napojení na vlastní SMTP server

Co mi zatím v Mauticu chybí:

  • „Porodní“ problémy start-upu
  • Není moc příjemný na ovládání (pro technické lidi)
  • Neexistují důležité funkce, které bych čekal (export databáze kontaktů).
  • Kvalitní reporty a práce s kontakty

Mautic.com = Cloud

Nejdříve začnu tou méně zajímavou variantou: Mautic.com. Objednáte si službu a využíváte ji za měsíční poplatek. Zde máte na výběr:

  • Mautic Cloud Free – zdarma do 5000 e-mailů může vypadat zajímavě… ale pak objevíte, že např. nelze importovat kontakty apod. Podle mě pouze pro začínající projekt a testování.
  • Mautic Cloud Pro – neomezené vše: Počet e-mailů, rozesílání, sledování apod. Dnes se cena udává na několik stovek dolarů měsíčně! Já jsem tuto službu ještě objednal za $10 za měsíc (což už ale není možné, kvůli nové politice).

Po pravdě jsem z jejich nové politiky trochu rozpačitý: „Mautic Cloud Free“ je hodně omezený a pro spoustu firem nepoužitelný a „Mautic Cloud Pro“ je pro malé firmy zbytečně drahý a velké firmy využijí komplexnější nástroje na trhu nebo svoje vlastní. Ostatní mají možnost instalace Mautic.org na vlastní server…

Mautic.org

V minulém odstavci jsem hodně hanil novou politiku Mautic Cloud (Free nebo Pro). Teď to ale napravím, protože Mautic.org je velice zajímavé řešení pro všechny firmy: od těch nejmenších, až po ty největší.

Hlavní výhody oproti Mautic.com:

  • Zdarma při neomezeném počtu lidí
  • Možnost instalace na vlastním serveru (data máte „doma“)

Nevýhody:

  • Platíte za server s PHP (např. VPS)
  • Platíte za SMTP server (nemusíte, ale doporučuji kvůli doručitelnosti)
  • Občas problémy s aktualizací (je dobré mít po ruce administrátora serveru)
  • PHP není ideální jazyk pro výkon, takže pro větší návštěvnost stránek (sledujete každý pohyb člověka) potřebujete silnější server (cca 1000 Kč/měsíc)

Další nástroje na e-mail marketing

Podnikatelé si mohou vybrat z poměrně velké škály nástrojů na e-mail marketing. Kromě Open Source Mauticu je například hodně oblíbený MailChimp, který je rovněž v základní verzi zdarma. Dalšími jsou například Mailkit, Smartemailing nebo Activecampaign.

Čtěte také: 3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing 

Instalace Mautic.org na Amazon AWS

Instalaci jsem udělal na Amazon server na jeden klik. Předpokládám, že jste už registrovaní a přihlášení pod Amazon AWS.

Zde je návod pro instalaci na Amazonu:

  1. Jděte na stránku Amazonu a předpřipravené instalace Mauticu od Bitnami.
  2. Vyberte si region vpravo v tabulce „Ireland (EU)“ (nejnižší cena a zároveň blízko ČR).
  3. Klikněte na tlačítko „Continue“ a dostanete se na další stránku „1-Click Launch“.
  4. Systém vám předvybere EC2 server „m3.medium“ (52 dolarů na měsíc). Já osobně zkoušel i méně výkonné servery (cca 20 dolarů na měsíc) a dříve nebo později budete muset přejít na výkonnější.

Poznámka: Moje databáze má 11 745 kontaktů a je napojená na 6 projektů (včetně danielnytra.cz). Při tomto nastavení je např. „t2.small“ pomalý a „m3.medium“ tak akorát. Důvodem je sledování pohybu každého návštěvníka stránky a bobtnající databáze.

5. Klikněte na „Launch with 1-click“ a po instalaci dostanete informaci o přihlášení.

Pokud chcete mít vlastní doménu, je potřeba ještě nastavit v AWS konzoli „Amazon Route 53“ a samozřejmě i u vašeho providera domény. Nezapomeňte na to, že pokud budete chtít použít Mautic na doméně s SSL certifikací, musíte jej mít také SSL.

Lze to tedy udělat takto.. nebo si najmout administrátora, který to udělá za vás:

  1. Nastavíte si v Amazon Route 53 nové přesměrování na váš server Amazon AWS.
  2. IP adresu zadáte u DNS k doméně 3. řádu např.: mailing.vasedomena.cz.
  3. Koupíte si SSL certifikát na tuto doménu 3. řádu (stačí ten nejlevnější) a dle návodu si vytvoříte žádost.
  4. Certifikát přidáte k serveru a dané doméně 3. řádu v Amazonu.

Instalace jinde

Samozřejmě máte i jiné možnosti, kam si nainstalovat Mautic. Stačí vám na to vlastní server (pro vyzkoušení dokonce vlastní webhosting s nastavením tzv. cronů) a frčíte. Více na stránkách určených instalaci Mauticu.

Co Mautic (ne)obsahuje

Zmíním zde opravdu to, co beru jako důležité při pravidelném používání:

  • Napojení na sociální sítě zajistí doplnění údajů k profilům osob. Nefunguje perfektně a čekám vylepšení.
  • Slučování kontaktů do firem je užitečné a hodně mířené na B2B segment.
  • Doplňování údajů do e-mailů (např. personalizace).
  • Možnost nastavení jakékoliv automatizace ve spojení s e-mailovým marketingem a návštěvností vašich stránek.
  • Reporty by se mohly vylepšit, jsou extrémně nepřehledné pro běžného smrtelníka.
  • Zatím nelze exportovat samotné kontakty, pouze kontakty, na které byly poslané e-maily.
  • UX by se mělo zlepšit (místo vkládání nových funkcí).
  • Editor je doslova strašný a nepřívětivý.
  • Filtrace kontaktů je otřesná a spíše pro programátora.
  • Práce s kontakty je nepříjemná a nepřehledná.

Když to tak po sobě čtu, vypadá to jako propadák, ale není. Pokud jste techničtější typ, zvyknete si, a máte-li databázi několika tisíc e-mailů, kvůli ceně to oželíte. Já ušetřím každý měsíc několik tisíc korun a zvykl jsem si.

fin 25 - early cena

Závěr

Jde o velice zdařilý systém, který má ještě stále své mouchy. Bohužel se na začátku vydal směrem více technickým než marketingovým, ale dohání to a snaží se… Připomíná mi WordPress v začátcích. Pro firmy zatím není vhodný kvůli UX a občasným chybám, ale to může být za rok jiné… začátky jsou vždycky těžké.

Myslím si, že co nevidět bude na velmi vysoké úrovni a bude konkurovat u firem i mému oblíbenému Activecampaign. Fandím mu a lidem okolo něj.

Autor článku

Daniel Nytra je zapojen do online marketingu více než 25 let. Od roku 2020 aktivně implementuje umělou inteligenci (AI) do svých vlastních projektů a práce pro klienty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).