Přináší open source revoluci v e-mailovém marketingu?

3. 1. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Pořád je co vymýšlet, vytvářet a realizovat. Ve světě e-mailového marketingu bych rád vypíchl open source nástroj Mautic.

Pořád mě překvapuje, jak vznikají nové a nové technologicko-programátorské bomby: od nanotechnologie zvládající chránit rukavice po střešní krytinu (solární panely) od Elona Muska. V oblasti e-mail marketingu je takovou věcí již zmíněný open source Mautic.

Čtěte také na Lupa.cz: David Hurley (Mautic): S open source měníme automatizaci marketingu

Mautic: Zdarma vs. Cloud

Máte na výběr mezi dvěma variantami: Buď si nainstalujete Mautic na svůj server (Mautic.org), nebo využijete cloudové řešení (Mautic.com). Samozřejmě jedna i druhá varianta má své výhody a nevýhody. Vyzkoušel jsem obojí a je jen na vás, co si vyberete.

Čeho si cením na kvalitních e-mailových nástrojích:

  • Cena (Mautic.org je zdarma)
  • Možnost nastavení složitější automatizace
  • Sledování pohybu konkrétních lidí na stránkách (můžete na základě toho udělat automatizaci)
  • Lead scoring (více o ní v článku zde)
  • Možnost napojení více projektů (domény pro rozesílání, rozdělení seznamů apod.)
  • Napojení na vlastní SMTP server

Co mi zatím v Mauticu chybí:

  • „Porodní“ problémy start-upu
  • Není moc příjemný na ovládání (pro technické lidi)
  • Neexistují důležité funkce, které bych čekal (export databáze kontaktů).
  • Kvalitní reporty a práce s kontakty

Mautic.com = Cloud

Nejdříve začnu tou méně zajímavou variantou: Mautic.com. Objednáte si službu a využíváte ji za měsíční poplatek. Zde máte na výběr:

  • Mautic Cloud Free – zdarma do 5000 e-mailů může vypadat zajímavě… ale pak objevíte, že např. nelze importovat kontakty apod. Podle mě pouze pro začínající projekt a testování.
  • Mautic Cloud Pro – neomezené vše: Počet e-mailů, rozesílání, sledování apod. Dnes se cena udává na několik stovek dolarů měsíčně! Já jsem tuto službu ještě objednal za $10 za měsíc (což už ale není možné, kvůli nové politice).

Po pravdě jsem z jejich nové politiky trochu rozpačitý: „Mautic Cloud Free“ je hodně omezený a pro spoustu firem nepoužitelný a „Mautic Cloud Pro“ je pro malé firmy zbytečně drahý a velké firmy využijí komplexnější nástroje na trhu nebo svoje vlastní. Ostatní mají možnost instalace Mautic.org na vlastní server…

Mautic.org

V minulém odstavci jsem hodně hanil novou politiku Mautic Cloud (Free nebo Pro). Teď to ale napravím, protože Mautic.org je velice zajímavé řešení pro všechny firmy: od těch nejmenších, až po ty největší.

Hlavní výhody oproti Mautic.com:

  • Zdarma při neomezeném počtu lidí
  • Možnost instalace na vlastním serveru (data máte „doma“)

Nevýhody:

  • Platíte za server s PHP (např. VPS)
  • Platíte za SMTP server (nemusíte, ale doporučuji kvůli doručitelnosti)
  • Občas problémy s aktualizací (je dobré mít po ruce administrátora serveru)
  • PHP není ideální jazyk pro výkon, takže pro větší návštěvnost stránek (sledujete každý pohyb člověka) potřebujete silnější server (cca 1000 Kč/měsíc)

Další nástroje na e-mail marketing

Podnikatelé si mohou vybrat z poměrně velké škály nástrojů na e-mail marketing. Kromě Open Source Mauticu je například hodně oblíbený MailChimp, který je rovněž v základní verzi zdarma. Dalšími jsou například Mailkit, Smartemailing nebo Activecampaign.

Čtěte také: 3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing 

Instalace Mautic.org na Amazon AWS

Instalaci jsem udělal na Amazon server na jeden klik. Předpokládám, že jste už registrovaní a přihlášení pod Amazon AWS.

Zde je návod pro instalaci na Amazonu:

  1. Jděte na stránku Amazonu a předpřipravené instalace Mauticu od Bitnami.
  2. Vyberte si region vpravo v tabulce „Ireland (EU)“ (nejnižší cena a zároveň blízko ČR).
  3. Klikněte na tlačítko „Continue“ a dostanete se na další stránku „1-Click Launch“.
  4. Systém vám předvybere EC2 server „m3.medium“ (52 dolarů na měsíc). Já osobně zkoušel i méně výkonné servery (cca 20 dolarů na měsíc) a dříve nebo později budete muset přejít na výkonnější.

Poznámka: Moje databáze má 11 745 kontaktů a je napojená na 6 projektů (včetně danielnytra.cz). Při tomto nastavení je např. „t2.small“ pomalý a „m3.medium“ tak akorát. Důvodem je sledování pohybu každého návštěvníka stránky a bobtnající databáze.

5. Klikněte na „Launch with 1-click“ a po instalaci dostanete informaci o přihlášení.

Pokud chcete mít vlastní doménu, je potřeba ještě nastavit v AWS konzoli „Amazon Route 53“ a samozřejmě i u vašeho providera domény. Nezapomeňte na to, že pokud budete chtít použít Mautic na doméně s SSL certifikací, musíte jej mít také SSL.

Lze to tedy udělat takto.. nebo si najmout administrátora, který to udělá za vás:

  1. Nastavíte si v Amazon Route 53 nové přesměrování na váš server Amazon AWS.
  2. IP adresu zadáte u DNS k doméně 3. řádu např.: mailing.vasedomena.cz.
  3. Koupíte si SSL certifikát na tuto doménu 3. řádu (stačí ten nejlevnější) a dle návodu si vytvoříte žádost.
  4. Certifikát přidáte k serveru a dané doméně 3. řádu v Amazonu.

Instalace jinde

Samozřejmě máte i jiné možnosti, kam si nainstalovat Mautic. Stačí vám na to vlastní server (pro vyzkoušení dokonce vlastní webhosting s nastavením tzv. cronů) a frčíte. Více na stránkách určených instalaci Mauticu.

Co Mautic (ne)obsahuje

Zmíním zde opravdu to, co beru jako důležité při pravidelném používání:

  • Napojení na sociální sítě zajistí doplnění údajů k profilům osob. Nefunguje perfektně a čekám vylepšení.
  • Slučování kontaktů do firem je užitečné a hodně mířené na B2B segment.
  • Doplňování údajů do e-mailů (např. personalizace).
  • Možnost nastavení jakékoliv automatizace ve spojení s e-mailovým marketingem a návštěvností vašich stránek.
  • Reporty by se mohly vylepšit, jsou extrémně nepřehledné pro běžného smrtelníka.
  • Zatím nelze exportovat samotné kontakty, pouze kontakty, na které byly poslané e-maily.
  • UX by se mělo zlepšit (místo vkládání nových funkcí).
  • Editor je doslova strašný a nepřívětivý.
  • Filtrace kontaktů je otřesná a spíše pro programátora.
  • Práce s kontakty je nepříjemná a nepřehledná.

Když to tak po sobě čtu, vypadá to jako propadák, ale není. Pokud jste techničtější typ, zvyknete si, a máte-li databázi několika tisíc e-mailů, kvůli ceně to oželíte. Já ušetřím každý měsíc několik tisíc korun a zvykl jsem si.

Závěr

Jde o velice zdařilý systém, který má ještě stále své mouchy. Bohužel se na začátku vydal směrem více technickým než marketingovým, ale dohání to a snaží se… Připomíná mi WordPress v začátcích. Pro firmy zatím není vhodný kvůli UX a občasným chybám, ale to může být za rok jiné… začátky jsou vždycky těžké.

Myslím si, že co nevidět bude na velmi vysoké úrovni a bude konkurovat u firem i mému oblíbenému Activecampaign. Fandím mu a lidem okolo něj.

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel Nytra je zapojen do online marketingu více než 25 let. Od roku 2020 aktivně implementuje umělou inteligenci (AI) do svých vlastních projektů a práce pro klienty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).