Připomeňte si stoletou historii Kofily. Jakými změnami prošel mouřenín na obalu?

3. 11. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Tyčinka Kofila letos oslavila 100 let od svého vzniku. Legendární však není jen samotná pochoutka, nýbrž i obal s (nyní modrým) mouřenínem.

Vymyslel ho výtvarník Zdeněk Rykr a s určitými modifikacemi vydržel až dodnes. Kofila navíc v posledních letech představuje limitované edice obalů.

Co se dozvíte v článku
  1. Poslechněte si podcast
  2. Za obalem Kofily stál výtvarník Zdeněk Rykr
  3. Edice obalů ke stému výročí Kofily
  4. Mouřenín zmodral
  5. Poslední roky ve znamení limitovaných edic

Poslechněte si podcast

Za obalem Kofily stál výtvarník Zdeněk Rykr

Kofila, tyčinka z mléčné čokolády s kávovou náplní, patří mezi 5 nejprodávanějších tyčinek na trhu. V závodě Nestlé Zora Olomouc, kde se vyrábí, jich v roce 2022 vyprodukovali přes 20 milionů kusů. Od podzimu 2021 se Kofila vyrábí ze 100% udržitelně získávaného kakaa splňujícího standardy ekologické udržitelnosti, férového obchodu a dodržování lidských práv.

Kofila vznikla před sto lety (v roce 1923) v čokoládovnách Orion, které tehdy vlastnil český cukrář a průmyslník František Maršner. Celou dobu až do současnosti se receptura Kofily prakticky nezměnila. Tyčinka Kofila se však neproslavila jen svoji chutí, ale také ikonickým obalem se sedícím mouřenínem od malíře Zdeňka Rykra, který se inspiroval svými exotickými cestami. Jen málokdo dnes nezná slavnou postavičku v modrých kalhotách, bílém svetru s červenými kružnicemi a turbanem a kávou. Není to úplně jisté, ale inspirací pro mouřenína byl zřejmě Turek Ahmed, který na začátku 18. století v Čechách zakládal první kavárny.

Edice obalů ke stému výročí Kofily

Rykr přitom nevymyslel pouze obal Kofily, ale rovněž známou hvězdu čokoládovny Orion a stál za jejím celým vizuálem. Rykrova činnost byla pro čokoládovnu naprosto zásadní, jelikož zahrnovala celou škálu marketingových činností od navrhování reklamních plakátů, přes prezentace cukrovinek přímo v obchodech až po redigování časopisu Čokoládový svět.

Pro Ryrka byla reklama něčím, co pomáhalo zlepšit vkus veřejnosti a kultivovalo veřejný prostor. Čím dál tím horší jsou ta naše nároží a plakáty. Stále se doufá, že se toho nějaký český malíř chytne. Stovky adeptů vysílá ročně umělecko-průmyslová škola, desítky akademie výtvarných umění a pořádný plakát si nakonec český průmyslník musí objednat z Německa. Je to zvláštní. Už do nakladatelství se pár malířů dostalo, dělají obálky, prospekty, ilustrace k pohádkám o botách, o pivu, o kloboucích – ale ještě žádný český malíř nenamaloval pořádný plakát na boty. Na pivo, na klobouk, poznamenal na konci dvacátých let minulého století Rykr.

Obal z roku 1935

Autor: Nestlé, podle licence: Rights Managed

V roce 1929 získal obal Kofila první ocenění, Grand Prix, na světové výstavě v Barceloně. O několik let později byla Kofila opět oceněna, tentokrát na světové výstavě v Bruselu. V Bruselu pak Kofila v roce 1962 získala stříbrnou medaili ze světové olympiády.

Obal z roku 1962

Autor: Nestlé, podle licence: Rights Managed

Jak dobře znáte legendární československé značky? Zkuste kvíz

Jak dobře znáte legendární československé značky II?

Mouřenín zmodral

Ačkoli gros obalu zůstalo 100 let stejné, přesto prošel (nejen) mouřenín řadou proměn. Například pozadí mělo několik barevných variant, stejně tak turban, nákrčník či kalhoty mouřenína. Samotný mouřenín pak někdy vyplazoval jazyk, jindy měl jen pootevřená ústa. Bez zajímavosti není ani to, že na jednom z prvních návrhů Kofily stálo i reklamní heslo „Pochoutka paní a dívek“, což naznačovalo, na koho původně Orionka s Kofilou cílila. Zmínit je třeba také rok 1965, kdy ve speciální edici mouřenína nahradil spartakiádní cvičenec.

Poslední velkou změnou bylo „zmodrání“ mouřenína, ke kterému došlo v roce 2022. Tyčinka je nyní vyráběna ze stoprocentně udržitelně získávaného kakaa, což byl i jeden z důvodů pro změnu obalů. Kromě informace o udržitelném kakau jsme na obale upravili i některé drobné prvky grafického profilu, které by určitá část spotřebitelů mohla vnímat jako nevhodné. Ikonický design Kofily nicméně zůstal zachován, došlo pouze k drobným grafickým úpravám ve smyslu změny barvy postavičky. Ta je upravena z černé na modrou, tedy stejnou, jakou používá Orion ve svém logu, vysvětlila tehdy Tereza Skrbková, mluvčí společnosti Nestlé, která vlastní čokoládovnu Orion.

Poslední roky ve znamení limitovaných edic

V posledních letech též Kofila několikrát připravila limitované série obalů, kterými navázala na tradici spolupráce s mladými designéry. V roce 2016 se na trhu objevily první čtyři designové obaly. O dva roky později přišla Kofila s další speciální edicí, která byla tentokrát inspirována uměleckými styly 20. století: secesí, kubismem, pop-artem a street artem.

fin 25 - early cena

V roce 2022 pak byla ke 100. výročí Kofily uvedena další designová edice obalů, která vznikla ve spolupráci s Ateliérem Grafického designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti se ve svých návrzích inspirovali nejen spojením typického prvku tyčinky, kterým je káva a čokoláda, ale také původním designem od Zdeňka Rykra nebo vzory, které byly v době jejího vzniku populární. Designových obalů bylo uvedeno celkem sedm, tedy stejně, jako je počet dnů v týdnu.

Speciální obaly navíc doplnila i novinka v podobě Kofila bonbónů. Zda však i ony dosáhnou obliby své 100leté sestry, zůstává (v čokoládových) hvězdách.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).