Zbývají dva měsíce do Vánoc. Internetoví obchodníci, kteří v posledních týdnech roku generují více než třetinu svých celkových tržeb, by se proto měli na vrchol nákupní sezóny pořádně připravit. Právě během vánočních nákupů se totiž ukáže, jak si e-shop stojí ve srovnání s konkurencí. A to nejen z pohledu nabídky zboží a cen, ale také celkového servisu. Zavedené e-shopy mohou ještě více upevnit svou pozici, nové mají díky kvalitním službám možnost udělat si před vánočními svátky dobré jméno. Bez náležité přípravy to ale nepůjde. Server Podnikatel.cz proto přináší několik rad, jak Vánoce z hlediska internetového prodeje účinně podchytit.
Obchodníci musí být vždy o několik listů kalendáře dál než jejich zákazníci. Už teď v průběhu října je proto nejvyšší čas testovat nové marketingové nápady a monitorovat výsledky vánočního snažení. Začátkem listopadu už musí být vše připraveno a běžet zcela bez problémů. Jako první je potřeba připravit aktualizace a rozšíření PPC kampaní a vybrat produkty, které se budou promovat na srovnávačích zboží. Je dobré vytvořit podpůrné mikrostránky nebo optimalizované landing pages,
radí Marek Krška ze společnosti NetDirect.
Zcela nutné je technické zabezpečení samotného webu. Majitel e-shopu si musí být jistý, že všechny funkce i analytické nástroje pracují správně a zvládne tak vyšší návštěvnost stránek. Není od věci ověřit si, zda jsou na vánoční sezónu připraveni i naši poskytovatelé platebních, doručovacích a dalších služeb,
říká Marek Krška. Příprava se netýká jen technologií, ale i samotného personálu. Horší, než nemít žádné objednávky, je totiž stav, kdy jich je tolik, že je e-shop nezvládá vyřídit. Při tradičně vyšším vytížení e-shopů v předvánočním období se rychle mění stavy skladových zásob a na ně musí obchodník umět okamžitě reagovat. Přidávat nebo odstraňovat položky je ideální pokaždé, kdy se výrazně změní stav, tedy kdykoli v průběhu dne i noci. Zájem o handmade a originály stále roste, proto i letos očekáváme vyšší vánoční tržby, než tomu bylo v minulém roce. Protože jsme online tržiště, nemusíme řešit logistiku. Posilujeme však zákaznický servis a samozřejmě hlavně hardware, abychom předvánoční nápor zákazníků v pohodě ustáli,
uvádí k této problematice Michala Gregorová z internetového tržiště Fler.cz.
Mobilní verze je vaše výloha a výhoda
E-shop, který není připraven na Vánoce, je v posledním tažení. Internetoví obchodníci to moc dobře vědí.
Nakupování vánočních dárků přes internet je stále populárnější a roste také počet transakcí uskutečněných přes chytré mobilní telefony. E-shop proto musí mít mobilní verzi. Například ve Velké Británii každý desátý zákazník provádí nákup online přímo v kamenném obchodu ze svého mobilu a Češi na tom nejsou jinak. Zákazníci mají možnost přímo v obchodě porovnat ceny s jinými prodejci nebo parametry podobných druhů zboží. Chytrý mobilní telefon často také slouží jako výkladní skříň, kde se dá zboží prohlédnout například při čekání u lékaře nebo při cestování hromadnou dopravou. Ačkoli pak samotný nákup může být uskutečněn až později z klasického počítače, hraje mobilní verze e-shopu stále důležitou roli. Podrobnosti čtěte v článku: Bez smartphonů ani ránu. Z mobilní verze e-shopů se brzy stane nutnost
Pokud má internetový obchodník vyřešenou technickou stránku věci, měl by začít pracovat na další komunikaci se zákazníky. A to zejména s těmi, kteří jsou zaneprázdnění a vánoční dárky pořizují na poslední chvíli. Vyplatí se proto připravit newslettery, upozorňovat na výhodné balíčky a slevové akce, promovat možnosti předání, komunikovat své zboží a služby na sociálních sítích a především náležitě upravit vlastní internetové stránky. V předvánočním shonu a na konci roku, kdy se finišují nejrůznější projekty, vyhrávají ty e-shopy, které hned na první pohled nabídnou jasně viditelné informace o Vánocích. Vzhled e-shopu by měl být přizpůsoben vánoční náladě a podpoře sváteční atmosféry. Už v průběhu roku jsme spustili několik unikátních vyhledávačů přímo na našich stránkách, které společně s vyhledávačem vánočních dárků usnadní zákazníkovi výběr toho nejvhodnějšího produktu,
říká Alice Kopáčková, marketingová specialistka serveru Nákupka.cz, který se touto osvědčenou cestou vydal.
Vánocemi to nekončí
Každý internetový obchodník musí počítat s tím, že lidé se dělí na dvě velké skupiny. Jedna z nich má dárky nakoupeny ve velkém předstihu, druhá se po nich začíná shánět až od 20. prosince. Je proto bezpodmínečně nutné jasně zveřejnit, kdy je ještě možné nákup provést, aby bylo zboží doručeno do Štědrého dne. Ne cena, ale výběr vhodných platebních a doručovacích možností, hrají o Vánocích v e-shopech zásadní roli. Obchodník musí počítat se všemi okolnostmi, které mohou dodávku zboží zpozdit a umět nabídnout například doručení do zaměstnání a podobně.
Internetové obchody by za celý letošní rok měly dosáhnout obratu kolem 60 až 70 miliard korun. Z toho celá třetina je zatím jen teoretická a bude vygenerována právě vánočními nákupy. Zvýšení objemu objednávek je ale citlivé na to, z jakého oboru objednávky jdou. V průměru se jedná o 50% nárůst. Obchodník proto nemůže spoléhat jen na vánoční žně a měl by svátků využít i k promování lednových slev a výprodejů. Velmi dobře a nevtíravě se dá na takové akce upozornit například poděkováním a přáním pravidelným zákazníkům. Ti ocení nejen to, že si na ně obchodník na konci roku vzpomněl, ale například i drobnou pozornost nebo lednovou slevu.
Doručovací služby jsou připraveny
Zatímco obchodníci se předhánějí v nabídce nového zboží a nejlepších možných cen, doručovací služby speciální cenové akce neplánují. Drtivá většina z nich uvádí, že poskytuje zavedené a profesionální služby a z důvodu zachování a růstu jejich kvality není prostor pro slevy. Důležité ale je, že poskytovatelé těchto služeb neberou Vánoce na lehkou váhu. Stejně jako v minulých letech očekávají nárůst počtu zásilek v řádech stovek procent oproti průměru daného roku. Zvýšený počet balíkových zásilek zaznamenáváme již od měsíce října. Čím více se blížíme ke Štědrému dni, tak se jejich počet rapidně zvyšuje. Největší nápor pak očekáváme v polovině prosince. Posilujeme proto průběžně vozový park, v případě potřeby najímáme brigádníky,
říká Marta Selicharová, mluvčí České pošty. Své kapacity průběžně navyšují i soukromí poskytovatelé doručovacích služeb. Po zkušenostech z předchozích let máme připraveny posily jak v rámci pracovníků, tak vozového parku. Pokud se k nám počasí nepostaví zády, budeme letošní špičku zvládat bez větších komplikací. To i díky novému centrálnímu překladišti, které umožňuje přetřídit čtyřikrát větší objem zásilek,
tvrdí Milan Loidl, ředitel pro marketing a obchod společnosti PPL.
Opatření pro zajištění plynulosti služeb v předvánočním období přijímají také další obchodníci. Otevírají nové sklady a výdejny nebo posilují a modernizují svá call centra. Na hlavních pobočkách v Praze a v Brně chystáme dvousměnný provoz, posílení zaměstnanců včetně samoobslužných platebních terminálů a nového interního systému pro rychlejší výdej zásilek. Poslední víkend před Vánocemi budou mít všechny naše pobočky otevřeno tak, jako v běžný pracovní den,
slibuje Karel Pěnka, obchodní ředitel služby Uloženka. Stejně jako samotní internetoví obchodníci, i podnikatelé v tomto oboru musí být na Vánoce připraveni už teď. Podle jejich sdělení nebude problém ani se zákazníky na poslední chvíli nebo s těmi, kteří budou chtít odbavit větší objemy. Naše kapacity jsme na vánoční sezónu již naddimenzovali, síť výdejních míst mohou tedy bez omezení využít i klienti s velkými objemy zásilek. Klienti s nižšími objemy, kteří se do systému zaregistrují v předvánočním období, náš systém ani nepocítí,
říká Simona Kijonková, jednatelka služby Zásilkovna.
Nejen majitele e-shopů, ale i jejich zákazníky by mohly zajímat informace ve starších článcích. Čtěte Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou? a Máme srovnání firem, které e-shopům nabízí výdejní místa pro osobní odběry