Povinnost elektronicky evidovat tržby dopadne na podnikatele z oblasti hotelnictví a stravovacích služeb od 1. prosince, tedy za pouhých 65 dní.
Ačkoli lidé provozující stravovací a ubytovací podniky spadají do první vlny zavádění elektronické evidence tržeb, jejich připravenost blížícímu se dni spuštění zatím příliš neodpovídá. Podle zjištění serveru Podnikatel.cz zatím nemají vše potřebné zajištěno zejména nejmenší a překvapivě ani nové firmy. Je mi líto, ale na fungování EET zatím připravena nejsem. Teprve v tom tápu a hledám informace, jak se mám vůbec připravit,
sdělila na dotaz Jana Komárková, provozovatelka brněnského K Penzionu s tím, že na chod svého penzionu je úplně sama a byla by ráda, kdyby jí někdo s přípravou na EET dokázal poradit a pomoci. Pro tuto podnikatelku a další připomínáme, že tématu se podrobně věnuje právě server Podnikatel.cz. Všechny články věnované EET jsou k nalezení v tomto archivu. Zároveň je možné využít speciální telefonickou infolinku. O ní jsme psali v textu Na infolince k #EET bude ve špičce připraveno odpovídat až 100 úředníků zároveň.
Na povinnost elektronicky evidovat tržby jsou vesměs připraveny podniky, které jsou relativně nové. Počítat s pořízením technologií potřebných pro provoz EET se při jejich zařizování přímo nabízelo. Vzhledem k nově otevřenému provozu jsme se rozhodli s EET počítat již od samého začátku. I s tím spojené náklady do 30 000 korun byly umořeny hned při počátečních investicích do otevření restaurace,
potvrzuje Jan Jáša z českobudějovického SECRETS CAFE & RESTAURANT & BAR.
Rozhodně to ale není pravidlo. Někteří lidé zákon zavádějící elektronickou evidenci ignorovali i přesto, že své podniky otevírali jen před pár měsíci. Prezident přitom zákon podepsal na konci března, poté vyšel ve sbírce zákonů a nejen ministerstvo financí a Finanční správa, ale i všechna média informovala o tom, že elektronická evidence začne platit prvního dne osmého kalendářního měsíce po vyhlášení ve sbírce zákonů. Pro jistotu ještě nabízíme odkaz na článek Chcete zjistit, odkdy se vás týká #EET? Dejte si pozor, ať se vám nezamotá hlava.
Někteří živnostníci a podnikatelé ale dali přednost jiným povinnostem a starostem, které je před a po otevření jejich zařízení čekaly. Například Martina Šindelářová z českobudějovického podniku STAGE – club & restaurant říká: Jelikož jsme otevřeni jen pár měsíců, nejsme ještě připraveni vůbec.
Vysvětluje to také tím, že výdaje na otevření restaurace byly zrovna nemalé a snaží se vůbec dostat do černých čísel. Náklady na zavedení EET také nebudou malé. Zrovna u nás si nedokážu představit, že by stačil smartphone, počítáme s investicí kolem 20 000 korun a následným paušálem okolo 500 korun. Čekáme tedy co nejdéle a stále vybíráme nejvhodnější systém,
doplňuje Martina Šindelářová.
Otevřít si restaurační zařízení nebo hotel samozřejmě není jednoduché. Více se o tom dočtete například v seriálu Jak se otevírá restaurace. Přesto by podnikatelé neměli brát blížící se termín spuštění na lehkou váhu. Mohou se totiž vyskytnout komplikace a nejasnosti. A to dokonce i u podniků, kteří už v přípravách na EET postoupili. Třeba Petr Moravec z pražské restaurace Šárka potvrdil, že systémem podnik připraven je, ale stále mu chybí stabilní připojení k internetu. A problémů může být víc. Připravujeme se již rok, ale nyní jsme zjistili, že užívaný program je dost těžkopádný a nepokrývá všechny naše potřeby. Budeme proto ještě před příchodem EET měnit software. Dále ještě dokoupíme sadu na mobilního číšníka,
komentuje Lenka Čermáková ze Sedlecké pivnice v Karlových Varech.
Není to jen o nákupu vhodného vybavení, neopomeňte registraci
Elektronicky evidovat tržby bude od prosince tohoto roku pro restauratéry a provozovatele ubytovacích zařízení stejně automatické jako příprava jídelních lístků nebo rezervace pokojů. Co hrozí těm, kteří zákonnou povinnost nedodrží, o tom se rozepisuje text Jaké sankce hrozí u #EET? V krajním případě vám mohou zavřít provozovnu. Opoziční TOP 09 sice v minulém týdnu uvedla, že ještě bude v Parlamentu usilovat o odklad startu celého systému, ale návrh bude s největší pravděpodobností vládní koalicí zamítnut. Je tedy namístě začít se přípravě na start systému opravdu věnovat.
Pro zapojení se do EET totiž nestačí jen pořídit vhodný elektronický přístroj, tedy pokladnu, počítač, tablet nebo chytrý telefon. Je také nutné zajistit internetové připojení a nainstalovat potřebný software. To všechno jsou procesy, které podnikatele mohou při běžném provozu jejich firem zaměstnat i v řádech dnů nebo týdnů. Jak člověk provoz systému zajistí, to je plně v jeho kompetenci. Ministerstvo financí ani Finanční správa žádné doporučení nedávají a jak už zaznělo v komentáři podnikatelky Lenky Čermákové, ne všechny systémy musí odpovídat požadavkům státu a nárokům obsluhy. Proto se Hospodářská komora odhodlala k testování zařízení a aplikací a bude jim udělovat certifikaci. Více o tom v článku Hospodářská komora otestuje pokladní systémy pro #EET a dá jim štempl.
Máme Storyous. Předpokládám, že provozovatelé systému jsou připraveni, tím pádem jsme připraveni i my,
říká Čestmír Riegel, majitel zlínského penzionu a restaurace UNO. A Rudolf Korčák, majitel firmy RICCO provozující koupaliště-autocamp PŘÍBOR, dodává: Již druhým rokem fungujeme přes pokladní systém Dotykačka a jsme maximálně spokojeni. Máme dokonalý přehled a prodeje prostřednictvím tohoto systému vypadají důvěryhodně. Čekáme na spuštění testovacího prostředí.
Zkušební provoz systému elektronické evidence tržeb by měl být spuštěn nejpozději měsíc před jejím zákonným termínem spuštěním, tedy 1. 11. 2016. Do té doby je vhodné, aby se restauratéři a hoteliéři vhodnou technikou a softwarem vybavili a postupně se s ní seznámili. Pozdní nákup systémů může být riskantní, protože i přes uživatelskou jednoduchost by je podniky neměly testovat až v ostrém provozu.
Od 1. prosince budou podnikatelé za provoz EET plně zodpovědní. A to se týká i toho, že systém budou bezvadně ovládat jejich zaměstnanci. Personál je připraven. Jako majitel jsem sám prováděl průběžné osobní školení. Než jsme se naučili systém dokonale ovládat a porozumět mu, trvalo to zhruba rok,
upozorňuje podnikatel Rudolf Korčák. Proškolení by ale nemělo být nijak náročné, a to zvlášť pro ty, kteří už s elektronickými systémy pracovali.
Pokud už podnik nějakým systémem disponuje, mělo by si vedení v nejbližším možném termínu u jeho poskytovatele zjistit, zda je tento systém na přechod na EET připraven. Například u nejběžněji používaných recepčních rezervačních systémů, jako jsou HotelTime, Hores, Mefisto nebo Previo, toto poskytovatelé zaručují. Ne všichni ale tyto systémy používají a jedno zeptání se je lepší než nemilé prosincové překvapení.
Nákup a zavádění technologií je pak jenom jedna z povinností, které podnikatelé musí za pouhé dva měsíce zvládnout. Ještě než bude EET spuštěna, je potřeba, aby si provozovatelé dotčených firem na Finanční správě zažádali o autentizační údaje. Podrobnosti přináší článek Od září lze žádat o autentizační údaje k #EET, a to buď elektronicky, či na úřadě. Po obdržení těchto údajů je nutné na portálu správce daně zaevidovat provozovny a vygenerovat certifikát, který se následně instaluje do pokladních zařízení. Podobnosti k dalším úkonům, jako je splnění oznamovací povinnosti o provozovnách, pak opět najdete v textu 5 povinností, které musí splnit každý podnikatel, kterého se EET týká.
Zákon o elektronické evidenci tržeb tedy na podnikatele klade řadu nároků už před uvedením systému do praxe a ti, kteří budou součástí první fáze zavádění, by už proto neměli s ničím otálet. A to i s ohledem na to, že ubytovací zařízení budou mít ke konci roku spoustu práce třeba s rezervacemi na vánoční prázdniny a restaurace pak s přípravami na vánoční večírky.