Akční slevy na letní zboží již běží a vlna dalších bude následovat. Obchodníci se snaží motivovat spotřebitele k větším nákupům, protože sami by za chvíli mohli přijít na buben. Jak vyplývá z posledních statistik, maloobchod pocítil v květnu meziroční pokles a výhled zatím není vůbec růžový. Obchodníci jsou však tvorové přizpůsobiví a našli již cestičky, jak si pozornost i přes pokles tržeb stále udržet. Do regálů vměstnají větší počet tzv. privátních značek, jejichž počet bude podle svazu, který maloobchodníky sdružuje, stoupat.
Špatné výsledky i vyhlídky
Květnové statistiky byly nemilosrdné. Maloobchodníkům namalovaly u tržeb červené minus, které v meziročním srovnání činí 7,5 procenta. Meziměsíčně pak tržby klesly o 2,1 procenta. Největší propad zaznamenalo odvětví automobilů, kde tržby klesly o 14,6 %. Ke zvýšení tržeb došlo v případě obchodu prostřednictvím internetu a zásilkového prodeje a v případě stravování a pohostinství. Tržby za nepotravinářské zboží v květnu meziročně ve stálých cenách poklesly o 5,7 %, za pět měsíců o 2,4 %. U nepotravinářského zboží se poklesy projevují více než u potravin. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) je to ale trend, který se projevuje již déle spolu se snižujícími se cenami např. elektroniky. Svaz zároveň upozornil, že i když se jedná o druhý největší propad za posledních několik let, maloobchod si i nadále udrží v tržbách svou přiměřenou úroveň.
Z čísel je zřejmé, že tíha recese na české domácnosti doléhá. I když ekonomika jako celek patrně šátrá po dně a její stav by se mohl začít koncem roku zlepšovat, situace na trhu práce se bude opožděně zhoršovat ještě v roce 2010,
komentoval výsledky Michal Brožka, analytik Raiffeisenbank. Čtěte více: Co nevyřeší neviditelná ruka trhu, vyřeší kalkulace
A právě analytiky květnové výsledky lehce překvapily, proto také upozornili, že růst spotřeby se rozhodně v následujících měsících opakovat nebude. Očekáváme, že za celý rok spotřeba poklesne o –0,6 %, příští rok očekáváme stejné číslo, tedy další pokles o 0,6 %,
uvedl David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny. Lepší vyhlídky nepředpovídá ani prezident SOCR ČR Zdeněk Juračka. Podle něj nejbližší období velkou změnu nepřinese. Jak řekl business serveru Podnikatel.cz, trh se bude stabilizovat až někdy v první polovině roku 2010, kdy rovněž dojde k jeho oživení: Významným indikátorem bude poslední čtvrtletí letošního roku, kdy se bezprostředně projeví nejen reflexe na daný ekonomický stav, ale také důvěra spotřebitele směrem k budoucímu hospodářskému vývoji,
upozornil Juračka. Čtěte více: Obchodníky láká nové nákupní centrum – Hlavní nádraží
Obchodníci jsou na své aktuální výsledky skoupí
Business server Podnikatel.cz požádal největší obchodní řetězce a e-shopy, aby se vyjádřily ke svým aktuálním tržbám. Kromě jednoho žádný z nich na otázku neodpověděl: Společnost BILLA v souladu s politikou evropské centrály tržby nezveřejňuje, případně jejich zveřejnění koordinuje s rozhodnutím centrály,
uvedla Beata Bartošová, mluvčí řetězce REWE, který značku BILLA provozuje. Tržby nechtěla komentovat ani mluvčí společnosti Tesco Stores Eva Karasová: Informace o obratech nezveřejňujeme,
řekla business serveru Podnikatel.cz. Mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr stejně jako Petr Král ze společnosti Mall.cz na otázky ani přes urgenci pro jistotu nereagovali vůbec.
Sdílnější byla jen mluvčí společnosti Kasa.cz Jitka Součková: Celkově za květen-červen jsme meziročně za stejné období klesli o cca 10%, což byl náš plánovaný pokles,
shrnula.
Slevy táhnou, stejně jako privátní značky
Divotvorným lektvarem pro záchranu svého byznysu může být pro maloobchodníky akční zboží a také privátní značky, tedy zboží, které nese buď název prodávajícího obchodníka, nebo jiný většinou evokující nízkou cenu, ledabylou kvalitu či chytrý nákup. Takové zboží je charakteristické nevzhledným obalem, který právě šetří cenu výrobku.
Slevy jsou stále vyhledávanějším artiklem pro české spotřebitele, i když zájem není tak vysoký jako například v západoevropských zemích, kde vesele frčí například outletové zboží. Češi si už zvykli na množství slev a dokonce je nepřekvapují ani letní akce na sezónní zboží, které startují již na začátku samotného léta. Letní slevy jsme odstartovali již v červnu. Nyní dosahují až 75 %. Týkají se výrobků, které potřebujeme především o prázdninách a na dovolenou. Zákazníci tak mohou výhodně v akčních nabídkách nakoupit oděvy, zavazadla, kola, bazény, zahradní nábytek, vybavení pro kempování a grilování nebo klimatizace a ventilátory,
řekla serveru Podnikatel.cz Eva Karasová, mluvčí společnosti Tesco Stores.
Akce na sezónní zboží jsou ale nevyzpytatelné. Tvrdí to e-shopy, podle kterých klesla poptávka u některého zboží až o stovky procent a u dalšího se zase zvýšila. Letošní léto obecně moc nepřeje sezónnímu zboží. Například prodej klimatizací se za období 1. 6. – 23. 7. meziročně propadl o 200 %. Ale například prodej bazénů stoupl meziročně za výše uvedené období o 11 %,
doplnila Jitka Součková, mluvčí Kasa.cz.
Vychází to z povahy Čechů, kteří zájem o slevové zboží mají jen někdy a navíc jsou jen málo ochotni slevit z jeho kvality. Potvrzují to slova prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky: Zákazník jen pozvolna ustupuje z požadavků na kvalitu. Mimoto se omezuje poptávka po zbytném zboží,
upozornil. Juračka proto předpovídá, že obchodníci začnou nabízet ve velkém spíše privátní značky. Kupující jsou totiž ochotni slevit z kvality u některých druhů potravin, kde se zavedení brand name výrobků přímo nabízí. Čtěte více: Podle statistik maloobchodníci reflektují pokles cen mléka a také zlevňují
Kupujete privátní značky?
Souvisí to ostatně i s tím, že lidé tráví méně času v restauracích a více vaří doma, proto je i stoupající poptávka po základních potravinách: Zákazníci určitě nešetří na zelenině, ovoci, mléčných výrobcích a všem, co je pro děti,
doplnila za Tesco Stores Eva Karasová. To potvrzuje i Zdeněk Juračka, který však upozornil, že fakt, že lidé si více vaří doma, má také za následek pokles tržeb maloobchodu. Z toho lze usoudit, že základní potraviny maloobchodníky rozhodně neuživí. I přesto si nezoufají a věří v lepší zítřky: Líbil se mi příklad, který jsem zaslechl v poslední době, že novou chladničku si spotřebitel momentálně spíše nekoupí, ale tu starou doma velmi přičinlivě stále plní. Chtěl bych věřit i tomu, že v nějaké dohledné době bude moci stejně dobře plnit i chladničku novou,
uzavřel Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR. Čtěte více: Součková: E-shopy by mohly na finanční krizi paradoxně vydělat