Pokud tvoříte zajímavý obsah, byla by škoda ho nevyužít ke generování dalších zisků. Zkuste některý z affiliate programů. Škála je široká a vybere si každý.
Affiliate program je provizní způsob prodeje, kdy inzerent nabízející službu či zboží odměňuje své partnery za to, že mu přivádí zákazníky. Je tedy velkou příležitostí zejména pro tvůrce online obsahu, pro které se může stát i hlavním zdrojem příjmu. Takové výdělky ale nejsou zadarmo. Provozovatelé webů nebo blogů musí své affiliate aktivity stavět na dostatečně velkém publiku, které dokáže oslovit a zaujmout. Affiliate je výkonnostní obor, kde nestačí pouze ukázat banner co největšímu počtu internetových uživatelů. Musíte inzerentovi přinášet skutečné prodeje, které vznikají na základě různých doporučení plynoucích z vašeho obsahu, ať už na webových stránkách, sociálních sítích či jiných kanálech,
říká David Eiselt z webu Cestujlevne.com. Doporučuje proto zaměřit se na vlastní kvalitu, které budou ostatní důvěřovat a postupně tak budovat základy oborové komunity, skrze níž se dá affiliate vést dlouhodobě.
Ukázkovým příkladem je například affiliate web JakDoKanady.cz. Celý stojí na hodnotném obsahu a jeho přidanou hodnotou pro čtenáře jsou autentické informace lidí, kteří byli či aktuálně jsou v Kanadě a předávají své zkušenosti dál. Právě na takovém webu se pak dají snadno propagovat nejrůznější produkty a služby bez toho, aby měli čtenáři pocit, že jsou tlačeni do nákupu. Affiliate programy je ale nutné vybírat s citem. Do obsahu vkládáme affiliate, který je obsahem relevantní a působí přirozeně, nikoli násilně s cílem co nejvíce peněz vydělat. Kvalitní a originální obsah stojí na prvním místě, to je u obsahového affilu velmi důležité. Pokud člověk vydrží publikovat pravidelně, pak přirozeně přijdou čtenáři a s nimi i prokliky a konverze affilu,
komentuje provozovatel webu JakDoKanady.cz Martin Rosulek. Je jedním z těch, pro které se affiliate stal hlavní činností a skutečně se tímto provizním programem živí. Martin i jeho partnerka Janča Dyškantová přitom tvrdí, že v affiliate nejsou nijak výjimeční. Zkrátka jen napárovali se svým obsahem produkty a služby, které buď sami používají a mají s nimi zkušenosti, nebo do obsahu přirozeně zapadají a čtenářům pomohou v rozhodování.
Mohlo by se vám hodit: Optimalizujte obrázky na svých webech. Přijde vám na ně víc lidí
Affiliate je systém fungující díky takzvaným cookies souborům, které jsou vlastně takovým stopařem činnosti návštěvníka na webu. Dá se díky nim vysledovat, jestli se zákazník dostal na web klienta právě prostřednictvím vašeho obsahového média. Každý banner nebo jiná forma reklamy obsahuje unikátní odkaz, který identifikuje návštěvníka právě z vaší stránky. Pokud provede konverzi, tedy nakoupí, bude vám náležet odměna, kterou obchodník předem definoval ve svém affiliate programu. Obvykle je odměna připsána až po provedení objednávky nebo zaplacení objednaného zboží či služby. Rozhodující je, jak dlouho jsou cookies v programu zachovány. Může se totiž stát, že návštěvník po prvním přechodu na stránky inzerenta konvertovat nebude, ale vrátí se na něj až za několik dní. Typické je to u dražšího zboží. Například nákup nové pohovky nebo televize si lidé promýšlí mnohem déle než módy, která bývá levnější. Provize vám tak může být přičtena i později.
Třeba ZOOT.cz má platnost cookies 15 dní. Fashion obchodník nabízí odměnu nejen za každou provedenou konverzi, ale dokonce i za každého, kdo se skrz banner umístěný na vašich stránkách proklikne do e-shopu. Partneři mají možnost si vybrat z bannerů, které se jim zamlouvají a dobře zapadají do celkové podoby jejich webu, ať už formátově nebo obsahově. A je na nich, kdy, komu a kde se bude banner zobrazovat. Odměny ZOOT vyplácí pravidelně každý měsíc bez ohledu na její výši. Tento příklad uvádíme proto, že ZOOT nedávno zvítězil v prestižní mezinárodní soutěži Performance Marketing Awards. Ocenění získal za nejlépe řízený affiliate program ve východní Evropě. Porotu zaujal především růst počtu nových zákazníků o 35 % a programová rozmanitost.
Dále čtěte: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem
Spolupracujte jen s dobrými a osvědčenými inzerenty
Právě volba inzerenta je dalším zásadním krokem k tomu, abyste jako affilové byli úspěšní. Affiliate je způsob online marketingu založený na partnerství. Spolupráce se odehrává mezi lidmi, ne roboty a algoritmy. Tady nestačí vložit peníze do kampaní, počkat na jejich efekt a případně je optimalizovat. Je potřeba budovat komunitu a affiliate program musí být výhodný pro obě strany. Nikdo nesmí tahat za kratší konec. Jen tak se dá dosáhnout oboustranné spokojenosti a zajímavých zisků,
zdůraznila na Affiliate konferenci Magdaléna Vojtová, Affiliate Account Director společnosti VIVnetworks.com, která mimo jiné řídí právě kampaň pro ZOOT.cz.
Zájemci o affiliate by si měli vybírat takové obchodní partnery, kteří jsou transparentní a příliš často nemění podmínky. Musíte totiž mít jasno v tom, co smíte a nesmíte, jaké metody propagace jsou pro obchodníka žádoucí a za jakých podmínek vám náleží provize. Affiliate programy se dnes dají najít prakticky v každém segmentu, proto si pečlivě pročtěte podmínky a běžte tam, kde jsou stabilní a dobře nastavené. Důležitá bude samozřejmě i výše slíbené provize. Ti obchodníci, kteří nemají tak vysoké marže a nemohou si dovolit maximální odměny, často nabízí jiné bonusy. Spolupráci navazujte jen s osvědčenými inzerenty, kteří vědí, čeho chtějí pomocí affiliate programu dosáhnout v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.
Psali jsme: Jak dopadne nová regulace GDPR na české e-shopy a weby?
Naopak nespolupracujte s těmi, kteří příliš často mění podmínky, například termíny vyplácení provizí. A nevyplácí se vstupovat do programu těch, kteří nekomunikují. Musíte si totiž uvědomit, že za kvalitním a důvěryhodným obsahem, který jste vytvořili, jsou tisíce hodin práce. Úspěšným affiliate webům předchází určitá přidaná hodnota, kterou ostatním dáte, abyste na ní později mohli začít sami profitovat,
říká David Eiselt a Martin Rosulek dodává: Affiliate je běh na dlouhou trať, první zajímavé peníze pravděpodobně přijdou až za několik měsíců od spuštění projektu. Pokud člověk vydrží publikovat pravidelně, pak přirozeně přijdou čtenáři a s nimi i prokliky a konverze affilu. Pokud ale někdo hledá rychlý výdělek, existují určitě jiné a efektivnější metody.
Nekomunikovat se svými partnery, neinformovat je o nastavení a podmínkách, nových formách reklamy a podobně si mohou dovolit jen skutečně silné značky. O programech, které skutečně stojí za pozornost, affiláci diskutují na specializovaných webech, fórech i sociálních sítích. Zkuste se podívat třeba na Topaffilak.cz a podobné.
Pro začátek zvolte takového inzerenta, který vás nebude svazovat příliš velkým množstvím podmínek. Někteří obchodníci se bojí, že je affiliate partneři poškodí a brání se řadou restrikcí. To ale nebývá ta nejlepší cesta. Každá skupina partnerů má svá pro a proti a je potřeba se s tím naučit pracovat. Každá větší firma, která nabízí affiliate program, má svého afiiliate manažera nebo spolupracuje se specializovanou externí agenturou, která dokáže vztahy inzerenta a jeho partnerů vhodně segmentovat a jejich aktivity korigovat,
radí Magdaléna Vojtová.
A rada na závěr? Affiliate vám podle Davida Eiselta z Cestujlevne.com umožní přivydělat si na tom, co děláte a baví vás. Opravdu jen stačí se zaregistrovat a začít propagovat vybraného inzerenta. S affiliate ale určitě nemá smysl začít dělat jen za účelem vlastního zisku. Vždy mu musí předcházet určitá přidaná hodnota, kterou ostatním dáte, abyste sami mohli profitovat. A to mnoho lidí neumí. Pro Martina Rosulka z webu JakDoKanady.cz je affiliate cenný proto, že jde o způsob vydělávání peněz, který nutí pracovat chytře, protože nepředstavuje pasivní příjem. Pokud se pro něj rozhodnete a budete ho dělat dobře, naučí vás mnoha v podnikání využitelných dovedností, například zavádění procesů, škálování, delegování nebo automatizaci činnosti.