Přiznání k DPH skrze datovky nepůjde proto, že „neproleze“. Co s tím?

23. 4. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Elektronické podání u DPH nepůjde poslat přes datovou schránku mimo jiné i kvůli převýšení velikosti některých podání. Jak ho ale poslat?

Do zkráceného meziresortního přípomínkovacího řízení byl poslán návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb (EET). Návrh již obsahuje dříve zapracované připomínky, které zavádějí v oblasti elektronické evidence tržeb některé novinky.

Čtěte více: Elektronickou evidenci tržeb má kompenzovat nová sleva na dani, činí 5000 Kč

Mezi ně patří i změna zákona o dani z přidané hodnoty. Od té si ministerstvo financí slibuje zlepšení efektivity výběru daní díky využití informačních a komunikačních technologií. Proto do návrhu zákona přidalo podmínku, že všichni plátci DPH budou muset podávat přiznání a kontrolní hlášení elektronicky, a to pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Elektronické podání k DPH skrze portál Finanční správy, navrhuje ministerstvo. 

Jenže aby správce daně mohl zpracovávat formulářová podání rychleji, je nutné, aby je obdržel ve formě, která zajistí automatizovaný proces zpracování.

Podle §71 Daňového řádu lze v současné době podat přiznání skrze elektronickou podatelnu správce na adrese www.daneelektronicky.cz nebo prostřednictvím datové schránky.

Prostě je to velký

Jenže tu ministerstvo financí ze svého návrhu vyloučilo. Odůvodňuje to mimo jiné tím, že u některých podání dochází k převýšení velikosti podání přes limit 10 MB: To fakticky diskvalifikuje podávání skrze datové schránky, píše v důvodové zprávě ministerstvo.

Datovky vylučuje zároveň i z toho důvodu, že mají nižší ochranu údajů či neumožňují využít automatizovaného hlídání chyb, a to jak z hlediska dodržení požadovaného formátu a struktury, tak z hlediska některých obsahových položek.

Ministerstvo proto doporučuje podání skrze daňový portál finanční správy. V případě některých formulářováních podání, především pak v kontrolních hlášeních, zvyšuje portál ochranu údajů. Bezpečnost a ochrana údajů je na rozdíl od jiných elektronických podání zvýšena tím, že přístup k údajům bude mít omezený počet pracovníků Finanční správy České republiky za zvýšených bezpečnostních opatření (šifrování, logování). Zvýšenou bezpečnost dat nelze zabezpečit jiným způsobem, než podáváním na společné zařízení správce daně, tj. přes zmíněný portál, uvádí ministerstvo v důvodové zprávě.

Čtěte také: Ministerstvo financí reaguje na kritiku. Mění zákon o evidenci tržeb

Podání skrze portál Finanční správy

Daňový portál finanční správy navíc zajistí kontrolu základních a kritických chyb, včetně kontroly správnosti formátu, struktury a autorizace. Daňový subjekt tedy může být upozorněn, že podání není v pořádku, v momentu, kdy podání činí. V takovém případě může základní chyby podání opravit již v rámci procesu podávání a tyto chyby nemusí být následně předmětem výzvy správce daně, píše ministerstvo financí.

Podle něj však není cílem omezit autentizační funkci datové schránky. Uživatelé datových schránek tak budou moci využít svých přístupových údajů do datových schránek k tomu, aby ověřili podání, která učiní prostřednictvím daňového portálu finanční správy.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).