Platby zapamatovanou kartou jsou na první pohled ideálním řešením pro transakce prováděné na mobilních zařízeních. Přesto je moc nevyužíváme.
Platba kartou je mezi lidmi stále oblíbenější. Tímto způsobem hradí své objednávky už skoro 70 % všech internetových zákazníků. Jen minimum z nich ale využívá možnost platit takzvaně zapamatovanou kartou. Většina lidí se této možnosti, tak jako svého času třeba dnes už běžně využívaných převodů na internetu, obává. A pravdou je, že výhrady mají i mnozí prodejci, a dokonce i banky. Jedná se tedy o slepou uličku vývoje, nebo o této možnosti stojí za to uvažovat?
Čtěte více: 7 základních prvků, bez kterých se neobejde žádná mobilní verze e-shopu
Banky se bojí, vstřícných jich je jen pár
Platby prostřednictvím zapamatovaných, chcete-li registrovaných karet, jsou pohodlné a rychlé. Celé šestnáctimístné číslo karty, datum expirace a CVC/CVV kód stačí u obchodníka zadat jen při prvním nákupu. Pak zákazníkovi stačí potvrdit, že souhlasí se zapamatováním těchto všech údajů a při další platbě už je nebude muset složitě vypisovat. Provedení transakce příště potvrdí jen jediným kódem, který mu přijde na mobilní telefon. V některých zahraničních e-shopech není nutné zadávat ani tento kód. Jde o formu platby, která je pohodlná nejen pro její provádění u klasického stolního počítače, ale především na mobilních zařízeních. Vypisovat výše zmíněné údaje na malé obrazovce mobilu, navíc mnohdy v terénu nebo v davu lidí, to není nic snadného ani příjemného. Právě z toho důvodu velké množství zákazníků platbu v mobilu nedokončuje. Nedokončení platby je v tomto případě dvakrát větší než na desktopu,
upozorňuje Michal Bilka, vedoucí mobilního týmu Slevomat.cz.
Tento slevový portál je jedním z internetových obchodníků, kteří platby zapamatovanou kartou umožňují, protože si je vědom velkého nárůstu popularity objednávek z mobilů. Konkrétně na Slevomatu se jejich podíl v posledním roce zvýšil o 70 % a čtvrtina z 1,4 miliardy korun loňského obratu byla dosažena právě prostřednictvím objednávek a plateb na mobilních zařízeních.
Dále čtěte: Ověřit platby po internetu půjde i pomocí selfie nebo otisku prstu
Ačkoliv se platby registrovanými kartami zdají být díky rozvoji mobilních zařízení a jejich využívání v běžném životě další a logickou fází vývoje, netěší se zrovna velké oblibě. Pokud je chce obchodník začít nabízet, musí se obrátit na jednu z mála bank, které platby zapamatovanými kartami umožňují. Jde například o ČSOB, Raiffeisenbank nebo Komerční banku. Mluvčí posledně jmenované Michal Teubner k tomu říká: Fastpay nabízíme z pozice acquirera (partnera). Její výhodou je zrychlení platby pro pravidelné zákazníky, s možností ji online nejen nastavit, ale i zrušit. Zabezpečení je formou 3D Secure, takže držitel potvrzuje platbu kódem, který se posílá na mobilní telefon. O službu je ale poměrně malý zájem ze strany obchodníků i držitelů karet.
Velký zájem neregistruje ani Raiffeisenbank.
Některé banky pak zapamatování karet vůbec neumožňují z obav z jejich zneužití. I Evropská bankovní asociace ostatně Evropské komisi předložila návrh na úplné zrušení nebo alespoň větší zabezpečení této možnosti provádění plateb. Obchodníci, kteří by chtěli zapamatování karty svým zákazníkům nabídnout, nepochodí například v České spořitelně. Vždy je třeba najít kompromis mezi bezpečností a uživatelským pohodlím. Nedomníváme se ale, že by byl stávající stav pro klienty nebezpečný,
říká mluvčí banky Kristýna Havligerová s tím, že karty České spořitelny podporují zabezpečení pomocí 3D Secure, navíc jsou veškeré autorizace monitorované 24 hodin 7 dní v týdnu. I při platbě u nezabezpečeného obchodníka banka vždy vyhodnocuje možnost zneužití karty.
Co se týká návrhu Evropské bankovní asociace, jde o součást technických standardů, kterými se asociace snaží zvýšit bezpečnost při používání platebních karet. Návrh pravděpodobně ještě dozná určitých změn a začne platit až v průběhu roku 2019. Evropské řešení není z našeho pohledu příliš proklientské, protože zákazníci chtějí rychlost a komfort a také nemá stejný metr pro všechny. Daná norma navíc neřeší elektronické peněženky,
kritizuje návrh prostřednictvím své mluvčí Pavly Hávové ČSOB.
Riziko nese (skoro) vždy banka
A jak je to vlastně s tou bezpečností zapamatovaných karet? Obchodníci, kteří tuto možnost nabízejí, tvrdí, že ochrana před zneužitím při používání zapamatované karty je zcela na bance, ne na nich. Zákazníci se tedy nemají čeho obávat, protože banky na vše dohlédnou a řešily by i případné problémy. Držitel karty je chráněn stejně jako u každé jiné karetní transakce. Že je tomu skutečně tak, to potvrzuje mluvčí ČSOB Pavla Hávová: Z pohledu držitele karty je to opravdu vždy banka vydavatele, přes kterou klient problémy a reklamace transakcí řeší. Transakce kartou, kterou si klient u obchodníka zapamatoval, se chová jako standardní transakce a případné reklamace banka řeší v návaznosti na konkrétní situaci.
Pokud obchodník od banky dostane možnost nabídnout svým klientům zapamatování karet, musí splnit velké množství bezpečnostních požadavků nejenom při implementaci tohoto řešení, ale musí je splňovat i po celou dobu poskytování služby.
Mohlo by vás zajímat: Při výběru platební brány pro e-shop opatrně, ceníky služeb nikde nenajdete
Důležitou informaci, kterou by obchodníci měli svým zákazníkům při propagování registrace karet opakovat, je to, že údaje z jejich karet nemají k dispozici oni sami, ale jen a jen banky. Čeští internetoví obchodníci jsou ve velké míře chráněni funkcionalitou MC Secure Code / Verified by VISA, která mimo jiné zaručuje, že u nich nejsou nikde uloženy údaje o platebních kartách. Ty jsou obvykle uloženy u procesora platební brány, který prochází přísnými audity karetních schémat.
Proto řeší držitel karty případné problémy s vydavatelskou bankou, přičemž ale obchodník nese vysokou míru odpovědnosti za případné zneužití registrované karty na svých webových stránkách. Pokud například obchodník nemá na svých stránkách silnou ochranu při přihlášení do účtů svých klientů (klientské ID a heslo není silnou ochranou; příkladem takové silné ochrany je třeba přihlašování do internetového bankovnictví), do účtů se mu někdo takzvaně nabourá a provede s registrovanou kartou nějaké transakce, musí pak v reklamačním řízení jednoznačně prokázat, že se k účtu přihlašoval klient, že zboží bylo expedováno na adresu klienta a podobně,
varuje ředitel komunikace Raiffeisenbank Tomáš Zavoral. Pokud toto obchodník neprokáže, jdou vzniklé škody za ním, ne za klientem nebo bankou, která kartu vydala.
Toto si uvědomují třeba ve Slevomatu, kde se jistí třeba pro případ zneužití zapamatované karty jedním z partnerů po jejich rozchodu a podobně. Firma je po odhalení zneužití nebo i při pouhém podezření na něj schopna okamžitě zrušit vydané číslo voucheru, kterým se zákazníci prokazují při čerpání nakoupeného zboží či služeb. V poslední době ale žádný fraud registrovaných karet neevidujeme,
upozorňuje Michal Bilka z tohoto slevového portálu. Na internetu jsou dohledatelné informace o únicích registračních údajů k účtům u velkých internetových obchodníků mimo Českou republiku, kdy ke zneužití registrovaných karet došlo. V tuzemsku ale zatím žádný závažný problém pravděpodobně zaznamenán nebyl. Defraudací ze strany českých e-shopů moc není, protože funguje vzájemná spolupráce, aby k tomu nedošlo,
komentuje za ČSOB mluvčí Pavla Hávová. Pravdou ale je, že registrované karty riziko zneužití rozhodně nesnižují.
Psali jsme: Specialisté radí: Na co se zaměřit, aby byl váš mobilní nákupní košík perfektní?
Zapamatované karty zvyšují obrat
Zájem o možnost nabídky platby registrovanými kartami mají hlavně obchodníci z kategorie služeb a pak ti, kteří nabízejí vysoce obrátkové zboží. Mít zapamatovanou kartu u obchodníka, kde člověk nakoupí jednou nebo dvakrát do roka, se totiž nevyplatí. Jinak je tomu ale třeba na železnici. Platbu registrovanou kartou mohou využívat mimo jiné zákazníci Českých drah, kteří si jízdenky pravidelně kupují na internetu. A dobré zkušenosti s touto funkcionalitou potvrzuje i internetový obchod Alza.cz. Podle dat za poslední měsíc je prostřednictvím uložené platební karty realizována polovina všech transakcí na platební bráně. Zákazníci s uloženou platební kartou nakupují dvakrát častěji, a díky komfortnosti i po menších částkách. Tito zákazníci dokonce vykazují i méně reklamací a vratek zboží,
uvádí za Alzu její mluvčí Patricie Šedivá. Tím potvrzuje i výsledky Slevomatu, který tvrdí, že právě snadná použitelnost dokáže zvýšit nákupy u takzvaných heavy userů až o 23 %.
Jsou ale i další důvody, proč platby zapamatovanými kartami nabízet. Kromě vyššího komfortu pro držitele karty i obchodníka či rychlejšího zpracování platby je to investice do vyšších zisků. Díky snadnému použití je možné zákazníky snadněji motivovat k nákupu lokačními push notifikacemi a podporovat impulsivní nákupy. Platby zapamatovanými kartami mají budoucnost. My už dnes evidujeme 66 % všech objednávek zaplacených kartou. A k tomu máme 40% návštěvnost z mobilních zařízení, na Slovensku dokonce ještě o 10 % vyšší. Lidé mají k dispozici lepší telefony a naučili se s nimi pracovat. Navíc jsou dostupnější i datové tarify. Proto je náš marketing hodně zaměřený právě na mobilní uživatele a naším cílem je, aby návštěvnost z mobilů do dvou let vzrostla na 60 až 70 %. Aby rostlo i procento dokončených plateb, je potřeba mít k tomu snadno využitelné nástroje,
říká šéf mobilního týmu Slevomatu Michal Bilka.