Pro některé koronakrize, pro jiné zlatý důl. E-shopy za duben hlásí 40% nárůst

15. 7. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Zatímco někteří podnikatelé museli kvůli koronaviru a opatřením zastavit činnost, jiní v té době měli rekordní zisky. Jde třeba o e-shopy.

Jak ukazují data Českého statistického úřadu i Asociace pro elektronickou komerci (APEK), letošní duben byl pro e-shopy jako celek rekordní a meziroční růst e-commerce retailu přesáhl celkově 40 %.

E-shopy hlásí bezprecedentní nárůst

Zdaleka ne všech oborů se koronavirová krize dotkla negativně. Z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ) i z dat od jednotlivých online prodejců, které má k dispozici APEK, vyplývá, že e-shopy za sebou mají rekordní duben. Celkově meziroční růst e-commerce přesáhl 40 %, což nemá v historii obdoby. Data ČSÚ potvrzují informace, které máme z našich zdrojů k dispozici. Oproti dubnu 2019 stála před většinou e-shopů velká výzva a současně příležitost. Z výzkumu mezi našimi členy vyplývá, že více než 20 % z nich dosáhlo o 100 a více procent vyšších obratů v porovnání s loňským rokem, což znamená obrovský nárůst. Vyhlášení nouzového stavu v ČR tak paradoxně internetovým obchodům jako celku pomohlo, komentoval výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak nicméně upozorňuje Jan Vetyška, i v oblasti e-commerce panovaly velké rozdíly. Je třeba zmínit, že přibližně 25 % provozovatelů on-line obchodů počítá ztráty. Ne všechny kategorie zboží se prodávaly stejně dobře, a tak i na internetu krize část obchodníků zasáhla negativně, doplnil Vetyška. Nejvíce se naopak dařilo prodejcům potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří zaznamenali navýšení tržeb oproti roku 2019 v řádech stovek procent.

APEK tak pro rok 2020 očekává jeden z největších meziročních skoků v celkové výši dosažených obratů. Vloni činil podíl české e-commerce na tuzemském maloobchodu 13 %, letos může podle APEK dokonce překročit 15% hranici. I přes spoustu negativních dopadů a očekávanou hospodářskou krizi je současná situace také příležitostí. Řada tradičních obchodníků uspíší vstup do on-line prostředí, které jednoznačně nabízí silný prodejní kanál. Již před omezeními bylo zřejmé, že obchodníci budou do budoucna muset rozložit své prodeje do kamenných prodejen i na internet. Nyní je ale zjevné, že není čas se spuštěním e-shopu čekat, uzavřel Jan Vetyška.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).