Právě nastala správná doba pro prodej podniku nebo vstupu strategického partnera. Vyplývá to z analýzy transakčních specialistů Ernst & Young. Podle nich je k tomu hned několik důvodů: trhy se po prasknutí internetové bubliny konsolidovaly, vlna primárních úpisů zasáhla i českou burzu, roste zájem investorů i o střední a malé podniky. To vše je podporováno stále ještě relativně levnými a dostupnými úvěry.
„Po hubených letech v období 2001 – 2003 nyní celosvětově objem fúzí a akvizic roste a opět překonal hranici tří bilionů dolarů.“ upozorňuje Vladislav Severa, vedoucí partner oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice.
Odborníci z Ernst & Young však upozorňují na důkladnou přípravu: „Strategičtí i finanční investoři mají za sebou obvykle dlouhou řadu transakcí a v otázkách strukturování transakce, prověrek společností, oceňování a vyjednávání jsou velmi zkušení.“ upozorňuje Igor Mesenský, manažer oddělení transakčního poradenství, s tím, že někdy už nebývá druhá šance případné chyby napravit.
Investoři se zajímají především o ty podniky, které kromě slibných finančních výsledků a dobrého produktu nabídnou také transparentní vlastnickou strukturu, spolehlivé finanční informace a silný manažerský tým. Právě to však bývá v Česku problém – vlastníci jsou zároveň výkonným managementem a obchod je často alespoň zčásti postaven na jejich osobním zapojení. Není tedy výjimkou, že investor trvá na tom, aby prodávající ve vedení podniku zůstal po dobu 1 – 3 let po prodeji.