Pro pruty na pomlázku už nemusíte k řece. Seženete je na internetu

24. 3. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Kvůli pandemii se spousta zákazníků přesunula na internet, aby eliminovala kontakty a měla větší výběr. Platí to i u Velikonoc? Objednává se pomlázka on-line?

Právě ohledně velikonočního zboží panovala v poslední době nejistota, protože nepatří mezi současně prodávané zboží takzvané zbytné pro život. Hrozilo tedy, že jeho prodej bude zakázaný a ti, kteří si chtějí koupit pomlázku nebo nějaké dekorace, budou muset využít internetových obchodů. Hospodářská komora ČR, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Asociace českého tradičního obchodu proto společně poslaly vládě otevřený dopis, kde žádaly o povolení prodeje.

Co se dozvíte v článku
  1. Maloobchodní prodej je povolen
  2. On-line koupíte i čerstvé proutí
  3. Co se kupuje?
  4. Připomeňte si velikonoční trhy v Praze:
  5. Jak se e-shopům dařilo?

Maloobchodní prodej je povolen

V tomto dopise zástupci asociací psali, že řada malých českých podnikatelů produkuje pro období Velikonoc speciální dekorativní výrobky, od pomlázek přes zdobené kraslice až po potravinové speciality, přičemž tyto výrobky mají většinou omezenou trvanlivost a s koncem Velikonoc se stávají neprodejnými, což by těmto výrobcům způsobilo velké a nevratné škody. Věří, že vláda bude respektovat, že k Velikonocům, stejně jako k Vánocům, patří prodej tematického zboží a že nebude bránit tomu, aby si lidé v rámci svého nákupu mohli do košíku přidat velikonoční zajíčky, barviva na vajíčka či pomlázku. Jsme si jisti, že prodej tohoto zboží neznamená z hygienického hlediska žádné riziko. Z pohledu symbolického hraje naopak významnou roli a vstřícný krok vlády by v této době, kdy jsou lidé omezeni v možnostech cestovat a navštěvovat se, přispěl ke zvládání nelehké situace, dodávají dále.

Výsledkem jednání a této veřejné výzvy je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Informovali jsme o něm v našem článku a platí tedy, že Vláda ČR umožňuje maloobchodní prodej standardních velikonočních výrobků a předmětů. Tyto výrobky obvykle spadají do kategorie potraviny, velikonoční dekorativní předměty do kategorie domácích potřeb a ostatní předměty jako tradiční pomlázky, které jsou vyrobeny z proutí, spadají do kategorie rostlin, resp. sortimentu, který je možné nabízet v květinářstvích (spadají do výjimek).

On-line koupíte i čerstvé proutí

Některé internetové obchody mají ve své nabídce i proutí k výrobě pomlázek. Jedním z nich je Proutěný ráj, kde seženete i hotové pomlázky. Poptávka po nich se však v podstatě rovná nule, protože letos vůbec neměli objednávky od firem pro svoje zaměstnance. Zajímavé je, že hodně lidí nakupovalo proutí pro pletení košíků, podotýká Marie Babyčová. Také v internetovém obchodě Šikovné proutí o to čerstvé nebyl příliš velký zájem. 

Mezi největší odběratele patřily školy, domy dětí a mládeže, různé zájmové kroužky. Patřili tam i pořadatelé workshopů. Nyní je jejich činnost omezena, a tak tito zákazníci chybí. Na druhou stranu s tím Marek Nejedlý počítal, takže tomu přizpůsobil nabídku a skladové zásoby. Co se týče pomlázek, ty se neprodávají vůbec. Ale tuto situaci jsem předpokládal, tudíž se mě to příliš nedotklo. Částečně se prodává proutí na živé pletené ploty a různé zahradní dekorace, dodává.

Co se kupuje?

Velikonoční zboží nabízí on-line i v kamenném květinářství společnost Flowers go Home. Prodávají obdobně jako v předchozích letech, současná situace objem prodeje zásadně neovlivňuje. Zájem je především o jarní věnce na dveře z buxusu a ratanu, dále o typicky jarní hrnkové květiny (petrklíče, macešky, narcisky, modřence, hyacinty…) a sesazované misky. S blížícími se svátky přijdou na řadu velikonoční dekorace, pomlázky a osení, vyjmenovává Aleš Mácha. Podle Marka Nejedlého se velikonoční zboží rozhodně neprodává, tvoří naprosté minimum a nedá se říci, že by o nějaké zboží byl větší zájem. Ani v e-shopu České-tradice.cz nepozorují výrazně vyšší zájem o velikonoční sortiment než v necovidovém období. S ohledem na rozmanitost sortimentu pokrývají velikonoční objednávky maximálně 25 % z celkového množství.

Martin Bestajovský z tohoto obchodu si všímá, že zákazníci často uzavírají objednávky obsahující pouze velmi laciné položky, které by si jinak snadno koupili v prodejně „za rohem“ a jsou jinak pouze součástí větších objednávek. Namátkou mohu uvést např. velikonoční ubrousky, barvy na vajíčka, z papírenského zboží pak pohlednice, lepidla, psací potřeby, štětce, čtvrtky apod., upřesňuje. To zmiňuje také Marie Babyčová, podle které si lidé objednají třeba jen pomlázku, která stojí 35 Kč, a zaplatí za dopravu čtyřnásobek produktu.

Připomeňte si velikonoční trhy v Praze:

Jak se e-shopům dařilo?

Internetovému obchodu Šikovné proutí se daří stejně jako před covid krizí, ale podle Marka Nejedlého je nutné vynaložit daleko více úsilí. V podstatě jsou všude malé či větší problémy. Dají se vyřešit, ale stojí to více času a peněz. Vše je takové těžkopádné, popisuje. V e-shopu Proutěný ráj se návštěvy, prodeje i zájem ve srovnání s loňskem zvýšily. Také obchodu Borkovanské kraslice se celkem dařilo. Myslím, že to bylo hlavně tím, že se kraslice neobjevily nikde v obchodech nebo na trzích, sděluje Zdeňka Margoldová.

E-shopu Flowers go Home současná situace prospívá a zákazníci dají častěji přednost možnosti nechat si objednané zboží dovézt až ke dveřím. První vlna pandemie pro ně však nebyla jednoduchá, naučila je například nabízet na e-shopu i zboží, které bylo do té doby prodáváno pouze na kamenné prodejně. Dále bylo jejich snahou co nejvíce objednávek doručit přímo k zákazníkům a eliminovat tak osobní odběry na prodejně. Tím došlo k optimalizaci částky, od které je v rámci Prahy nabízena doprava zdarma i nyní. Služba rozvoz květin má sloužit především k potěšení blízkých lidí, ke zlepšení nálady a povzbuzení, což je v této době, kdy se lidé nemohou scházet tak často, potřebné více než kdykoli předtím, dodává Aleš Mácha.

Zdeňka Margoldová se serveru Podnikatel.cz svěřila, že podnikání se po celý uplynulý rok nedařilo a všechno vykoupené zboží zůstalo skladem. Stálí velkoodběratelé neodebrali ani kus. Vysvětlením je, že pro občany je to pouze sezonní záležitost, chybí turisté, kteří si kraslice kupuji jako suvenýry, a zavření trhů se tak podepsalo už druhou sezonou. U lidových řemesel to má i jiný dopad, důchodci, maminky na mateřských si přivydělávají, a tak se stále udržuje hezká lidová tradice. Kdo potřebuje peníze, hledá jinou práci a možná se k této činnosti více nevrátí, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).