Česká republika je malý trh, který je v mnoha směrech přesycený. Pokud chcete expandovat, je potřeba se podívat za naše hranice. Ačkoli ale čeští podnikatelé nabízí kvalitní produkty, které by v zahraničí mnohdy úspěšně obstály, neprodávají je tam. Nedokážou totiž překonat jazykovou bariéru. Zdálo by se, že v dnešním globalizovaném světě se člověk obejde jen s angličtinou, ale není to tak docela pravda. Toto platí zejména u velkých korporací. Pokud se chce na zahraničních trzích prosadit malá firma, musí nabídnout i bonus v podobě dobré znalosti okrajových jazyků.
Ve vrcholovém byznysu může angličtina stačit. Nicméně ve středním a menším už ne. Zde bych doporučil naučit se jazyk obchodního partnera, a to především u zemí, které jsou známy svou neznalostí angličtiny na nižších úrovních řízení nebo na úrovni výrobní. Jsou to hlavně Čína, Brazílie a podobně,
upozorňuje Petr Pasek, ředitel jazykové školy Slůně – svět jazyků. Jde samozřejmě o to, v jakém prostředí se člověk pohybuje. Pro běžnou komunikaci může angličtina stačit, nicméně pokud se bude jednat o společnost, jejíž mateřská firma je španělská, francouzská nebo německá, tak bude znalost tohoto jazyka nepopiratelnou výhodou.
Dobrá jazyková vybavenost se také podílí na vytváření firemní image. Půjde zejména o image firmy vůči jejím potenciálním nebo stávajícím klientům, kdy je zaměstnanci firmy mohou překvapit například tím, že se jednání nemusí vést s tlumočníkem nebo v univerzální angličtině,
říká Vítězslav Bican, předseda Asociace jazykových škol a agentur ČR. Opět záleží na situaci. Někdy je naopak lepší komunikovat s obchodním partnerem v neutrálním jazyce, tedy cizím jazyce obou firem. A to zvlášť tehdy, když lidé neznají specifická slovní spojení nebo fráze daného jazyka. Učitelé jazyků se často setkávají s tím, že firma disponuje odborníky, kteří znají i odbornou cizojazyčnou terminologii, ale neumějí ji v cizím jazyce správně používat. Proto je dobré zaměřit se při vybírání firemního jazykového kurzu i na technické výrazy a byznys jazyk. Naučte se mluvit nejen o svém oboru, ale taky o nabízených nebo poptávaných produktech a všem, co by vaše obchodní partnery mohlo zajímat.
Psali jsme: Lidé málo investují do dalšího vzdělávání. Jazyky opomíjí většina
Jazyk je víc než odbornost
Odborné dovednosti se dají naučit rychleji než cizí jazyk. Pamatujte na to i v podnikání a sázejte na svou jazykovou vybavenost. V mnoha oborech služeb je samotná odbornost méně důležitá a zaměstnanec může být zaškolen nebo zaučen během několika málo týdnů. Jazykové vzdělání Čechů se postupem let výrazně zlepšuje. Bohužel však jde vesměs o angličtinu, druhý či dokonce třetí cizí jazyk se učí stále málo studentů. Firmy proto musí často nabírat cizince, kterých nyní v oblasti sdílených podnikových služeb pracuje zhruba 15 procent. Cizinci ale často nejsou v Česku usazení, a tak obvykle na daném pracovním místě dlouho nevydrží,
uvádí Ota Kulhánek, prezident Association of Business Service Leaders, která sdružuje firmy z oblasti podnikových služeb.
Ve většině případů platí, že profesionální komunikace se zahraničními klienty je jedním ze základů úspěchu vašeho podnikání. Pamatujte, že ne všechno se dá ošidit internetovým překladačem. Pokud chcete budovat bližší vztahy, bez znalosti základní komunikace se neobejdete. Neuvědomuje si to například spousta českých e-shopistů, kteří prodávají zboží z Asie. Třeba Číňané neovládají dobře angličtinu. Pak dochází k nedorozuměním a vzájemný styk skřípe nebo je ryze obchodní. Přitom právě Číňané jsou k cizincům, kteří se naučí aspoň základy jejich jazyka, velmi otevření a přátelští, což je pro rozvoj vzájemných obchodních vztahů tou nejlepší výchozí pozicí.
Když už je řeč o čínštině, ta se zvlášť pro Čechy zdá stále více důležitá. Čína je přece náš čtvrtý nejdůležitější obchodní partner, a dokonce druhým největším dovozcem. Od tohoto týdne má taky Praha a Peking přímé letecké spojení, což má vzájemnému utužování obchodních vztahů obou zemí ještě pomoci. A nelze opomenout ani prezidenta Miloše Zemana a jeho velkou náklonnost k Číně, kterou kromě jiného projevuje návštěvami, na něž bere i zástupce podnikatelů. Velmi dobře se ale v byznysu dají uplatnit i méně rozšířené evropské jazyky. Náskok mají ty firmy, které se dokážou domluvit švédsky nebo maďarsky. Je zajímavé, jak slabě si stále vede němčina, a to hlavně s ohledem na to, jak důležitým obchodním partnerem pro nás Německo je. Na druhou stranu kromě angličtiny se jedná o jeden z mála jazyků, kde je vidět nějaký nárůst poptávky po výuce,
komentuje Vítězslav Bican s tím, že angličtina je dnes ve firmách brána jako standard, a naopak se zapomíná na znalost dalších jazyků.
Dále čtěte: Otestovali jsme jazykovky: Kolik stojí hodina pro zaměstnance či podnikatele?
Jak ušetřit za firemní jazykové kurzy
Výuka cizího jazyka patří k nejčastěji nabízeným pracovním benefitům. Jeho předností je především vzájemná výhodnost – jednak pro zaměstnavatele v rámci zvyšování kvalifikace personálu, ale také pro samotné zaměstnance z hlediska osobního rozvoje. Některé firmy ale na jazykové kurzy jednoduše nemají. Přitom se i na nich dá ušetřit. Jazykové školy třeba nabízejí možnost platit jednotnou částku za celou skupinu studentů, bez ohledu na jejich počet ve skupině. Při větších skupinách studentů je cena výuky v přepočtu na jednoho studenta velice zajímavá. V případě, že si vyberete individuální výuku, pokuste se platit dopředu. Jazykové školy v případě předplácení výuky poskytují výhodnější hodinovou sazbu. Cena může být dále snížena větším množstvím předplacených hodin,
radí Petr Pasek, ředitel jazykové školy Slůně – svět jazyků. Naopak je podle něj nutné pořádně počítat při nízké ceně kurzu. Té může být dosaženo menším počtem vyučovacích hodin v týdnu a v celém kurzu. Proto je vhodné si celkovou cenu přepočítat na jednu hodinu výuky.
Firma by se měla ptát na komplexnost služeb, výběr lektorů, administrativní zázemí a zpracování zakázky, pravidelný reporting, reakční dobu řešení jakýchkoli podnětů i reference. Za Asociaci jazykových škol mohu říci, že u našich členů je možné se spolehnout na základní kvalitativní standard a že firmy si v takovém případě nevybírají zajíce v pytli. Některé z našich členských škol navíc procházejí náročnou certifikací. Obecně bych pak dal především na reference stávajících klientů. Pokud se jazykovka zdráhá dát potenciálnímu klientovi kontakt na svého stávajícího zákazníka, tak už to samo o sobě zní nedůvěryhodně,
dodává předseda asociace Vítězslav Bican.
Hlavním důvodem pro výběr jazykové školy bývá ve firmách dostupnost poboček. Nezapomínejte ale na to, že kvalitní jazyková škola vám nabídne možnost výuky přímo ve firmě. Ušetříte tak zejména čas, který byste vy nebo vaši podřízení strávili cestou do školy. Je taky možné provádět výuku prostřednictvím internetu, ať už interaktivními kurzy nebo videotelefonními hovory přes Skype, Face Time a další podobné služby.
Kvalitní jazyková škola vám také nabídne testovací hodiny zdarma. Na nich pak zjistíte, zda vám vyhovuje výběr lektora nebo zvolená metodika. Z našeho výzkumu vyplývá, že se na hodinách procvičuje nejvíce mluvený projev, nejméně pak písemný. Proto i nejvýraznější zlepšení pociťují studenti v projevu mluveném a nejmenší v psaném. Přesto se stále nejvíc potřebují zdokonalovat v mluvě. Účastníci našich kurzů si chválí především skupinovou komunikaci s lektorem,
říká Pavel Skřivánek, majitel jazykové agentury Skřivánek.
A ještě jedna rada na závěr. Řada firem využívá možnosti hradit jazykovou výuku prostřednictvím dotací. Informace o nich nabízí pobočky Úřadu práce.