Proč by vaše firma měla používat Instagram? Čtěte názory lidí z praxe

3. 3. 2017
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Dáváte přednost uživatelskému hodnocení před radami odborníků? Pak je následující článek právě pro vás. Přinášíme v něm názory aktivních uživatelů Instagramu.

Sociální síť Instagram dál nabírá na síle. Podle oficiálních údajů ji ke konci loňského roku využívalo 924 000 Čechů ve věkové skupině 13+. Znamená to, že se na ní pohybuje skoro desetina národa. I proto se stává stále oblíbenějším nástrojem marketingu a PR. Že mají kvalitně spravované profily na sociálních sítích na rozvoj byznysu velmi silný vliv, to je už léta známo. Co ale očekávat od Instagramu, který se liší tím, že je určen zejména pro mobilní zařízení? Proč ho využíváte a jak jste s Instagramem spokojeni? Na tyto otázky jste odpovídali přímo vy, podnikatelé inzerující na Instagramu.

Psali jsme: #Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník

Instagram je hlavně o propagaci značky

Nebuďte rozčarovaní z toho, že vám Instagram nebude zvedat prodeje. Tato sociální síť většinou funguje jako záležitost image a víc než prostředkem prodeje je dalším nástrojem komunikace. Vyplývá to už z jejích počátků, kdy nebyla založená pro komerční účely, ale jen pro zábavu uživatelů. Cílem tedy není získávat na Instagramu nové zákazníky, ale hlavně budovat vztah s těmi stávajícími, otevírat jim nové možnosti komunikace a v neposlední řadě podporovat značku jako takovou. Instagram je médium zaměřené na vizuál a jako takové je často využíváno naší primární cílovou skupinou – architekty, designéry a koncovými zákazníky se zájmem o design. Jsou to lidé, pro které je vizuální prezentace produktu důležitá. Interiérový design, potažmo podlahy jako součást interiéru, je jedním z klasických odvětví, pro něž je zkrátka prezentace na Instagramu jako dělaná, komentuje se zjevným pochopením využití sítě Alena Klaudová, PR and Web Content Manager společnosti BOCA Group. Ta na Instagramu propaguje koberce, designové stěrky, dřevěné podlahy, rohože a další podlahové krytiny.

Nepostradatelným doplňkem pro komunikaci je Instagram pro všechny firmy zabývající se módou. Je to logické, protože fashion obrázky mají obrovský dosah, nabízí spoustu variant při jejich vytváření a především jsou lákavé pro mladé lidi, kteří jsou na Instagramu zastoupeni vůbec nejvíc. Přesto je Instagram i v tomto oboru používán jen jako doplněk. Slabý prodejní výkon Instagramu pro nás znamená, že je to spíše kanál, kde si budujeme značku, přidáváme fotky, ale skutečné prodeje nám odtud zatím neplynou. Možná je to tím, že to neumíme pořádně uchopit, ale zkrátka nám nepřináší prakticky žádné zákazníky přímo. Možná skrytě ve formě brandu či zapamatování e-shopu, ale fakticky proklikovost z Instagramu nemáme, popisuje své zkušenosti Pavel Krejsa z módního e-shopu Taxido.cz. Ačkoliv prodejní výkon označil za velice slabý, je ale s propagací na Instragramu spokojen a využívá ji. Totéž potvrzuje i Marie Hejlová, marketingová ředitelka obchodu Favi.cz, zaměřeného na nábytek a interiérové doplňky: Oproti Facebooku pozorujeme nižší proklikovost reklam směřující na web. Dosah reklamy na Instagramu nám každým měsícem stoupá, nicméně v našem aktuálním marketingovém mixu se jedná pouze o zlomek dosahu Facebooku. My ale Instagram vyhodnocujeme z pohledu budování značky, ne ceny a okamžitého výkonu.

Aby byl dosah této sociální sítě co největší, je potřeba pochopit, že je postavena na vizuální komunikaci. Repost běžných reklamních vizuálů je na Instagramu jen ztrátou času. Postujte především vizuálně a tematicky zajímavé fotky a obrázky, které nemusí nutně zobrazovat váš produkt. Může se jednat třeba o situace, při kterých je používán. Například firma GoPro používá pro propagaci svých outdoorových kamer jen fotografie a videa pořízené právě těmito kamerami. Samotný produkt na fotkách vidět není. Instagram umí pracovat i s video obsahem, který se navíc spouští automaticky. Hezké video dokáže mnohdy zaujmou více než prostý obrázek.

Potenciál této sítě znásobíte vhodnými hashtagy. Naopak se vyvarujte zbytečně dlouhých popisků pod příspěvky. Když už nějaké textové sdělení, tak ideálně stručné, které je součástí samotného obrázku. Mluvíme přece o síti založené na vizuálním vjemu. Na Instagramu oceňuji jednoduchost sdělení. Nemusím rafinovaně vymýšlet texty, abych uživatele zaujal, protože jeho bude v první řadě zajímat, co je obsahem fotografie. Když se chceme s fanoušky o něco podělit, stačí mít u sebe jen telefon s připojením na internet. Právě ta komfortnost mi na Instagramu vyhovuje nejvíce, komentuje David Michálek ze společnosti PROPUBLIKUM, která pracuje s graffiti kulturou v marketingu i pro soukromé využití. Často nemusíte příspěvky ani vytvářet sami. Stačí uživatele motivovat, aby ke svým fotkám s vašimi produkty dávali vaše hashtagy a vy je pak jen budete agregovat a chlubit se jimi na svém vlastním profilu.

Dále čtěte: Otestoval jsem využití Instagramu v marketingu. Přečtěte si, jak jsem dopadl

V marketingovém mixu Instagram funguje

Přestože přes Instagram asi mnoho neprodáte, určitě o sobě rozšíříte povědomí. Aktivita uživatelů této sítě je totiž mnohonásobně vyšší než u Facebooku. Agentura Forrester tvrdí, že jsou uživatelé Instagramu 58krát aktivnější než ti na Facebooku a 120krát aktivnější než uživatelé Twitteru. Tohoto potenciálu se snaží využít třeba tvůrci aplikace Bringr, která svým uživatelům umožňuje sdílenou přepravu zásilek. Síť používáme kvůli části naší cílové skupiny, pro kterou je Instagram zcela zásadní. Jedná se především o mladé lidi ve věku 18 – 35 let, z větších měst, kteří se zajímají o moderní technologie a sdílenou ekonomiku. Momentálně jsme v počáteční fázi kampaně, kdy se uživatelům snažíme představit nejen novou aplikaci, ale především i zcela nový segment sdílené přepravy zásilek, uvádí Marko Baćević z Bringru s tím, že u iOS uživatelů má firma poměrně velký podíl stažení aplikace přímo z Instagramu. Jde zhruba o 25 %. U uživatelů Androidu se zatím naopak jeví zcela zásadním Facebook a podíl stažení z Instagramu je jen kolem 1 %. 

Z našich dosavadních výsledků zatím vyplývá, že Instagram má sice větší zásah naší cílové skupiny, ale konverze je vyšší na Facebooku. Je tedy přirozené, že v začátku jsou ceny za získaného fanouška či stažení aplikace vyšší. Na optimalizaci průběžně pracujeme a věříme, že se nám po vybudování větší základny uživatelů podaří snížit i ceny, říká Marko Baćević.

Pokud tedy k marketingovým účelům využíváte Facebook, je dobré mít i Instagram, mít propojený reklamní účet a využívat tak výhod obou sítí. Díky reklamě na Instagramu se také můžete dostat před svou konkurenci, protože na rozdíl od Facebooku tuto síť ne každá firma využívá. Nerezignujte na Instagram jen proto, že nebude generovat přímé zisky. Propojovat prezentaci firmy napříč všemi možnými kanály se podle Aleny Klaudové z BOCA Group vyplatí, protože různí fanoušci nebo cílové skupiny preferují různé platformy, a ty zase mají různý obsah. Jejich propojením se tedy komunikace stává ucelenější a navíc samozřejmě vždy existuje možnost, že díky novému kanálu najdete nové zákazníky. Málokterý byznys dokáže plně využít potenciál jen jedné sítě, a proto je dobré rozložit dosah na více sítích a zároveň je propojit. Zajímavostí Instagramu je to, že jsou na něm aktivní zejména ženy, které jsou také naší marketingovou personou, protože milují a jsou zaměřeny na obrázky a emoce. Instagram je také zajímavý, co se týče nákladů na inzerci, dodává Milan Bláha CEO/NeNo design Ltd.

Mohlo by vás zajímat: Kvalitní produktová fotografie umí prodat. Naučte se ji udělat

Instagram není tak snadno spravovatelný jako Facebook

Každá síť má své plusy a minusy. Instagram je záležitostí zejména mobilních zařízení. Jednotlivé profily se sice dají zobrazovat i na klasickém počítači, ale reklamu na Instagramu vidí pouze uživatelé a pouze na jejich mobilních telefonech. Pokud tedy má tato sociální síť mít přínos, musíte mít prakticky bezpodmínečně responzivní nebo mobilní verzi webu. Ani to ale v některých případech nemusí být podmínkou. Zejména u kapitánských kurzů, kde zveřejňujeme fotografie přímo z průběhu vlastních kurzů, máme velice pozitivní ohlasy od klientů, kteří se na profil dostanou nikoliv z mobilních zařízení, ale ze svého počítače při prohlížení webu. Jedná se o nepřihlášené uživatele, kteří nelajkují ani nesledují, přesto je pro nás dopad profilu velikým přínosem, říká Petr Běhounek ze společnosti SP Praha, specialisty na lodě a lodní přepravu. Primárně se firma nehoní za počtem sledujících, ale Instagram používá jako operativní fotogalerii doplňující její klasické weby Lodniskola.cz  a Dovolenaslodi.cz 

Problém je i s cílením, které je problematičtější a není tak dobře škálovatelné jako u Facebooku. Už sice existují externí nástroje, které reporting usnadňují, ale ve srovnání s Facebookem je nabídka nedostačující. Momentálně jsou jediné metriky úspěšnosti, které jsou u propagací vytvořených v aplikaci Instagram k dispozici, zobrazení a kliknutí. Inzerentům, kteří chtějí sledovat konverze pomocí Facebook pixelu nebo provozovat reklamy využívající účely pro reklamy nedostupné z aplikace Instagram, sociální síť doporučuje pro vytváření a správu reklam používat Správce reklam nebo Power Editor. 

Těšíme se na chvíli, kdy čeští uživatelé dostanou možnost vyzkoušet novou funkci, která je dostupná zatím u některých zahraničních značek, a to nahrávání fotek s možností označení produktu. Propojení inspirace a produktů je silnou stránkou Favi.cz a víme, že podporuje následný nákup nábytku a dekorací, říká Marie Hejlová. Třeba společnost SP Praha nemá kvůli tomu instagramové aktivity zcela záměrně propojené s facebookovým profilem. Facebook totiž používá velice aktivně s jasně měřitelným dopadem. Obsahy obou sociálních sítí neduplikujeme, každý profil v každé sociální síti má svůj unikátní obsah. Toto ovšem vychází z našeho pojetí významu obou sítí, jistě se najde řada úspěšných případů propojení a podpory facebookové kampaně s Instagramem, dodává Petr Běhounek.

Instagram před lety koupil Facebook a uživatelé tak musí respektovat velmi podobná pravidla. Podmínky reklamy proto vycházejí z Facebooku, a pokud s nimi uživatel neměl problém, nebude ho mít ani na Instagramu. Občas ale Instagram zamítne reklamu bez udání důvodu, a to i v případech, kdy téměř totožný obsah prošel u reklamy inzerované v minulosti, upozorňuje David Michálek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).