České firemní profily na sociálních sítích rostou jak houby po dešti. Některé firmy se však mylně domnívají, že jim Facebook či Twitter pomůže v lovení nových zákazníků. Opak je pravdou. Sociální sítě pomůžou v budování značky, příliš nových klientů očekávat nemohou. A pokud soustředí své úsilí jen na publikování například nových položek na skladě, nemohou ani počítat s tím, že základna fanoušků poroste stejně rychle jako cena pohonných hmot na čerpačkách. Čtěte více: Jak proměnit fanoušky na Facebooku ve své zákazníky?
Například na Facebooku lze najít spoustu stránek, které nemají žádné opodstatnění a zasloužily by si, řečeno účetní terminologií, řádný odpis. Příkladem je firemní profil Penzijního fondu České spořitelny. Ten zaměstnal i tiskové centrum České spořitelny, které dokonce ke spuštění profilu vydalo 2. května tiskovou zprávu (poznámka autora: tisková zpráva byla i v anglickém znění, důvod neuveden). Informační e-mail zaslaný médiím paradoxně neobsahoval ani link na daný profil. Možná i kvůli tomu měl tento profil do včerejšího dne jen 16 fanoušků. A navýšení jejich počtu nepomáhá ani líbivá ikonka na hlavní straně webové prezentace penzijního fondu. Proč takový profil vlastně vůbec mít a navíc se starat o jeho aktualizaci? Čtěte více: Ivan Pilný: Sdružuj se v komunitě sociálních sítí nebo zemři. Opravdu?
Počet fanoušků Penzijního fondu České spořitelny na Facebooku platný k 24.5. 2011
Penzijní fond České spořitelny v tom není sám. Příkladem je také řada drobných e-shopů. Pokud počet fanoušků nepřevyšuje v krátké době tisícovku, můžeme na sociální sítě rovnou zapomenout. Vynaložené úsilí je neefektivní. Jaké další důvody stojí za tím, abychom do vytváření stránek a profilů na sociálních sítích vůbec nešli? Čtěte více: Radovan Hypš: Facebookové stránce „Kdo si prohlíží tvůj profil“ přece lidé nemohli věřit
Příklad e-shopu, jehož profil na Facebooku by se měl dát k ledu
1. Vaše cílová skupina nepracuje denně s internetem
Než vůbec vstoupíte na sociální sítě, zamyslete se detailně nad svou cílovou skupinou. Zodpovězte si následující otázky:
- Pracuje naše cílovka denně s internetem?
- Tráví podstatnou část svého času na sociálních sítích?
Pokud je odpověď záporná, na sociální sítě rovnou zapomeňte. A to i v tom případě, že právě díky sociálním skupinám byste chtěli zaujmout i tu cílovku, která není primární.
2. Nenabízíte zajímavý obsah, který by se mohl šířit virálně
Jednou z hlavních funkcí sociálních sítí je sdílení. Tato funkce pomůže rozšiřovat publikovaný obsah napříč všemi osobními profily uživatelů a navyšovat si tak zároveň svou základnu fanoušků. Jestli však firma nenabízí nic jiného než odkazy, které nevyburcují uživatele ke kliknutí, je veškerá snaha marná. Aktualizace stránky bude uživateli přijímána jen pasivně. Navíc se dnes objevují nástroje, které nové aktualizace dokážou jednoduchým kliknutím skrýt. Pak už se uživatel stává jen mrtvým fanouškem a dříve nebo později se od stránky distancuje odhlášením.
3. Nejste na internetu, nebudete ani na sociálních sítích
Vytvořili jste si webovou prezentaci, která propaguje vaši firmu a sama o sobě není příliš navštěvovaná, nebo nemáte web vůbec. Proč se tedy vůbec zabývat vytvářením firemního profilu na sociální síti? Nemáte své fanoušky kam vést, v řadě z nich navíc vyvoláte pochybnosti, že se nejedná o oficiální profil. U webů, které mají nízkou návštěvnost, je už nyní předpoklad, že uživatele ničím neoslovujete. Vytvářet profil na Facebooku či Twitteru se proto rovněž míjí účinkem.
4. Nerozumíte principu sociálních sítí
Dalším důvodem, proč na sociální sítě vůbec nevstupovat, je jejich nedostatečné pochopení. Pokud podnikatel sám sociální sítě nepoužívá a jejich principu příliš nerozumí, neměl by o nich uvažovat. Protiargument, že na Facebooku jsou přece všichni, a proto tam taky musíme být
, je lichý.
5. Neumíte dostatečně pracovat s online aplikacemi
Spravovat profil na sociálních sítích nemusí být vždy úplně tak jednoduché. Založit si ho a nastavit pro základní používání možná podnikatel zvládne. Další možnosti, které jsou nadstavbou a které například umožní administrovat negativní komentáře, už tak jednoduché být nemusejí. Při vytváření profilů by měl proto podnikatel počítat s tím, že obsluha Facebooku či Twitteru předpokládá uživatelskou zručnost v používání online aplikací.
6. Nemáte čas na aktualizaci
Život na Facebooku a Twitteru funguje prakticky stejně jako v reálném světě. Uživatelé publikují, chatují, sdílejí ve dne i v noci, v práci i doma. Neznamená to nutně, abychom museli uživatelům často nabízet nové aktualizace stránky, nicméně přidávat nový content jednou za měsíc nedává moc smysl. Když se firemní profil probudí po dlouhé době z mrtvých, běžnou reakcí fanouška nebo followera je odstranit z “mých oblíbených” či blokování sledování.
7. Nedokážete být asertivní
Nevýhodou firemních profilů a stránek je jejich veřejná přístupnost. Jakmile jednou na sítě vstoupíte, měli byste také počítat s možnou negativní reakcí fanoušků. Máte kadeřnictví a vaší zákaznici se sestřih příliš nelíbí? Do hodiny máte na svém profilu negativní komentář obsahující často i vulgarismy. Samozřejmě, že sprostá slova či odkazy na konkurenční služby podnikatele nepotěší, ale pokud nedokáže dostatečně a včas asertivně jednat, sociální sítě by pro něj měly zůstat zapovězeny. Může si svou vlastní značku zbrklou či nedostatečnou reakcí poškodit.
Které další firemní profily na Facebooku a Twitteru byste vy osobně dali k ledu? Přidávejte své tipy v diskuzi pod článkem.
Foto: www.isifa.com