Proč se restauracím (ne)vyplácí přijímat stravenky?

20. 7. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Restaurace, která nepřijímá stravenky, se připravuje až o polovinu hostů. Ztráta je v tomto případě vyšší než zaplacená provize a náklady na administrativu.

Stravenky jsou jedním z nejběžnějších zaměstnaneckých benefitů. Jsou dokonce tak běžné, že už je mnozí za bonus ani nepovažují. Díky tomuto rozšíření by jejich akceptace v restauracích měla být také zcela automatická. Téměř dvě třetiny provozoven proto také stravenky považují pro své podnikání za důležité.

Pro restaurace je přijímání stravenek jednoznačně výhodné, neboť jim přináší dodatečný obrat. Zákazníci našich partnerů totiž díky benefitům získávají dodatečný příjem určený výhradně k nákupu jídla v restauraci nebo maloobchodě v případě stravenek, či služeb spojených s volným časem v případě dalších benefitů, říká Lucie Miřácká, manažerka komunikace společnosti Sodexo Pass Česká republika.

Přesto se dnes stále najdou tací, kteří stravenky neakceptují. Vadí jim poplatky zprostředkovatelským společnostem i administrativa, která je podle nich při přijímání stravenek zatěžuje. Jaká je tedy skutečnost?

Provize nad 5 % není ničím výjimečným

Je pravda, že provize se zprostředkovatelům platí. Výzkum společnosti PPM Factum potvrdil, že pokud by lidé nedostávali stravenky, téměř polovina z nich by do restaurace na teplé jídlo nepřišla. Provizi si tedy stravenkové firmy účtují jako podíl na zprostředkování nových zákazníků a samozřejmě také jako prostředky na zajištění celého systému, vysvětluje Martin Bulíř, generální ředitel společnosti Edenred CZ, vydavatele stravenek Ticket Restaurant.

Například při proplacení stravenek Cheque Déjeuner si firma účtuje provizi od 5 do 5,9 % v závislosti na konkrétní formě stravenky a také způsobu proplacení. Laciněji vychází bankovní převod, dražší je výplata v hotovosti. Minimální provize je pak stanovena na částku 200 korun. Pro stravenku Ticket Restaurant je stanovena provize ve výši 5,7 %.

Nejvýhodněji dnes vycházejí předplacené karty. Provize za E-stravenku společnosti Benefit Management je aktuálně 4,9 %. Elektronické verze stravenek jsou ale zvýhodněny u všech společností, které je nabízejí, a to až o 1 %. Restauratér by proto měl zvážit, jaký druh stravenek se mu vyplatí přijímat. V potaz musí brát nejen výši provize, ale také to, jaký typ stravenek mají lidé v okolí k dispozici.

Mohlo by vás zajímat: Platby kartou podléhají #EET, a to i když půjdou skrze platební bránu

Některé restaurace účtují kvůli provizím za platbu stravenkami přirážku. Případem takového jednání se svého času zabývala i justice a Nejvyšší správní soud shledal, že tato praxe zákonům neodporuje. Většinou je to ale v hrubém rozporu s všeobecnými obchodními podmínkami řady poskytovatelů stravenek. Nedílnou součástí podepsané smlouvy je ujednání, že smluvní partner nenavýší hodnotu poskytovaného zboží při úhradě stravenkami. Porušení řešíme na základě informace od uživatelů stravenek zhruba dvakrát až třikrát ročně. S provozovnou jednáme s cílem toto navýšení okamžitě zastavit, v opačném případě vypovídáme smlouvu, upozorňuje Petr Pacas, obchodní ředitel společnosti Up Česká republika (dříve Le Cheque Déjeuner). A stejně k problému přistupují i ostatní.

Přirážku umožňují obchodní podmínky připočítat třeba ke stravenkám Ticket Restaurant. Podle našich informací přirážku účtuje jen velmi málo restaurací. Jedná se pouze o desítky z našich 32 000 akceptačních míst. Jde o rozhodnutí restauratéra a vztah mezi každou jednotlivou restaurací a jejími zákazníky, uvádí Martin Bulíř. Vzhledem ke státní podpoře i účelu stravenek by podle něj ale bylo logické umožnit konečnému strávníkovi, aby využil celou hodnotu stravenky na jídlo a nebyl za tuto podobu platby penalizován.

A jak je to s navýšením administrativy? Práce navíc se stravenkami skutečně je. Jde zejména o jejich přepočítávání, označování razítkem a vyplňování takzvané výčetky. Nutno ale říci, že vedle klasických papírových stravenek se stále více začínají prosazovat předplacené stravenkové karty a u těch tyto operace odpadají. S elektronickými stravenkami je administrativa minimální. Není potřeba nic ručně evidovat a počítat. Všechny platby našimi e-stravenkami Benefit Plus jsou automaticky vyúčtovány a proplaceny jednou týdně, ilustruje Václav Kurel, Managing director společnosti Benefit Management.

Psali jsme: Daňová uznatelnost elektronických stravenek

Použití stravenek podléhá řadě pravidel

Někteří strávníci kritizují, že restauratéři na stravenky buď vůbec nevrací, nebo vrací pouze minimální částky, většinou do 5 nebo 10 korun. I to má svůj důvod. Stravenky totiž nejsou peníze. Jedná se o prostředek zaměstnaneckého stravování, na který zaměstnavatel významně přispívá a stát ho daňově zvýhodňuje. Oproti stravence nejsou peníze účelově vázané, z peněz vrácených na stravenku si tak můžete pořídit i něco jiného než stravování. Z toho důvodu by se neměly na stravenku vracet peníze a hodnota stravenky by se měla vyčerpat v plné výši, vysvětluje Lucie Miřácká.

V praxi ale dochází k tomu, že pro zvýšení komfortu zákazníků restaurací někteří partneři minimální částky vrací. Na tomto místě je nutno zmínit, že vracení hotovosti na platbu stravenkou je projevem dobré vůle restauratérů, kteří k tomu nejsou smluvně zavázáni. Moderní elektronické verze stravenek dokážou řešit i tento problém. Platí se vždy přesná částka, což je výhodné pro obě strany. Zároveň je možné kartou zaplatit i spropitné.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Jednou z výhod elektronických předplacených karet je i to, že je možné je nastavit tak, aby neumožňovaly platbu třeba za alkoholické nápoje. Za ty se totiž nesmí platit ani stravenkami v klasické papírové podobě. Opět ale záleží na smlouvě s poskytovatelem. Zatímco přijmout platbu stravenkou za alkoholický nápoj je u firmy Edenred CZ považováno za porušení podmínek, kde v případě prokázání hrozí i ukončení spolupráce, poskytovatel čistě elektronického řešení Benefit Management toto až tolik neřeší. Stravenky jsou určeny k úhradě jídla a pití v restauraci. Více to ve smlouvě nespecifikujeme, říká Václav Kurel.

Některé podniky z důvodu limitování používání stravenek přijímají tyto šeky pouze v době oběda, respektive v době podávání poledních menu. I to je svým způsobem správně, protože zákon stanovuje, že stravenka by měla být určena na úhradu jídla během pracovního dne. Jenže ani tento výklad není černobílý. Čas vyhrazený na stravování, ve vazbě na Zákoník práce, je na dohodě zaměstnavatele a zaměstnance a může být i mimo obvyklou dobu oběda, vysvětluje Petr Pacas s tím, že řada podniků má vícesměnné provozy, a proto je vhodné umožnit uplatňovat stravenky v průběhu celého dne.

Přijímání stravenek pouze v běžné době oběda může omezit jejich univerzálnost pro všechny možné situace užití. Proto je s nimi možné platit i v obchodech s potravinami, prodejnách rychlého občerstvení nebo ve food courtech čerpacích stanic, a to třeba i o půlnoci.

Jak oslovit poskytovatele stravenek

Pokud se restauratér rozhodne stravenky přijímat, stačí si vybrat partnera a kontaktovat ho se žádostí o zařazení akceptační sítě. Neplatí se žádné vstupní poplatky, ale je vhodné seznámit se s nabídkami více poskytovatelů, protože obchodní podmínky a s nimi i náklady se liší. A individuálně bývají řešeny i u každé firmy.

Velikost restaurace nehraje nijak zásadní roli. Čím větší obrat, tím se pochopitelně úměrně navyšuje i administrativa stravenek, ale vzhledem k nerovnoměrnosti návštěvnosti restaurací během dne je na ni většinou dostatek času. Je na každém, zda bude stravenky přijímat nebo odmítat. Většinou je ale pro restaurace přijímání stravenek jednoznačně výhodné, protože jim přináší dodatečný obrat v podobě poledních návštěvníků, kteří by bez stravenek nemuseli přijít.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).