Já bych to ještě zkrátil do dvou myšlenek:
1) Outsourcing se mi vyplatí protože:
- Nechci platit dva IT zaměstnance (dva kvůli zastupitelnosti).
- Nechci jim platit mobilní a datový tarif.
- Nechci jim platit školení pro zvyšování kvalifikace.
- Chci, aby mi pracovní místo vydělávalo a proto ke dvěma stolům raději posadím někoho jiného.
2) Outsourcing se mi vyplatí, když nechci dávat za správu cca 50 000 Kč měsíčně (součet výše uvedených bodů).
:-))
Takze platit mesicne agenture cca 2 x 400 000 Kc za dva zcela nezname lidi (kde kazdy ma pak nakonec na ZL cca 40 000 Kc mesicne), kteri mohou byt kdykoli agenturou vymeneni (a ti novy pak "zacnou znova") je lepsi, nez si je vybrat a trvale zamestnat a dat jim treba 80 000 Kc ?
Neco mi unika :-)
Při takhle vysokých částkách už je to asi hodně na zvážení....
My se pohybujeme v menších firmách do 100 lidí, pro které je 80 000 Kč měsíčně hodně a proto raději zaplatí polovinu za outsourcing.
Jinak je to samozřejmě na smlouvě a referencích. Změny u externí firmy by se nijak neměly projevit u klienta. Klienta nezajímá, že se v IT firmě vyměnili lidi. Základní znalosti by měl mít každý "ajťák" a ostatní by měl najít ve firemní knowledge base...
Ale vše je samozřejmě o lidech. Pokud si najmete někoho z poptávkového serveru, na koho nemáte žádné reference, tak je to vždycky krok do neznáma. Vyplatí se dobře ošetřit smlouvu, včetně sankcí :-)
Ty nejmenší firmy jsou nejhorší, tam musíte podchytit všechno a v malém. Jeden má MAC OS X, druhý Linux a další Windows. Jeden má BlacBerry, druhý iPhone a třetí něco s Androidem. A teď to všechno synchronizujte :-)
U velké firmy se většina naskriptuje a nainstaluje přes GPo, ale má cenu dělat nějakou GPo pro dva počítače? Vlastně to ani nejde, protože koupit HW a licenci Windows serveru je také nad finanční možnosti malé firmy...
Takže to nakonec všechno "bastlíte" ručně.
Ale to už asi odbočujeme od původního tématu :-)
Nechtěl bych být programátorem, nemá to budoucnost. V ČR stačí pouze analytik/manažer.
Nedávno za mnou přišel člověk z větší firmy, že si nechali nacenit software pro správu reklamních letáků a vyšlo jim to na 160.000 (a mnohem víc, pokud by to tahalo data z druhé databáze). Zdálo se jim to hrozně moc.
Když jsem to prošel, nebylo tam nic nadsazeného. Bylo to na měsíc práce a zaměstnanci v ČR dnes stojí tolik, že to opravdu takhle naskáče (plus musí generovat nějaký zisk samozřejmě).
Udělal jsem jim to o 100.000 levněji - mám už svoje šikovné Indické programátory (špičkoví .NETáři za 10$ na hodinu) a všechno jsem přes Skype zmanažoval. Dřív jsem najímal Číňany, ale teď už jsou drazí.
Programovat sice umím, ale jsem rád, že se umím uživit jinak.
Pokud se ICT vymezuje vůči zbytku firmy, "jede si po vlastní koleji", asi outsorcing neublíží. Ale dva "vlastní ajťáci" dovedou i ve středně velké (50 až 100 zaměstnanců) firmě mnohem efektivněji podporovat chod firmy, než "external support experti" na telefonu od "8 do 16 a pak za příplatek".
"Vlastní" zaměstnanci jsou mnohem pružnější a i při obvyklém "nedodržování standardů komunikace" a "neúplném vedení znalostní báze", protože jsou schopni efektivně žešit problémy v "nehomogenním IT prostředí" (tedy případ, kdy firma šetří a standardní počítače mají 5 základních typů plus notebooky, licencí se kupuje jen minimální množství a "kdo nepotřebuje Outlook, používá Outlook Express" a co odmítalo fungovat, nějak se sbastlilo a "teď to chodí"). Připravit takovou firmu na outsorcing znamená poměrně vysoké výdaje za standardizaci nebo za vysokou cenu se smířit s výrazným poklesem kvality poskytovaného supportu.
(Ostatně: manažeři se smíří s jakýmkoliv snížením nákladů, pokud zůstanou funkční jejich iPady.)
Autor článku si tu výměnu ajťáků představuje jak hurvínek válku. Mám občas z tohoto článku pocit, že ajťák = cvičená opice co datluje svoje výsledky do znalostní báze a z té je pak získává.
Realita je samozřejmě trošku jinde, dokumentaci většina ajťáků nevede, a i kdyby jí vedla, tak se v ní stejně navzájem nevyznají. Zaučení ajťáka tak často trvá půl roku i více.
Taky mi přijde, že článek je jasně zavádějící v pojmech ajťák. To je jak kdybychom řekli doktor. Psychiatr nebo zubař, to je fuk. Stejně tak u ajťáka se rozdělují funkce správce sítě a vývojáře, analytika apod...
Často malé firmě, o kterých zde byla řeč, stačí vysokoškolský student, který je tak trochu síťař, tak trošku programátor a tak trošku správce systémů. Sám jsem v menší firmě takto dělal za 200 Kč / hodina a nedovedu si představit, že by to někdo udělal levněji.
A když potřebujete zastupitelnost, pořídíte si studentíky dva :) Takže malým firmám se moc outsourcovat nevyplatí.
Ty větší často outsourcují stylem body-shopping, kdy vlastně platí firmě za to, že pro ně vyřizuje papírování, zákoník práce atd... a jim nechává jen zaměstnance na fakturu.
Mě by zajímaly nějaké konkrétnější případy, autor článku píše bohužel dost obecně!
Zdravím Martine :-)
Autor si nepředstavuje výměnu ajťáků jak Hurvínek válku, protože předně sám takového ajťáka dělal a za druhé, kde zmiňuji něco jako "výměnu" ? Naopak, já se domnívám, že "on-site" lidé se znalostí procesů a problematiky vlastního podniku budou vždy potřeba. Ale nikoli formou "dvou studentíků", to je cesta do pekel - resp. je to cesta pro skutečně malou firmičku, která nemá zájem se vyvíjet dál. Tam je asi i "bastlení" na místě, protože z hlediska nákladovosti je to umění možného.
Zaujala mě další Vaše myšlenka "dokumentaci většina ajťáků nevede, a i kdyby jí vedla, tak se v ní stejně navzájem nevyznají. Zaučení ajťáka tak často trvá půl roku i více" - to ale není žádoucí stav, že ne ? Já absolutně chápu, že většina standardních IT "Ferdů Mravenců" se teď cítí logicky ohrožena. Ale celkem zbytečně. Jen je třeba jít dál a opustit ulitu "guru", který opraví tiskárnu, naučí uživatelku s Wordem a večer vystřihne pár SQL dotazů.
Musíte se na to podívat z pohledu té firmy - ta je na ajťákovi Jardovi (případně jeho těžce zacvičenému klonu) fatálně závislá. A když Jarda dostane infarkt ze všech uživatelských dotazů (což není až tak věc nereálná), tak si to manažer firmy "může hodit", protože nikdo neví, jak to vlastně ten Jarda bastlil, že to chodilo .. a co si na Jardovi vezme až mu ta uteče iks desítek či stovek tisíc ve vlastním byznysu ? Asi moc ne .. a proč taky
Pokud outsourcujete, máte pevná pravidla. Dodavatel dělá to, to a to, v této kvalitě a v těchto termínech. Garantuje tohle a tohle a tohle. A pokud ne, jsou tu sankce pevně zakotvené ve Smlouvě.
Umím si představit - a naše firma i úspěšně provozuje - model, kdy jsme Helpdeskem a servisním partnerem firmy, ručíme za chod jejího IT a zároveň spolupracujeme na místě s člověkem (lidmi) odběratele, kteří vědí něco o vlastních procesech a také jsou naší prodlouženou rukou při potřebě jednoduchých (většinou ověřovacích) úkonech na místě, kdy by se výjezd vlastního specialisty dodavatele nevyplatil. ALE - tito lidé se mohou na 95 procent věnovat vlastní práci. Což by jako ajťáci na full time nemohli a ni neměli - starali by se o IT, ať už by jim to zabralo 2 nebo 12 hodin denně (dle aktuálního stavu strojového parku :-) ).
A nákladovost ? Středně zkušenému IT (a teď myslím "všeuměla", který umí jak nastavit router, tak se vyzná v HW stanic a OS´s ) nemůžete dát méně než 20k/měsíčně .. a dle regionů i více. To máte s odvody za 2 osoby (a vy si nemůžete dovolit ve středně velké firmě nemít zastupitelnost) 54k .. a to jsou jen hrubé základní mzdy ! Kde jsou prémie, náklady organizace na školení, materiál, energie atp. .. Dostaneme se k tomu, že vás ti ajťáci přijdou na cca 70-80k měsíčně jen pro udržení status quo bez možnosti nějakého vývoje.
Ani pak se nezamyslíte, jak to zkusit vyřešit trochu jinak ?