Autor článku si tu výměnu ajťáků představuje jak hurvínek válku. Mám občas z tohoto článku pocit, že ajťák = cvičená opice co datluje svoje výsledky do znalostní báze a z té je pak získává.
Realita je samozřejmě trošku jinde, dokumentaci většina ajťáků nevede, a i kdyby jí vedla, tak se v ní stejně navzájem nevyznají. Zaučení ajťáka tak často trvá půl roku i více.
Taky mi přijde, že článek je jasně zavádějící v pojmech ajťák. To je jak kdybychom řekli doktor. Psychiatr nebo zubař, to je fuk. Stejně tak u ajťáka se rozdělují funkce správce sítě a vývojáře, analytika apod...
Často malé firmě, o kterých zde byla řeč, stačí vysokoškolský student, který je tak trochu síťař, tak trošku programátor a tak trošku správce systémů. Sám jsem v menší firmě takto dělal za 200 Kč / hodina a nedovedu si představit, že by to někdo udělal levněji.
A když potřebujete zastupitelnost, pořídíte si studentíky dva :) Takže malým firmám se moc outsourcovat nevyplatí.
Ty větší často outsourcují stylem body-shopping, kdy vlastně platí firmě za to, že pro ně vyřizuje papírování, zákoník práce atd... a jim nechává jen zaměstnance na fakturu.
Mě by zajímaly nějaké konkrétnější případy, autor článku píše bohužel dost obecně!
Zdravím Martine :-)
Autor si nepředstavuje výměnu ajťáků jak Hurvínek válku, protože předně sám takového ajťáka dělal a za druhé, kde zmiňuji něco jako "výměnu" ? Naopak, já se domnívám, že "on-site" lidé se znalostí procesů a problematiky vlastního podniku budou vždy potřeba. Ale nikoli formou "dvou studentíků", to je cesta do pekel - resp. je to cesta pro skutečně malou firmičku, která nemá zájem se vyvíjet dál. Tam je asi i "bastlení" na místě, protože z hlediska nákladovosti je to umění možného.
Zaujala mě další Vaše myšlenka "dokumentaci většina ajťáků nevede, a i kdyby jí vedla, tak se v ní stejně navzájem nevyznají. Zaučení ajťáka tak často trvá půl roku i více" - to ale není žádoucí stav, že ne ? Já absolutně chápu, že většina standardních IT "Ferdů Mravenců" se teď cítí logicky ohrožena. Ale celkem zbytečně. Jen je třeba jít dál a opustit ulitu "guru", který opraví tiskárnu, naučí uživatelku s Wordem a večer vystřihne pár SQL dotazů.
Musíte se na to podívat z pohledu té firmy - ta je na ajťákovi Jardovi (případně jeho těžce zacvičenému klonu) fatálně závislá. A když Jarda dostane infarkt ze všech uživatelských dotazů (což není až tak věc nereálná), tak si to manažer firmy "může hodit", protože nikdo neví, jak to vlastně ten Jarda bastlil, že to chodilo .. a co si na Jardovi vezme až mu ta uteče iks desítek či stovek tisíc ve vlastním byznysu ? Asi moc ne .. a proč taky
Pokud outsourcujete, máte pevná pravidla. Dodavatel dělá to, to a to, v této kvalitě a v těchto termínech. Garantuje tohle a tohle a tohle. A pokud ne, jsou tu sankce pevně zakotvené ve Smlouvě.
Umím si představit - a naše firma i úspěšně provozuje - model, kdy jsme Helpdeskem a servisním partnerem firmy, ručíme za chod jejího IT a zároveň spolupracujeme na místě s člověkem (lidmi) odběratele, kteří vědí něco o vlastních procesech a také jsou naší prodlouženou rukou při potřebě jednoduchých (většinou ověřovacích) úkonech na místě, kdy by se výjezd vlastního specialisty dodavatele nevyplatil. ALE - tito lidé se mohou na 95 procent věnovat vlastní práci. Což by jako ajťáci na full time nemohli a ni neměli - starali by se o IT, ať už by jim to zabralo 2 nebo 12 hodin denně (dle aktuálního stavu strojového parku :-) ).
A nákladovost ? Středně zkušenému IT (a teď myslím "všeuměla", který umí jak nastavit router, tak se vyzná v HW stanic a OS´s ) nemůžete dát méně než 20k/měsíčně .. a dle regionů i více. To máte s odvody za 2 osoby (a vy si nemůžete dovolit ve středně velké firmě nemít zastupitelnost) 54k .. a to jsou jen hrubé základní mzdy ! Kde jsou prémie, náklady organizace na školení, materiál, energie atp. .. Dostaneme se k tomu, že vás ti ajťáci přijdou na cca 70-80k měsíčně jen pro udržení status quo bez možnosti nějakého vývoje.
Ani pak se nezamyslíte, jak to zkusit vyřešit trochu jinak ?