Proč snižovat spotřební daň jen u nafty a ne u benzínu?

9. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podle poslaneckého návrhu novely zákona o spotřební dani by mohla být cena nafty levnější. V návrhu se počítá se snížením spotřební daně o 2 koruny na litr.

Vládní návrh změny zákona o spotřebních daních (poslanecký tisk číslo 734) prošel prvním čtením. Přináší řadu změn v oblasti spotřebních daní, zejména zrušení osvobození od daně minerálních olejů, které se používají k mineralizovaným postupům nebo v metalurgických procesech, možnost požádat správce daně o snížení úhrady hodnoty tabákových nálepek, snížení zajištění hodnoty tabákových nálepek a další. Záhy však spatřil světlo světa další poslanecký návrh novely tohoto zákona. Tentokrát s číslem 738.

Čtěte také: Zákonodárci nezahálí. Pro rok 2013 chystají legislativní smršť

Bude nafta levnější?

V souladu s aktuálním zněním zákona o spotřebních daních činí daň z minerálních olejů u motorové nafty 10,95 Kč za litr. Na pohonné hmoty se navíc vztahuje dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Díky těmto daním je cena nafty natolik vysoká, že se spotřebitelům vyplatí nakupovat naftu v zahraničí. Logickým důsledkem její nižší spotřeby na území Česka, je nižší daňové inkaso. Poslanci si spočítali, že s nižší spotřební daní, poroste její spotřeba na našem území a v konečném důsledku vzroste (i přes její snížení) výběr daně.

V návrhu zákona je plánováno snížení spotřební daně z motorové nafty o dvě koruny za litr. Snížení daně by nemělo vliv jen na cenu samotné nafty, ale i položek, do kterých se cena pohonných hmot promítá.

Čtěte také: Od příštího roku bude umožněn odchod do předdůchodu. I pro OSVČ

Za levnou naftou do Česka

Jak konstatují tvůrci novely, platí v současné době o spotřebitelské poptávce po motorové naftě, že je velmi elastická. Rychle reaguje na cenu na trhu a tím je ovlivněno i množství jejího prodeje. Elasticitu poptávky způsobuje především mezinárodní kamionová doprava. Moderní dálkové nákladní automobily ujedou na jednu natankovanou nádrž dlouhé vzdálenosti a řidič si tak může vybrat, ve kterém státě natankuje. A řídí se zejména cenou.

Protože pohyb kamionů přes území České republiky je hodně vysoký, logicky existuje velká množina potenciálních odběratelů motorové nafty. Přitom mezinárodní ceny nafty jsou pro jednotlivé státy na stejné úrovni a největší rozdíly v cenách způsobuje právě spotřební daň. České ceny nejsou z tohoto pohledu konkurenceschopné. Máme pátou nejdražší naftu v Evropě. Navrhovaný koncept snížení spotřební daně z nafty by způsobil, že by se Česká republika stala velmi atraktivní pro mezinárodní dopravce. Došlo by tak nejen k přesunu zahraniční poptávky do ČR ale i k návratu tankování domácích dopravců, uvádí se v důvodové zprávě k novele zákona. Podle odborných studií by vyšší poptávka mohla přinést zvýšení inkasa daně minimálně o dvě miliardy.

Čtěte také: Přijímáte nové zaměstnance? Proškolte je v rámci stáže ve firmách

Vláda se snížením spotřební daně nesouhlasí

Vláda však koncem června poslanecký návrh posoudila a opětovně vyslovila nesouhlas. Uvedla hned několik důvodů zamítnutí. Prvním z nich je obava o výpadek inkasa spotřební daně. Podle jejího názoru by navrhovaná změna musela být při aktuálně prováděných úsporných opatřeních důsledně provázána s kompenzujícími opatřeními na příjmové či výdajové stránce státního rozpočtu. Dalším negativem je nejistá cena nafty. Není totiž zaručeno, že se snížení sazby daně vlivem marží distributorů a prodejců v konečné ceně pohonných hmot skutečně projeví. V neposlední řadě jsou tu i negativní dopady na životní prostředí. S plánovaným nárůstem spotřeby pohonných hmot, by souvisel nárůst dopravy a tím i škodlivých emisí.

O snížení ceny nafty snížením spotřební daně není přesvědčena ani Hospodářská komora ČR. Na první pohled by se mohlo zdát, že v případě snížení spotřební daně o 2 Kč/litr by mělo dojít ke snížení o 2,4 Kč (vliv DPH) v konečné ceně pro spotřebitele. Je bohužel nepravděpodobné, že ke snížení o 2,4 Kč/litr skutečně dojde. V tomto ohledu je důležité si uvědomit, že cena produktu se neskládá jen z ceny samotné motorové nafty. Jako pravděpodobné se jeví krátkodobé snížení ceny motorové nafty v řádech desetihaléřů, které by se však časem smazalo při dalších pohybech cen pohonných hmot, a to právě na úkor marží distributorů nebo prodejců pohonných hmot, konstatovala za Komoru mluvčí Lenka Vodná.

Čtěte také: Nové povinnosti pro podnikatele. Přiznání k DPH pouze elektronicky

Dopravci by schodek kompenzovali vyšším mýtným

Podle údajů, které poskytlo Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, přichází státní rozpočet ročně o 6 – 8 miliard korun. Je nepochopitelné, že v době obrovského tlaku na snižování schodku státního rozpočtu se ministerstvo financí nesnaží napravit chybu se zvýšením spotřební daně a nechává si pod rukama unikat miliardy do zahraničí, uvedl Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení. Již v měsíci dubnu 2012 přišlo sdružení s nabídkou kompenzace případného snížení výběru daní formou dalšího zvýšení sazeb mýtného. Podle Martina Špryňara by v takovém případě české vládě již nemělo nic bránit ve snížení spotřební daně z nafty.

Také dle názoru Antonína Šípka ze Sdružení automobilového průmyslu by měla být spotřební daň u motorové nafty snížena. Nedomnívá se, že by se toto snížení v konečné ceně pro spotřebitele neprojevilo.

Čtěte také: Vznikne „blacklist“ nespolehlivých plátců DPH. Kolika podnikatelů se to týká?

A proč nesnížit spotřební daň také u benzínu?

Hospodářská komora České republiky dle svého vyjádření zcela přirozeně vítá snižování daňové zátěže. Nelze však zaručit, že skutečně dojde ke snížení cen nafty u čerpacích stanic. Snížení spotřební daně o 2 Kč/litr by muselo být vyváženo především výrazným zvýšením na straně poptávky, aby nedošlo k výpadku v příjmech státního rozpočtu. Ale zcela logicky se nabízí otázka, proč snižovat jen u nafty, a ne u benzinu? Snížení daně právě u nafty, kterou ke svému provozu využívají ve velké míře nákladní automobily, je krokem k povzbuzení ekonomické aktivity podnikatelů. Je rovněž nutné dbát na menší podnikatele. Ti využívají k dopravě i jiných automobilů, které spalují benzín. Snížením daně u nafty by byli diskriminováni, vyjádřila se za Hospodářskou komoru Lenka Vodná. Dodala, že z toho důvodu nelze snížení spotřební daně u nafty vnímat ani jako výrazný nástroj k povzbuzení či nastartování české ekonomiky, neboť se týká relativně úzkého okruhu subjektů.

Změny, o kterých se stále rozhoduje

Spotřební daň u nafty se prozatím snižovat nebude. S návrhem novely s číslem 738 vláda nesouhlasila. Ve hře je aktuálně pouze první novela (poslanecký tisk číslo 734). Mezi významné změny patří například:    

  • povinnost provozovatelů daňových skladů a oprávněných příjemců  včas hlásit správci daně některé změny údajů, které jsou uvedeny v již vydaných povoleních,
  • možnost nahradit údaj o registraci k dani v jiném členském státě  při vydávání povolení oprávněného příjemce pro jednorázové přijetí vybraných výrobků,
  • u minerálních olejů uplatnění nároku na vrácení daně z ostatních benzinů spotřebovaných jinak než pro pohon motorů nebo výrobu tepla až po prokázání, že tyto ostatní benziny nelze dále použít pro výrobu tepla nebo pohon motorů,
  • u lihu uvádění některých dalších údajů na daňových dokladech v případě spotřební daně z lihu a oznamování prodeje lihovin za ceny nižší, než je odpovídající výše spotřební daně z lihu a DPH,
  • u tabákových výrobků zvýšení sazeb spotřební daně z tabákových výrobků snížení úhrady hodnoty tabákových nálepek nebo snížení zajištění hodnoty tabákových nálepek.

Foto: www.isifa.com

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).