Prodávám po internetu. Lidé se e-shopy naučili využít, ale také zneužít

12. 7. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Internetové obchody se staly běžnou záležitostí tuzemského trhu. A spotřebitelé se je naučili používat. Jak je přilákat?

Léto a s ním spojené prázdniny a dovolené už jsou v plném proudu. Přináší příjemné zážitky a zajímavá dobrodružství. K nim je však někdy potřeba i speciální vybavení, zpravidla sezonní. Kde ho pořídit? A většina ze zákazníků si položí i související otázku: Kde to bude nejlevnější?

Internetové obchody už dávno nejsou žádnou novinkou, staly se naprosto normální součástí českého trhu. A je jich stále víc a Češi se je naučili využívat. Každoročně v nich protočí desítky miliard korun. Spotřebitelé v touze co nejvíce ušetřit čím dál tím více využívají srovnávače cen. Do poslední koruny si jsou schopni najít, kde vytouženou věc pořídí za nejmenší obnos.

Čtěte také: V Česku působí web, který nabízí učebnice zdarma ke stažení. Mnozí o něm nevědí

Tomuto trendu se musely přizpůsobit i samotné e-shopy, které se tak zejména v čase dovolených předhánějí v tom, kdo určité, hlavně žádané zboží nabídne nejlevněji. Koupí-li ho totiž jeden a řekne to dalšímu, ten koupí také. A proč by to tak neudělal, když právě tohle potřebuje a zrovna tady u tohoto prodejce je to levné.

Proč by měl zákazník nakoupit zrovna v mém obchodě?

Majitelé e-shopů by měli být vždy o krok vpředu, tedy připravit se na poptávku s dostatečným předstihem. Ale i teď, když už prázdniny probíhají, lze docílit toho, aby se přes prodej zvýšil. Hlavně u sezonního zboží je potřeba doprodat zásoby. Zlevňuje se však i další zboží. Letní akce lze pojmout různorodě, záleží hlavně na typu zboží, které prodáváte.

Slevy jsou asi tím nejčastějším nástrojem podpory vyššího objemu prodeje během letních měsíců. Pohybují se teď už od 10 do klidně 90 procent a rok od roku s nimi prodejci přicházejí o něco dříve. Konkurence se předhání v tom, kdo začne slevovat dříve, proto je dobré ji sledovat. V posledních letech se na trhu objevily také slevové kupony, za které si zákazník může slevu vybrat přímo na požadované zboží. To mu v jeho očích dává větší volnost, je tu vyšší pravděpodobnost, že si něco vybere, než když sleva je přímo na určitém zboží.

Čtěte také: Obávají se stále zákazníci nákupu na internetu?

Zákazníky máte možnost přilákat i jinak. Češi rádi soutěží, takže vymyslete něco, co by je zaujalo a jako hlavní cenu lze vyhlásit slevu na zboží vašeho e-shopu. A nezapomeňte přidat dárek. Stejně jako samotné slevy bude i soutěž potřeba pořádně „provařit“, to znamená, že bude potřeba něco investovat do reklamy. Letních slev se dá využít také v případě, že vám na skladě zůstalo zboží, které se příliš neprodávalo. Zkombinujte ho s nějakým zaručeným tipem letošní sezony a nabídněte jako balíček. A neposlední řadě lze jako slevu nabídnout také poštovné zdarma. I to je položka, podle níž někteří spotřebitelé vyhledají právě vás. Jde sice „jen“ o stokorunové položky, ale i ty se v případě zboží podobné hodnoty rovnají nezanedbatelné několikaprocentní úspoře.

Čím letos zaujmou internetoví prodejci?

Server Podnikatel.cz se zajímal i o to, jak se ke k letošnímu létu staví zaběhnutí větší internetoví prodejci. V zásadě nechystají nic výjimečného a v průběhu léta pokračují v rozběhnutých marketingových kampaních. Přesto se nějaké novinky najdou. Pro zákazníky z Ostravska jsme od července otevřeli novou kamennou prodejnu Kasahouse v Ostravě – Třebovících. Kromě moderního showroomu s množstvím výdejních pultů a terminálů zákazníci v ostravské prodejně ocení také tisíce položek zboží, které si mohou přímo na místě zakoupit a obratem i odnést – doba od zadání objednávky až po vyzvednutí zboží může být pouhých 5 minut, říká Jitka Součková, tisková mluvčí Kasa.cz.

Čtěte také: Majitel Aukra koupil nákupní galerii Mall.cz. Cena dosáhla miliard korun

Zákazníci v létě kupují především běžné letní zboží, jako je outdoorové vybavení, bazény, ploutve a věci do přírody a na dovolené. Větší poptávka bývá s ohledem na letní teplé počasí také po chladničkách, klimatizacích a větrácích, dodává Součková.

Bude se i letos zboží do 14 dnů vracet?

Nepříjemným „hitem“ loňského léta se pro majitele e-shopů stalo, že se lidé „naučili“ využívat zákonné úpravy, podle níž zboží zakoupené na internetu mohou i po vybalení do čtrnácti dnů vrátit. Z webových prodejců si tak někteří „chytráci“ udělali bezplatné půjčovny. Zákon, který má chránit spotřebitele, to podvodníkům umožňuje. Loni se tak přes léto vracelo zhruba pět procent zboží, nejčastěji šlo o elektroniku. Lidé takto kupovali a pak po dovolené vraceli například kamery, fotoaparáty či autonavigace. 

Zatímco u menších prodejců to působilo značné problémy, větší internetové prodejce tento nešvar tolik netrápí. Počty takto vráceného zboží nejsou takové, abychom to vyhodnocovali negativně, říká k tomu mluvčí Kasa.cz Jitka Součková. Takto vrácené zboží už obchodník nesmí prodávat jako nové. Alza.cz to loni řešila tím, že „využité“ věci prodávala jako zlevněné v sekci bazarového zboží, na konkurenčním Mall.cz se ze zákona vrácené zboží dalo vyhrát.

Zneužívaní čtrnáctidenní lhůty na vrácení zboží zakoupeného prostřednictvím internetu potvrdil loni i výkonný ředitel asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška: Lidé si z internetových obchodů udělali bezplatné půjčovny. Lze se bránit? Určitě ano. Menší obchody vracely jen poměrnou část peněz v případě, pokud bylo na zboží patrné opotřebení. Na to totiž mají ze zákona nárok, dodává Vetyška.

Čtěte také: Novinka u slevových portálů. Po asociaci vzniká aliance na bázi outsourcingu

Na vyhodnocení, jestli se tento problém bude opakovat i letos, je ještě brzy. Dovolené teprve začínají a k případným ´letním vratkám´ bude docházet až po nich. Každoročně je během prázdnin zvýšený počet těchto případů a předpokládám, že nejinak tomu bude i letos, upozorňuje Jan Vetyška. Podle něj před dovolenými lidé nakupují rizikovější zboží sportovního charakteru či oděvy a obuv. U tohoto zboží je větší pravděpodobnost možného vrácení. 

Zároveň se stává, že zákazníci užijí e-shop opravdu jako půjčovnu fotoaparátu nebo videokamery. Toto zneužívání však už není tak časté. A to nejen z důvodu edukace spotřebitele, ale také z důvodu neustálého snižování cen spotřební elektroniky, uzavírá Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace pro elektronickou komerci.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Autor je komentátorem a redaktorem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).