Prodáváte přes Facebook? Platí pro vás stejná pravidla jako pro e-shopy

11. 11. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: 329515
Někteří podnikatelé se domnívají, že když prodávají zboží přes Facebook, nemusí zákazníkům umožnit odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Opak je však pravdou.

Pravidla při prodeji v online obchodech, například možnost zákazníků odstoupit do 14 dnů od smlouvy, se netýkají jen e-shopů, nýbrž všech obchodníků, kteří přes internet prodávají. Tedy i těch, kteří nabízí své zboží přes Facebook. Potvrdil to rozsudek Okresního soudu v Kladně, který se zastal zákaznice, která chtěla vrátit sukni zakoupenou skrze facebookový profil prodejkyně. 

Čtěte také: Facebook testuje nové tlačítko, které umožňuje přímý prodej zboží

Odstoupení do 14 dnů platí i pro prodej přes Facebook

Pokud prodáváte zboží přes Facebook, týká se vás stejná zákonná úprava jako e-shopů. Zákazníkům tedy musíte umožnit vrátit zboží do 14 dnů a také je o této možnosti informovat. Nedávno na to doplatila podnikatelka z Kladna, která prodává přes facebookový profil „Dolly sukně“. Odmítla totiž zákaznici umožniz odstoupit od smlouvy do 14 dnů, vrácenou zásilku od ní nepřevzala a kupní cenu zpět nezaplatila. Podnikatelka přitom argumentovala, že se nejedná o e-shop a že odstoupení od smlouvy nemusí akceptovat.

Spotřebitelka se ale rozhodla obrátit na soud a ten ji dal za pravdu. Poslední slovo měl v tomto případě Okresní soud v Kladně. Ten konstatoval, že smlouva uzavřená na sociální síti Facebook se řídí stejnými pravidly jako klasické e-shopy. Podnikatelka tedy musí zákazníky informovat o jejich právu odstoupit od smlouvy a také musí uplatnění tohoto práva respektovat, uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, který na případ upozornil.

Podnikatelka tak musela zaplatit náklady soudního řízení, které trojnásobně převýšily vysouzenou částku za sukni a zaplacené poštovné.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).