Prodej přes internet se pro Čechy stává více důležitějším. Vzrostl počet uživatelů, kteří na internetu nakupují pravidelně. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Na internetu nejčastěji nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Největší podíl tvoří třicátníci. Pomalu poloviční nárůst pravidelných nákupů je také ve věkové kategorii 45 až 54 let. Důkazem toho je, že 73 % internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % uživatelů internetu.
Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,
říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Věková kategorie | Rok 2010 | Rok 2015 |
---|---|---|
25 – 34 let | 62 % | 82 % |
35 – 44 let | 47 % | 74 % |
45 – 54 let | 39 % | 74 % |
Zdroj: APEK
Máte e-shop? Přizpůsobte jeho nabídku dle pohlaví
Cíl nákupu na internetu se ale liší podle pohlaví. Zatímco 51 % mužů si na internetu kupuje počítače, notebooky nebo hardware, ženy nejčastěji kupují obleční a obuv. Alespoň jeden kus této kategorie si v minulém roce objednalo 61 % žen. Dalším hitem na internetu je pak pro ženy kosmetika a produkty pro zdraví a krásu. Muži ještě rádi nakupují mobily a sportovní obleční a vybavení.
Z pohledu celkové popularity jednotlivých kategorií dosáhly oblečení a obuv za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů, a to z 36 % v roce 2010 na cca 48 % v roce 2015,
doplnil Jan Vetyška.
Reklama je pro e-shopy důležitá, i když to zákazníci popírají
Podle zákazníků však nehraje vůbec žádnou roli reklama v médiích při výběru konkrétního internetového obchodu. Výsledky výzkumu spontánní znalosti však svědčí o opaku. Zákazníci vyjmenovávají vždy ty obchody, které vidí a slyší nejvíce.