Prodej na Alibabě bude jen pro velké hráče. Malí na to nemají

13. 7. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Premiér Bohuslav Sobotka nedávno domluvil pro české obchodníky možnost prezentovat se na čínské e-commerce scéně. Alibaba má ale tvrdé podmínky. Víme jaké.

Čínský online trh se pomalu otevírá světu. Už loni v létě umožnila tamní vláda vstup do tohoto sektoru i zahraničním investorům. Další rozkvět se podle agentury CzechTrade očekává v souvislosti s pilotním uváděním cross-border e-commerce platforem ve vybraných městech Číny jako jsou Šanghaj, Chongqing, Hangzhou, Ningbo, Zhengzhou a Guangzhou. Čínští spotřebitelé si tak budou moci na specializovaných e-commerce stránkách vybrat zahraniční produkt a provozovatel platformy zajistí veškerou dopravu ze zahraničí do Čínské lidové republiky, logistiku v Číně i všechny importní procedury, které by navíc měly být mnohem jednodušší než při klasickém dovozu.

Další konkrétní formu spolupráce mezi Čínou a Českem pak na své nedávné pracovní cestě potvrdil premiér Bohuslav Sobotka. Začátkem srpna budou čeští e-shopisté moci nabídnout své zboží čínským zákazníkům na Alibabě, tedy na jednom z největších e-shopů na světě. Zní to skvěle, protože se jedná o největšího čínského e-commerce obchodníka, kterému se loni na obřím domácím trhu podařilo dosáhnout tržby ve výši 462 miliard amerických dolarů. To je v přepočtu více než 11 bilionů korun. O tom, jak se Číňané učí nakupovat online, svědčí i to, že tento výsledek je dvakrát vyšší než v roce 2013. A například během Singles Day, což je obdoba amerických Black Friday a Cyber Monday, utratí čínští zákazníci až sedmkrát víc než Američané. Čínský online trh má obrovský potenciál a podepsané memorandum o spolupráci zní víc než lákavě. Jenže každá věc má svá ale.

Psali jsme: Obchodovat s Čínou? Proč ne, ale nevěřte na zázraky

Vstup do čínské e-commerce scény stojí tisíce dolarů

Česká dohoda o spolupráci s Alibaba Group je zatím pouze dočasná. Trvat bude pouze dva až tři dny. Konkrétní datum ještě české zainteresované instituce nejsou schopny blíže specifikovat. Uvádí pouze, že prodejní akce je naplánována na začátek srpna. Na konkrétní dotaz na termín, stejně jako na další otázky, nereagovalo ani mediální zastoupení Alibaba Group. Zatím to bude akce, která potrvá jenom omezenou dobu. Jedná se ale o tom, aby tam byla trvalá sekce. Stálou českou sekci se už podařilo dojednat v e-shopu čínské banky ICBC, okomentoval dohodu premiér Bohuslav Sobotka. Vyjednávání ovšem nebude snadné, protože Alibaba pro zahraniční společnosti uplatňuje přísnější podmínky vstupu na své platformy než pro čínské. Česká republika nebude výjimkou.

Dále je potřeba upozornit, že memorandum o české sekci v rámci Alibaby je sjednáno pouze na jednu její platformu, a to na slevový portál Juhuasuan. Zboží se tedy neobjeví v nabídce mnohem známějšího Aliexpressu. I tak se ale jedná o úspěch. Slevový portál je v zemi draka stejně populární, jako jsou podobné služby u nás, a platformy Alibaba Group se samozřejmě navzájem podporují. Alibaba dnes nabízí více výrobků než Amazon a eBay dohromady. Na tomto portálu jsou prodejní kampaně velmi úspěšné. Je to i tím, že sem není snadné proniknout s každým druhem zboží. V minulosti se zde například během třídenní kampaně prodaly třešně z Chile v objemu 10 milionů čínských jüanů, říká Kateřina Ďurové ze zastoupení CzechTrade v Pekingu.

Protože je spolupráce domluvena pro slevový portál, budou se muset české výrobky nabízet za nižší ceny. Kdo se bude chtít možnosti proniknout na čínský trh prostřednictvím Alibaby zúčastnit, musí ale splnit poměrně náročná kritéria:

a) Mít zboží typicky české charakteristiky. 

b) Mít e-shop na Tmall.com (prodejní portál Alibaby) nebo využít spřátelený e-shop na Tmallu, to znamená mít už čínského distributora a produkt už v Číně prodávat.  

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

c) Disponovat dostatečnými zásobami zboží na území Čínské lidové republiky, konkrétně v hodnotě převyšující 100 000 jüanů, v přepočtu asi 370 000 korun

.

Zájem o výrobky je na platformách Alibaby dán zejména jejich atraktivností. Například na Tmall.com, dříve Taobao Mall, se prodávají zejména značkové, designově zajímavé, unikátní výrobky, výrobky se zajímavou historií a tak dále. Není to portál pro masovou produkci. Proto bude muset výběr výrobků pro kampaň na Juhuasuan tomuto zaměření odpovídat. Je také nutné počítat s tím, že zboží musí splňovat podmínky pro dovoz do Číny. Speciální certifikáty pak potřebují potraviny, nápoje nebo kosmetika, upozorňuje Kateřina Ďurové.

Mohlo by vás zajímat: Potkali se nad bambusovými tyčemi. Teď mají velmi žádanou dílnu

Platí se samozřejmě i za možnost prodávat na Tmallu. Obchodník musí zaplatit roční poplatek za službu, který v závislosti na druhu zboží činí zhruba 5000 až 10 000 amerických dolarů. Tuto částku je možné ponížit v okamžiku, kdy prodeje překročí předem definované obchodní cíle. Alibaba si také samozřejmě účtuje provize. Za každou uskutečněnou transakci si bere 5 % z hodnoty tržby. Každý obchodník musí také složit zálohu ve výši od 8000 do 25 000 amerických dolarů, která slouží pro případné odškodnění spotřebitelů při prodeji padělků a podobně. Výše tohoto depozitu je dána zvolenou formou spolupráce a charakteristikou ochranných známek. 

Protože je čínský trh velmi specifický, je nutné brát informace o vstupních nákladech a poplatcích jako ilustrační. U každé dohody o spolupráci se vstupní poplatky mohou lišit i v řádech tisíců dolarů. Existují totiž i další kategorie výrobků a podkategorie, které budou vyžadovat více plánování a perfektní odhady prodejů.

Jak výhodné je do projektu krátkodobé spolupráce mezi Alibabou a Českou republikou v této chvíli vstupovat, zatím není možné říci. Napovědět ještě nedokážou ani údaje z CzechMallu, který byl spuštěn na e-commerce portálu už zmíněné banky ICBC. Funguje teprve od 16. června, tedy necelý měsíc a statistické údaje o prodejích českého zboží budou k dispozici až na konci léta. Jisté ale je, že Česko, respektive Praha, je teď i díky přímým leteckým linkám a podpoře reklamou mezi Číňany velmi populární a typicky české zboží u nás rádi nakupují.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).