Profesí je chemička, teď buduje svou módní značku. V týmu má mámy a seniorky

3. 6. 2019
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Svou první čepici uháčkovala podle YouTube. Pak za háčkování a šití vyměnila práci ve farmaceutické laboratoři. Teď zaměstnává lidi a má vlastní módní značku.

Své mateřství tak skloubila s podnikáním. Ačkoliv tvrdí, že nestojí o obrovský firemní růst, stále vymýšlí novinky. A to v prostředí, kde je konkurence silná.

Těhotenství jako impuls k byznysu

Před sedmi lety, při dlouhé rekonvalescenci po operaci kolene, Petru Dresslerovou vyhecovala kamarádka, aby se naučila háčkovat a udělala jí čepici. Vzala jsem si háček, od manželovy maminky jsem dostala staré příze a podle YouTube jsem se naučila háčkovat, vzpomíná Petra na dobu, kdy ještě netušila, jak se její nová dovednost nakonec rozjede. O jejím háčkování se dozvěděly další kamarádky, uháčkované věci fotila na Facebook, začala prodávat přes Fler.cz. A to už jsem měla i název značky IceDress. Začínala jsem s kulichy, takže „ice“, a začátek příjmení Dresslerovi, prozrazuje.

Původně ale vystudovala chemii a stále pracovala v oboru – v laboratoři jako farmaceutická analytička. Ve větším se do podnikání pustila až v roce 2014, když byla těhotná. To už jí pomáhaly i kamarádky háčkovat, stříhat bambule, přišívat loga atd. Byla jsem doma na rizikovém těhotenství. Byla to pro mne nuda a impuls nový projekt víc rozjet. Syn Tomáš se narodil těsně před Vánocemi, kdy jsem ještě rychle dodělávala poslední objednávky. Věděla jsem, že podnikání už sama nezvládnu a oslovila jsem švadleny, rekapituluje, jak se značka pomalu rozrůstala.

Švadleny ale šily každá jinde, což začalo být časem neúnosné. Petra proto našla prostor nedaleko milovického nádraží. Majitel mi velmi vyšel vstříc. Dokonce kvůli nám sám udělal rekolaudaci celého objektu, abychom tu mohli mít dílnu, sklad a showroom, vypráví s tím, že mít všechno, včetně skladu, na jednom místě, je pro ně úleva. Vydělané peníze přitom stále investují zpátky do firmy, která se rozrůstá. U ručně háčkovaných kulichů totiž zdaleka nezůstali. Nyní nabízejí i bavlněné čepice, sportovní čelenky, oblečení, jako jsou mikiny, saka a cardigany, sukně, šaty nebo kraťasy, a to pro dospělé i pro děti, kde mají látky atestované pro děti do tří let. Úplnou novinkou jsou třeba sportovní tílka. Aby byla značka udržitelná, pořád musíme přicházet s něčím novým, vysvětluje Petra.

Značku směřují zákaznice i děti

Zlom přitom původně přinesla hlavně výroba bavlněných, dnes už funkčních, sportovních čelenek, což je Petřina chlouba a srdcovka. Petra je sportovkyně, pochází spolu se svým manželem z Podkrkonoší, vrcholově hrála florbal. Čelenky pro mne byly hodně nedostatkové zboží, tak jsme je začali šít. Pak už bylo logické šití rozšiřovat. Navezli nás do toho i zákaznice, které mají devadesátiprocentní podíl na všem, co teď IceDress je, popisuje Petra původní důvody pro rozšíření portfolia výrobků. Poptávka zákazníků je pro ni totiž zásadní. Doteď měli hlavní sezónu spíš v zimě, letos ale, poté co vymysleli i letní šaty, pojedou nonstop.

Jan Novák také začínal své podnikání s YouTube. Čtěte víc o tom, čemu se věnuje, v článku K podnikání ho přivedla videa na YouTube. Živí se výrobou psacích per.

Během růstu firmy se Petře narodila ještě dcera Viktorka. S narozením dětí přidala tepláčky a další dětské oblečení, které testuje na svých dětech a dětech svých kolegyň. Samy zároveň oblečení pro dospělé také testují na sobě, ladí střihy, velikosti. První vzorky dostávají i kamarádky, které pak přinášejí zpětnou vazbu o tom, jak jsou věci pohodlné, jak se nosí.

Tým maminek a žen v důchodu

Její tým se zároveň také zvětšuje. Spoustu zodpovědností předala – háčkování kulichů a šití, péči o objednávky, zákazníky a e-shop. Základní tým je šestičlenný, ale celkem zhruba třicetihlavý. S výrobou jim totiž pomáhají i maminky na mateřské nebo ženy v důchodu. Paní v důchodu jsou pro nás k nezaplacení. Musela jsem se trochu naučit s nimi pracovat a komunikovat. Jsou ale úžasně spolehlivé, pochvaluje si Petra.

S prvním nápadem na novinku většinou přichází Petra, baví ji vymýšlet a kombinovat barvy, a předá ho švadlenám. Ty nápad „nastřelí“ a s Petrou ho dotáhnou. Každá máme jiný pohled. Švadleny vidí věc z hlediska technologie a šití, já z hlediska uživatelky, která výsledek nosí, popisuje, jak to ve firmě funguje.

Silná konkurence? Motor

Celkově zhruba 70 % zboží přitom prodávají přes e-shop. Jezdí také na různé akce, jako jsou trhy designu nebo třeba adventní trhy. Přesto, že hlavní je pro nás e-shop, snažíme se zákazníkům přiblížit. Chtějí si oblečení vyzkoušet. A hodně se k nám díky tomu vrací. Jednou si něco vyzkouší a pak už si objednají z e-shopu. A když si na stánku objednají něco, co tam nemáme, nemusí platit poštovné, vysvětluje Petra přístup k zákaznicím a obchodu. Na akce berou i vzorky z nových látek, aby získali zpětnou vazbu. Zároveň jejich zboží poptávají kamenné obchody a teď už si vybírají, kam půjdou a kam ne. Evergreenem v prodeji šitých věcí jsou maskáčové vzory, u háčkovaných věcí se prodává více méně rovnoměrně všechno.

Kde pomáhají?

Petra připomíná, že čelenky, což je pro IceDress emblematický produkt, také pomáhají.

Firma například dodává čelenky na poděbradskou akci Run for Help a výtěžek z jejich prodeje jde na pomoc konkrétním dětem. Podobně je aktivní i na akci Run for Movember.

Značka se přitom musí prosazovat v silné konkurenci. Největší je v oblasti šitých věcí. Dál mají kulichovou konkurenci a konkurenci čelenkovou. Reagují na to i tak, že víc oddělili řadu IceDress Sport, kde prezentují čelenky a funkční sportovní oblečení. Začali jsme například vybavovat oblečením hokejové týmy. Máme totiž také možnost vlastního potisku, už od objednávky jednoho kusu, takže můžeme na oblečení natisknout obrázky i logo nebo číslo dresu, popisuje. Konkurenci bere jako hnací motor, i když ji někdy mrzí, pokud je někdo začne kopírovat.

O tom, že se její firma tak rozroste, ale Petra nikdy nesnila. Zprvu vše brala jako přivýdělek na mateřské a způsob, jak zahnat dlouhou chvíli, když musela zůstat doma. Teď si pochvaluje, že může být víc s dětmi, je flexibilnější a nemusí denně jezdit do Prahy do práce. Všechno, co s jejím podnikáním souvisí, se učila za pochodu. Mám snad jedině tu výhodu, že moje mamka je účetní, takže v účetnictví jsem měla od začátku zázemí, upřesňuje. Ve firmě jí pomáhá i sestra a manžel. Z laboratoře také měla zkušenost s vedením lidí, něco odkoukala i od svých nadřízených. Je ráda, že má také zaměstnaneckou zkušenost, takže teď dokáže vidět věci i z této perspektivy. Byla to pro mě škola, věděla jsem, jak se může mít zaměstnanec dobře. A snažím se o to, aby to i v mé firmě takto fungovalo, říká Petra.

Pro seriál Příběhy podnikatelů jsme navštívili také známou značku Bushman. O jejich podnikání si přečtěte víc v článku Z Austrálie do Česka a pak znovu do světa. Taková je cesta Bushmana.

Pro rozvoj podnikání ve Středočeském kraji teď získala grant, který jí umožnil zlepšit interní administrativní systém a přefotit e-shop s profesionální fotografkou a novou modelkou. Neuvěřitelně nám to zvedlo prodej, říká Petra. Když mluví o milnících, na první místo však dává narození dětí. Díky nim se pustila do oblečení pro děti i mámy.

O obrovském růstu nesní

Nabízí se tedy otázka, jak se jí daří skloubit péči o malé děti a podnikání. Pomáhá mi tolerantní manžel, babičky a hlavně schopní zaměstnanci. Jak firma roste, stále se trochu mění pozice a zodpovědnosti. Pomáhá to, že jsme si dobře propracovali workflow a tým je na mně mnohem nezávislejší, popisuje svůj přístup. Sama hlavně objednává materiály a komunikuje s dodavateli, shání pro firmu zakázky i od firem nebo sportovních svazů, koordinuje marketing a grafiku čelenek, vymýšlí novinky. Pořád je toho docela hodně, přiznává s tím, že delegovat práci a zodpovědnost pro ni vůbec nebylo lehké. I když se to kolegyně skvěle naučily, s tím, že nemám finální kontrolu nad produktem, se hodně peru, prozrazuje. Zároveň jim neváhá pomoci se stříháním nebo se vším, co je potřeba. Ve firmě nebuduje žádnou hierarchii.

Petra o sobě tvrdí, že není člověk, který hodně plánuje, ale spíš žije tím, co je. Snažíme se hlavně o to, aby se nám dobře pracovalo. Pracují pro nás maminky, můžou si uzpůsobit pracovní dobu, což je velký bonus. Můžou si práci brát domů. Vycházíme si vstříc. Děláme, co nás baví,a snažíme se to rozvíjet. Velkou mezeru třeba máme v pánském oblečení a doplňcích, vysvětluje, když padne otázka, kam chce svou firmu posouvat dál. Pracuje na novém e-shopu, spolupracuje s firmou Lovebrand, která se specializuje na budování značek a marketing. Ale jak říká, co bude dál, se ještě uvidí. Závisí to totiž i na tom, co si budou přát zákazníci. Netoužím po obrovském růstu firmy. Byla bych ráda, kdyby se nám spíš podařilo stávající velikost udržet. Chci, abychom dál byli malá česká rodinná firma, uzavírá.

Podívejte se také na to, jak svou módní značku rozvíjí korzetiérka a tvůrkyně spodního prádla Riwaa Nerona:

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).