Program Antivirus pokračuje. Byl prodloužen (prozatím) do konce května

28. 4. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Zaměstnavatelé budou opět žádat o kompenzaci vyplacených náhrad zaměstnancům. Budou podmínky stejné? Kdo byl úspěšný a v čem zaměstnavatelé nejvíce chybují?

Program Antivirus byl původně schválen pouze na dva měsíce, tj. do konce měsíce dubna. Vláda včera rozhodla o jeho prodloužení.

Co se dozvíte v článku
  1. Program Antivirus v reálných číslech
  2. Program prodloužen o jeden měsíc
  3. Kdo může o program požádat?
  4. Podmínky pro zaměstnavatele
  5. 10 nejčastějších chyb u žádostí a vyúčtování

Jde o program na udržení pracovních míst zaměstnanců, který může vláda na základě § 120 odst. 1 zákona o zaměstnanosti vyhlásit. Nejedná se tak o nový právní předpis, změny jsou již platné. Zaměstnavatelé s uzavřenou dohodou s úřadem práce mohou podávat vyúčtování kompenzací také za měsíc květen. Samozřejmě po zpracování mezd.

Program Antivirus v reálných číslech

Program Antivirus přináší významnou podporu zaměstnavatelům v době pandemie. Jeho hlavním cílem je zabránit propouštění zaměstnanců, k čemuž se také příjemci vyplacených náhrad musí zavázat. Úřady práce poskytují zaměstnavatelům refundaci náhrad mezd včetně povinných odvodů za dobu překážek v práci na straně zaměstnavatele z důvodu omezení či uzavření provozů.

Program byl spuštěn 1. dubna 2020. Žádosti mohli zaměstnavatelé podávat od 6. dubna 2020. Ke dni 24. dubna jich bylo podáno celkem 42 731. U devadesáti jedna procent z nich již byla uzavřena dohoda o poskytnutí příspěvku. Celkem 17 896 zaměstnavatelů podalo k žádosti vyúčtování a byla vyplacena kompenzace ve výši téměř 930 milionů Kč. Prostřednictvím Antiviru tím bylo podpořeno 179 900 pracovních míst, respektive 179 900 zaměstnanců.

§ 120 zákona o zaměstnanosti: (2) Cíleným programem se rozumí soubor opatření zaměřených ke zvýšení možnosti fyzických osob nebo jejich skupin uplatnit se na trhu práce; součástí programu je stanovení podmínek pro jeho provádění a harmonogram čerpání. Cílené programy celostátního charakteru schvaluje vláda České republiky a programy obecního, okresního a krajského charakteru ministerstvo.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Program prodloužen o jeden měsíc

Podle ministryně práce a sociálních věcí je program Antivirus skutečný způsob pomoci. Podle počtu žádostí víme, že je o něj extrémní zájem, a protože krizová situace stále trvá, musí trvat i pomoc zaměstnancům a firmám. Nemůžeme lidi po několika týdnech hodit přes palubu, proto vláda dnes odsouhlasila můj návrh na prodloužení o další měsíc. Ministryně dodala, že v době schválení programu nebylo zřejmé, jakým způsobem se bude vyvíjet epidemiologická situace, ani jak dlouho budou trvat krizová opatření vlády, resp. mimořádná opatření ministerstva zdravotnictví. Současný harmonogram počítá s uvolňováním podnikatelských činností a opatřeními ve školách a v sociálních službách v průběhu celého května. Je zřejmé, že v mnoha případech tak budou přetrvávat překážky v práci na straně zaměstnavatele, zapříčiněné krizovými či mimořádnými opatřeními. Z toho důvodu se program prodlužuje o další měsíc.

Kdo může o program požádat?

Cílovou skupinou jsou zaměstnavatelé, jejichž hospodářská činnost je ohrožena v důsledku šíření nákazy. Příspěvek je poskytován na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, vyplacených zaměstnavatelem z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na straně zaměstnavatele (překážka – uzavření provozovny z důvodu nařízení vlády uzavřít provoz). Samozřejmě musí být prokázáno, že překážka v práci vznikla v důsledku nákazy COVID-19.

Podmínky pro zaměstnavatele

  • Zaměstnavatelé musí striktně dodržovat zákoník práce;
  • Zaměstnanci nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí jim být dána výpověď;
  • Program se týká firem v podnikové sféře, zaměstnanci musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění;
  • Zaměstnavatel musí vyplatit mzdu a odvést odvody;

Program se týká pouze pracovních poměrů. Mluvilo se o rozšíření programu pro zaměstnance se sjednanými dohodami mimo pracovní poměr (zakládající účast na pojištění). Podmínky se však nezměnily. Dohodáři se tak (snad) dočkají jediné kompenzace, a to ošetřovného (v případě, že splní podmínky a pečují o děti). Změna je aktuálně projednávána v režimu legislativní nouze. Čtěte více: Vyšší ošetřovné a podmínky pro dohodáře

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

10 nejčastějších chyb u žádostí a vyúčtování

Ministerstvo práce a sociálních věcí rovněž zveřejnilo deset nejčastějších chyb při podání žádosti a následném vyúčtování.

  1. Nejsou vyplněny všechny požadované údaje – všechna políčka jsou pro ministerstvo důležitá.
  2. Chybějící nebo špatně vyplněné IČO.
  3. Nesprávně vyplněné číslo bankovního účtu (v případě pochybností nebudou peníze odeslány).
  4. Nedodané potvrzení o vlastnictví bankovního účtu (potvrzení o vedení účtu nebo smlouva o zřízení účtu, banka vydá na počkání, lze také vygenerovat v rámci elektronického bankovnictví – nutno vždy přiložit).
  5. Odeslání pracovní, nikoli finální verze. Pouze finální verze je platná. 
  6. V případě odeslání e-mailem schází elektronický podpis na žádosti a vyúčtování.
  7. Při ukládání nesmí být dokumenty žadatelem přejmenovány, názvy jsou závazné.
  8. Všechny dokumenty musí být zaslány najednou. Kapacita datové schránky to zvládne.
  9. V případě, že za zaměstnavatele vyřizuje žádost či vyúčtování jiná osoba, je nutné zaslat plnou moc.
  10. Jestliže je k odeslání použita cizí datová schránka, musí být přiloženo zmocnění vlastníka.

Podrobněji o programu Antivirus v článcích:

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).