Propadu tržeb maloobchodníků nezabránily ani Vánoce

17. 2. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Maloobchodníkům se nepodařilo v prosinci loňského roku zarazit pád svých tržeb. Přestože součástí prosinci jsou vánoční svátky, před kterými vždy tržby rostou, pokles tržeb maloobchodu dále klesal. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.

Ve světle maloobchodních tržeb (a předtím průmyslové produkce) zůstává záhadou poměrně vysoké tempo růstu HDP ve čtvrtém čtvrtletí. Jedno z nabízených vysvětlení je výraznější nárůst zásob, komentoval výsledky Martin Lobotka, analytik České spořitelny.

Podle statistiků došlo k meziročně po očištění o počet pracovních dní k poklesu tržeb maloobchodu bez motoristického segmentu o 3,3 %, po očištění i o sezónní vlivy pak ke snížení o 1,5 %. Meziměsíčně díky Vánocům tržby stagnovaly, když v potravinářském segmentu vzrostly o 0,9 %, avšak u nepotravinářského zboží klesly o 0,5 %.

V motoristickém segmentu po sezónním očištění tržby klesly meziměsíčně o 1,6 % a meziročně dokonce o 10,6 %. V maloobchodě včetně motoristického sezónně očištěné tržby meziměsíčně klesly o 0,5 % a meziročně pak o 4,6 %.

Za celý rok 2008 pak tržby v maloobchodě vrostly meziročně o 0,9 %, což činí nejnižší zvýšení za posledních 10 let. Ani výhled do budoucna není příliš optimistický. Čtěte více: Pokles tržeb! Čekají maloobchodníky horší časy?

V letošním roce budou maloobchodu v první polovině roku pomáhat klesající ceny, naopak bude působit zhoršující se trh práce. Rizikem ve druhé polovině roku může být zpožděný efekt rychle slábnoucí koruny Celkový efekt tak očekáváme mírně kladný, maloobchod vzroste v roce 2009 o 0.4%, domnívá se Martin Lobotka.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).