Propojili jste podnikání a vztahy? Čtěte, jak tím nezruinovat byznys ani rodinu

29. 9. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podstatnou okolností podnikání jsou vztahy. Pevné vztahy ho mohou pozitivně ovlivňovat, vztahy neprospívající zruinovat. Pokud byznys dřív nezruinuje vztahy.

Vztahy v práci i rodině, mezi spolupracovníky i partnery. Co když je rodina proti podnikání a práce ničí soukromí? Co když zaměstnání rodiny zaměstnancům vadí? 

Komunikovat za všech okolností

Základem je o všem otevřeně komunikovat, i o nepříjemných věcech, a to kontinuálně, vyslechnout a zvažovat názory ostatních a jejich pohled na danou situaci, stejně jako vlastní názory a pohled. Zároveň vážně posoudit obavy, potřeby a cíle všech, kteří jsou do situace zainteresovaní. Nijak jejich postoj nesnižovat a nebagatelizovat, naopak se upřímně a se zájmem snažit najít společné řešení.

Destruktivní mlčení

Lisa Brookes Kift, která se zabývá zdravými vztahy, napsala na blog The Gottman Institute příspěvek o tom, že nehádat se (tedy citlivě si nevyměňovat názory) znamená ve vztazích to samé, co nekomunikovat. Když je ve vztahu běžné mlčení, místo toho, aby dvojice otevřeně mluvila i o nepříjemných věcech, jako je způsobená bolest, zlost nebo nespokojenost, může to být pro vztah smrtelné. Ticho a mlčení jsou podle ní pro vztahy destruktivní strategií.

Rodina se může obávat, že podnikání příliš zasáhne do jejího života, okrade ji o společný soukromý čas, nebo dokonce o peníze a bude pro ni znamenat nejistotu. Zaměstnanci mohou mít pocit, že rodinná vazba některé lidi ve firmě zvýhodňuje. Na své názory a pocity mají právo. Pomohou jasná pravidla, jasně nastavené hranice mezi soukromou a rodinnou sférou, čas vymezený pro práci a soukromí i pevná osobní integrita zúčastněných. Zaměřit se na výhody a jimi oslabit pochybnosti, je také dobrá cesta, jak ze složité situace ven. Zároveň je ale potřeba mít na paměti, že co jednomu bude připadat jako výhoda, může být pro druhého naopak tou největší nevýhodou.

Čtěte také: Porovnávání se s konkurencí je dobré, ale není to bez rizika

Jak vyplývá ze zkušeností podnikatelek a podnikatelů, kteří soukromé vztahy s podnikáním promíchali, je vždycky třeba vzájemná důvěra, rozdělení rolí, nastavení pravidel a chuť hledat kompromisy a funkční, i když třeba netradiční, řešení. Tím může být specifické uspořádání životního stylu, například oddělená dovolená, když spolu manželé a zároveň společníci ve firmě jinak tráví veškerý čas.

Také je dobré si přiznat, že spojit soukromé a pracovní vztahy prostě nemusí být vhodné pro všechny a nemusí to vyhovovat všem. A přiznat si i to, že některé vztahy se s některými životními nebo pracovními cíli zkrátka spojit nedají. A že jsou situace, v nichž uspokojivé řešení může přinést jedině ochota se něčeho vzdát. Co se nepovede, je lepší si nevyčítat, ale poučit se a příště to udělat jinak.

V životě se doplňujeme

Propojit práci přímo s rodinou. To možná zní mnohým lákavě. Když se partneři doplňují doma, proč by to nemělo jít i v práci? Jenže jak si nastavit hranice práce a soukromí, aby byly oba světy zdravé a dlouhodobě udržitelné? Na to, co se jim v rodinném podnikání osvědčilo, se server Podnikatel.cz zeptal přímo podnikatelek a podnikatelů, kteří byznys s rodinou úspěšně propojili.

Petra Břichnáčová žije šestnáct let v USA a v roce 2013 se svým manželem Estebanem Sabou založili v New Yorku módní značku håndværk, orientovanou na tak zvané essentials. Na začátku našeho vztahu jsme byli překvapení, jak se skvěle doplňujeme – jak v osobním životě, tak i profesionálním. Esteban pracoval jako investiční bankéř na Wall Street a já jako textile designer na volné noze. Zajímavé bylo, že ještě než jsme se seznámili, oba jsme chtěli vytvořit firmu s Quality Basics, nezávisle na sobě, vypráví Petra Břichnáčová příběh společného života a podnikání. 

Čtěte také: Nové benefity pro zaměstnance. Využijí je zaměstnavatelé?

Vzali se a hned měli spoustu nápadů na vytvoření společné firmy, v níž Petra uplatňuje své schopnosti jako kreativní ředitelka a Esteban jako CEO. Na začátku ani tolik nepřemýšleli o plánování budoucnosti firmy nebo o rozpočtu, ale hlavně o vytvoření profilu firmy a o kvalitě produktů s minimalistickým designem. Byla to prostě srdeční záležitost, bez ohledu na ceny služeb, jednoduše jsme chtěli to nejlepší – od designu webu, přes fotografie, PR, po výrobu produktů, tvrdí. Před vytvořením týmu, na který je možné se spolehnout, je podle Petry Břichnáčové potřeba být u všeho, co se ve firmě děje, soustředit se na detaily a vyhledat partnery pro dlouhodobou spolupráci. Ucelenost a konzistence firmy je totiž podle ní velice důležitá.

Rozdělené role, důvěra a tolerance

Petra Břichnáčová ale přiznává, že i přes společnou vizi byla práce s manželem a zároveň partnerem ve firmě zpočátku náročná. Oba jsme měli velice přesný, ale někdy také odlišný názor, jak mají věci vypadat. Myslím, že je důležité vyslechnout partnerův názor, ale také je podstatné si vymezit, jakou úlohu bude partner naplňovat, upřesňuje s tím, že sama se jako kreativní ředitelka stará ve firmě o veškerý design a Esteban má zase na starosti všechen byznys, distribuci a velkoobchod. Chvíli nám to trvalo, ale naučili jsme se jeden druhého vyslechnout a důvěřovat si. To je asi ta nejpodstatnější věc, vysvětluje svou zkušenost.

A dodává, že aby kompenzovali společnou práci, kdy spolu tráví 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, vymezili si v soukromí také čas, který tráví odděleně, například oddělené dovolené. Ale potom zase hodně cestujeme společně kvůli práci – v Peru, kde vyrábíme a hledáme materiál, v Tokiu, kde máme velkoobchod, v Londýně, kde fotíme, vypočítává. Je přitom přesvědčená, že ve společném podnikání vše souvisí s důvěrou, a pokud mají oba partneři stejný cíl, pak je vše možné.

Čtěte také: O poradcích a lidech: K čemu jsou dobří nezávislí konzultanti

Také Marta Krátká podniká se svým manželem Jirkou, společně vlastní a vedou firmu LED4est, která se zabývá výrobou stmívačů pro LED pásky a interiérových svítidel. Myslím, že při podnikání v páru je důležité rozdělit si role, jak v podniku, tak i doma, tvrdí Marta Krátká s tím, že u nich to funguje tak, že ona ve firmě zajišťuje marketing a administrativu a stará se i o domácnost a rozvoz dětí na kroužky, zatímco její manžel se stará o veškerou výrobu, vývoj a prodej. Společně pak rozhodují především o přijímání nových zaměstnanců. Vždycky jsme se snažili neřešit věci okolo dětí v práci a neřešit práci doma. Samozřejmě to nelze na 100 %, uvádí. Nejdůležitější je proto podle ní, podobně jako v každém partnerství, i při společném podnikání velká dávka tolerance a spousta kompromisů.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Ctít rodinné a pracovní hranice

V práci pracuj, doma se věnuj rodině. Mně funguje nemísit tyto dvě části našich životů dohromady. Také platí, že když už se doma bavím o práci, a je to opravdu výjimečně, nikdy si nestěžuju, prozrazuje Libor Sedláček, marketingový ředitel společnosti Gumex, svůj osobní tip na to, jak podnikat s rodinou a zároveň si udržet skvělé rodinné vztahy. A také na to, jak si lze podle něj funkčně nastavit hranice mezi pracovní a soukromou sférou. Firma se zabývá hadicemi a těsněním a vede ji společně se svým tátou a sourozenci.

Protože si na práci nestěžuje, děti podle něj jeho práci nemohou vnímat jako něco, co jim bere tátu, ale jako aktivitu, která tátu baví a naplňuje. Tím spíš, že sami si ve svých životech takové smysluplné aktivity hledají. Libor Sedláček má děti ve věku 17, 16 a 6 let, takže už to, jak dodává, dokáže posoudit. Řekl bych, že je to o umění managementu. Sám nikdy nepovažuji za dobrého manažera člověka, který sice bezvadně řídí firmu, ale rodinu má v troskách. Dobrý manažer musí zvládnout obojí. Aspoň tak to platí ve fungujícím rodinném byznysu, je přesvědčený Libor Sedláček.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).