Ekologická tiskárna Ezop boří mýty o tom, že to v tiskárně musí páchnout ředidly a různými výpary. V této zlínské firmě nejde jen o použité barvy, ale o celkový přístup prostoupený láskou k přírodě a touhou být hlavně slušnou firmou.
Od klasické reklamní agentury k ekologické tiskárně
Ezop začal před více než 20 lety jako klasická regionální reklamní agentura. V roce 2000 měli ve Zlíně největší tiskový park a začali se věnovat polepům aut a také velkoplošnému tisku. Měli jsme velké zákazníky, dělali jsme reklamu a instalace a také veletrhy po celé republice,
vzpomíná Darina Uhříková. Tehdy se museli hlavně zavést, ale bylo to mnohem jednodušší, protože po převratu byl po reklamě velký hlad. „Firmy se chtěly zviditelňovat a zakázky tak chodily samy a my jsme pro to prvních 15 let nemuseli nic udělat,“ doplňuje. Firma tak mohla hodně investovat do technologií a změna přišla až s krizí v roce 2009, kdy se rozšiřovala také konkurence a Ezop musel shánět zakázky.
První ekologický stroj se na trhu objevil asi před 5 lety a v Ezopu okamžitě věděli, že to je ono. Uvědomili si, že tento bezzápachový stroj chtějí, hned jej odzkoušeli, a během následujících pěti let obnovili tiskový park o ekologické stroje: Protože v našem provozu zaměstnáváme hodně žen, tak mi toxické výpary hodně vadily. A přesto, že jsme měli odsávání, bolela nás z toho hlava a bylo to hodně nepříjemné,
popisuje dále Darina Uhříková. Dnes tak prakticky ani nevíte, že se nacházíte v nějakém provozu, navíc tiskárny. Do výroby jsou otevřené dveře a opravdu není nikde nic cítit.
Můžu říct, že jsme jediná regionální ekologická tiskárna. Myslím si, že jedna z mála vůbec v České republice. Určitě tady jsou tiskárny, které mají třeba jeden stroj nebo které začínají, ale z těch starších tiskáren to žádné kompletně neobnovily. Ekologické stroje přikupují, ale z finančních důvodů se nemůžou zbavit těch starých, ředidlových,
dodává.
Reklamní předměty na míru a v jakémkoliv množství
Reklamním předmětům se Ezop věnuje i nadále, ale není to pro ně to nejdůležitější a také na tomto poli se snaží dělat věci trochu jinak. Hledáme i jiné cesty, mezi které patří ta ekologie, ekologické výrobky, spolupráce s chráněnými dílnami a hlavně tvoření – dělat něco na míru,
vysvětluje.
Propagační předměty se Ezop snaží vymyslet co nejoriginálněji, protože k nim chodí zákazníci, kteří přímo říkají, že už nechtějí jen deštníky, ručníky a hrníčky. A protože je zajímá ekologie, začali vyhledávat i různé materiály šetrné k životnímu prostředí. Materiály se ukázaly jako příjemné na omak a nabízejí spoustu příležitostí. Tvořiví lidé v Ezopu se do toho pustili, vytvořili několik originálních výrobků s jednoduchými střihy, nechali to odzkoušet své známé. Ekologická tiskárna tiskne ekologickými barvami na různé zajímavé materiály šetrné k přírodě a chráněná dílna to pak zpracovává,
doplňuje Darina Uhříková. Takto vyrábí například tašky, obaly, pouzdra, klíčenky, polštářky, nahřívací polštářky, ale dokážou připravit také originální sedačku, počalouněné sedací kostky nebo sedací vaky s vlastním motivem.
Ezop vyplňuje mezeru na trhu tím, že za nimi mohou přijít také zákazníci, kteří chtějí jen pár desítek kusů propagačních předmětů. Společnost jim je připraví na míru, obranduje, a to v požadovaném množství. U nás je jedno, jestli uděláme 50 nebo 1000 kusů, protože u nás to pořád dělají lidi, ne stroje, tak jak v Číně, tam to valí jak rohlíky. U nás to takto neponížíme, všechno je kontrolované a hlavně ruční práce,
líčí.
Právě s reklamními předměty souvisí také chráněná dílna zaměřená na dokončovací práce a kompletace tisků, co vyrobí reklamní agentura. Díky ekologickému tisku mohou být v provozu zdravotně znevýhodnění lidé, kteří tak dostanou práci a firmě výrazně pomohou. Máme tu zaměstnané 2 až 3 lidi, a když je víc práce, tak spolupracujeme s ostatními dílnami tady ve městě. Oni jsou rádi, že dostanou práci, a my nemusíme stresovat naše lidi,
vysvětluje.
Psali jsme také: Vůní lehce oblafnete myšlení. Na návštěvě ve Voňavé lékárně Marie Noe
Zákazníci jsou hlavně firmy
Darina Uhříková přiznává, že je vidět na republice, jaký je zájem o ekologii. Zatímco v Praze firmy ekologie a ekologický tisk zajímá, na Moravě ne, tam na to ještě neslyší. Přesto, že je to srovnatelné a jsme absolutně konkurenceschopní, tak nemůžeme jít pod tu cenu,
dodává. Na Moravě tak mají větší dlouholeté zákazníky, kteří chtějí ekologický tisk, ale začínají je oslovovat i tvořiví lidé. Například ti, kteří třeba začínají šít vlastní výrobky a přiklání se k udržitelnosti. Tyto koncové zákazníky a jednotlivce Ezop přímo neoslovuje a nezaměřuje se na ně. Neumíme s nimi komunikovat, je to příliš velký záběr a myslím, že firma se musí vyhranit,
komentuje Uhříková. Avšak i tak si je jednotlivci občas sami najdou a oni jim vždy rádi vyhoví. Třeba malíři nebo fotografové chválí syté a krásné barvy.
Mezi lidi své výrobky a ekologii obecně dostávají také pomocí tapet a obrazů. Tapety jsou vhodné především tam, kde se pohybují děti, tedy například do školek, nemocnic nebo domácností. Když si lidé takto vytapetují celý pokoj, nepřesáhnou vůbec žádné limity, protože barvy jsou opravdu zdravé. Když konkurenční tiskárny potisknou tapetu o ploše velikosti A2 (40 na 60 cm), už přesahují ten limit, už je to zdraví škodlivé,
vysvětluje.
Vždy není jednoduché začít novou spolupráci s firmami, protože některé mají občas příliš velké nároky na certifikáty. Někdy potřebují vědět, že výrobky pochází z Evropské unie, jindy jestli jsou opravdu šetrné, některé požadují recyklovatelnost nebo další certifikáty. Je to mnohdy zdlouhavá administrativa: Jsou společnosti, které jdou hlouběji a hlouběji. Zelený marketing je na jednu stranu zajímavý, firmy ho chtějí využívat, ale na druhou stranu chtějí být chráněné, úplně nevím čím,
dodává.
Odborníci na lentikulární obrazy
Ve vstupu do prostor firmy Ezop se na zdi nacházejí dva lentikulární obrazy ve 3D. Jedná se o technologii starou více než 100 let, která je známá z menších kartiček (mrkací očka) a malých pravítek. Ezop se těmito obrazy zabývá už 18 let a k novým zakázkám se dostává prostřednictvím jiných reklamních agentur. Mají za sebou velké, úspěšné kampaně, kdy jedna z největších realizací byla pro slovenskou banku. Jednalo se o 21 metrů dlouhý a 1,5 metrů vysoký 3D obraz nainstalovaný v podchodu. Když šli lidé kolem 3D obrazu, tak nápisy byly v různých úrovních a bylo to opravdu efektní,
popisuje. Kampaně tiskárny Ezop byly oceněny na tuzemských i mezinárodních soutěžích, například Hvězda 3D reklamy nebo PIAF 2012.
Ezop se soustřeďuje i na menší výrobu kartiček s lentikulárními obrazy, ale jako jedna z mála společností v republice dokážou vyrobit právě velkoformátové obrazy. Ty dělají hlavně pro nadnárodní reklamní agentury a tyto lentikulary pak jsou vidět v citylightech v rámci různých kampaní. Je výhodné spolupracovat s agenturami, protože znají svého klienta a my jim snadněji vysvětlíme, jak připravit data, aby efekt splňoval klientovu představu.
Přečtěte si: Povoláním šperkař svatebních prstenů. Navštívili jsme ho v jeho dílně
„Certifikáty jsou zbytečné, pokud s tím člověk není vnitřně smířený“
Tiskárna Ezop je spokojená s certifikáty, jaké má. Je pro ně důležité, že splňuje podmínky ekologické tiskárny. Samozřejmostí je certifikát na barvy, na jejich ekologičnost i zdravotní nezávadnost. Navíc má také certifikáty na spoustu materiálů, že nejsou škodlivé při dotyku s kůží a podobně. Získat by určitě mohli i nějaké certifikáty odpovědné firmy, ale to pro ně není stěžejní: Jsme ekologická firma, zaměstnáváme lidi zdravotně nevýhodné a udržitelnost máme, podporujeme také onkologii. Na těchto papírech my nelpíme, protože člověk musí být s tím vnitřně smířený, papíry nic neřeší.
Víc než další certifikáty by lidé ve firmě chtěli, aby se tady ekologie ještě více podporovala a aby více firem cíleně vyhledávalo ekologické materiály. Cílem společnosti Ezop je být nadále slušnou firmou se spokojenými zákazníky, kteří budou vědět, že jsou firma schopná vyrobit i malé množství předmětů, a to bez ftalátů nebo například nelegální dětské práce. Chceme, aby firmy více podporovaly chráněné dílny a nehleděly jen na to, že zboží z Číny je levnější. U nás jde o ruční výrobu a hlavně malosériovou zakázkovou výrobu, která dává příležitost a práci lidem tady u nás,
dodává závěrem Darina Uhříková.