Dnešní podoba e-shopu nepopiratelně zastupuje značnou část kamenných obchodů. Online nákupy jsou cenově výhodnější a šetří čas. Počátky online prodeje započaly společně s vývojem internetu v 90. letech. Podnikatelé si začali uvědomovat výhody internetového připojení a jeho služeb a uživatelé internetu těchto výhod rádi využívali. E-shopy se začaly utvářet a jejich vývoj nabyl obrovských rozměrů. Dnešní online prodeje jsou pro společnost téměř samozřejmostí.
“Lodě neprodáváme” v e-shopu říkat nemusíte
Jednou z mnoha výhod e-shopů je minimalizování faux – paus. Například dámy mající větší velikost nohou nemusí čelit pohledům říkající Lodě zde neprodáváme, ale podívám se do skladu, zda nenajdu podobnou obuv v pánském provedení a s touto velikostí
. Vzhledem k tomu, že jsem sama obětí větších rozměrů, dávám přednost online nákupu, kde je člověk v určité míře anonymní. Stejně tak se dá nahlížet na nákup oděvů. Při nákupu online se člověk vyhne nepříjemnostem, které čekají hned za rohem v prvním obchodě. Zaměstnanci kamenných obchodů mají za povinnost optat se zákazníků, zda nepotřebují s něčím pomoci, podnikatel v oblasti e-commerce toto na internetu neřeší, zatím.
Zkoušeli jste prodávat na internetu netradiční potraviny či přísady na vaření?
Velkou výhodu a hlavně rozměrů nabývají eshopy, které se orientují na potraviny. Nabízejí často úzce profilované produkty, které jsou v kamenných obchodech zařazeny do sekce “orientální”, “exkluzivní” a v mnoha běžných obchodech i chybí. V Česku se tak začíná rozrůstat nový trh, který dokáže uspokojit poptávku i po netradičních potravinách či přísadách do vaření. Zákazníkovi takové e-shopy šetří čas sháněním jednotlivých produktů po specializovaných obchodech. Tací podnikatelé si dokážou kolem sebe vybudovat i slušnou komunitu zákazníků, díky čemuž nemusí investovat do marketingové propagace prakticky žádné prostředky.
Prodáváte na internetu elektroniku? Nevědomky vzděláváte
Další výhodu nabízejí e-shopy specializující se na elektroniku. Prostřednictvím těchto obchodů si potenciální nakupující přečte parametry, které daná televize má. Termíny, které lidem nic neříkají, si mohou tzv. „vygooglit“ a na základě přijatých informací popřípadě recenzí objednat. Problém je vyřešen, nákup opatřen. Naopak v kamenné prodejně se alespoň já vidím jako osoba, která nevěřícně kouká po tak velkém množství výběru například smart TV. Ty mají různé velikosti a především rozdílné ceny.
Čtěte speciál: Jak založit a provozovat e-shop
Prodavač v kamenném obchodě se mi nejspíš bude snažit prodat dražší výrobní kus a nepochybně mě přesvědčí o tom, že takto drahá investice má svůj opodstatněný důvod. Načež mě má intuice bude nabádat k tomu, abych využila ženských předností a dosáhla byť sebemenší slevy, abych měla dobrý pocit z výhodné koupě. Po chvíli zjistím, o kolik méně by mě smart TV vyšla, kdybych zůstala doma. Všem podnikatelům, kteří prodávají elektroniku, proto velmi děkuji. Stále mě vzděláváte.
Proto pokud uvažujete o zřízení nového e-shopu, pamatujte, že e-shop zákazníkovi může často vyřešit nepříjemnosti s občasnou neinformovaností, nevyrábějících kusů oblečení, či závislostí na cokoli, v mém případě na čokoládě. Tímto způsobem i svůj obchod zaměřte a zkuste nastartovat. Nákupy na internetu prostě pomáhají a mohou i bavit. Přemýšlejte o tom.