Provozujete slevový server? Obavy ze zániku jsou podle odborníků na místě

18. 11. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Aktuálně funguje okolo 40 slevových serverů, podle odborníků se jich ale polovina „nedožije“ konce příštího roku. Důvodem bude nedostatečné cash-flow.

Trh slevových serverů prochází v posledních letech velkou konsolidací a zbylo na něm jen několik desítek hráčů. Kdo by přemýšlel o tom, že chce na slevový trh vstoupit, měl by si podle odborníků nechat zajít chuť. Naopak se dá očekávat, že i v příštím roce budou další slevové servery zanikat.

Další servery budou zanikat

V době největšího boomu v roce 2011 působilo na tuzemském trhu přes 300 slevových serverů a agregátorů. Nyní jich funguje přibližně 40 a ačkoli je podle odborníků největší vlny konsolidace u konce, dá se očekávat, že další slevové servery budou zanikat i v příštím roce. Na konci roku se budeme bavit spíše o 20 relevantních hráčů, kde maximálně 5 serverů bude ovládat více jak 90% obratu celého trhu slevových serverů.  K zániku slevových serverů  bude podle mě docházet kolem měsíce března, kdy budou sezónně klesat prodeje, a pro mnoho serverů to bude náročné na cashflow, uvedl serveru Podnikatel.cz Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.

Podobný názor má i podnikatel Jan Barta, který v květnu koupil dřívější trojku na trhu slevových serverů server Zapakatel.cz a předělal ho na agregátor. Jsem celkem přesvědčený o tom, že v příštím půl roce popadá docela dost slevowebů. Očekávám, ze příští rok v prvním a druhém kvartále popadají minimálně jednotky slevových webů, řekněme střední velikosti, trh se bude tak dal konsolidovat, uvedl na svém blogu Barta. Důvodem, proč podle Barty servery ještě nepadly, je princip slevového byznysu. Provozovatel totiž nejprve vybere peníze za vouchery a obchodníkům je vyplácí až se zpožděním. Některé weby tak tlačí své problémy jen před sebou.

Pro další slevové servery není místo

Kdo tedy provozuje slevový server, měl by se mít na pozoru a hlídat si své cash-flow. Kdo by zase uvažoval o tom, že vstoupí na trh, měl by si vše podle odborníků raději rozmyslet. Trh je přesycený a vstup by byl finančně velmi náročný s návratností investice nejméně v řádu 5 let, uzavřel Kováčik.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).