Průzkum: Přesvědčit živnostníky o výhodách e-komunikace nebude snadné

16. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Čtěnáři serveru Podnikatel.cz vítají odklad povinné e-komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení. Podaří se je během roku přesvědčit o jejích výhodách?

Když bylo v pátek oznámeno, že povinná elektronická komunikace pro osoby samostatně výdělečně činné se o další rok odkládá, živnostníci si ulevili. Většina z nich totiž datovou schránku potřebnou pro podávání Přehledu o příjmech a výdajích nemá. Potvrdil to i průzkum, který si mezi svými čtenáři registrovanými v Databázi živnostníků udělal server Podnikatel.cz. Odklad této povinnosti až na rok 2015 vítá 75 % živnostníků.

Přehled o příjmech a výdajích za tento kalendářní rok se měl České správě sociálního zabezpečení podávat už po prvním lednu roku 2014. Ačkoli je už polovina září a do konce roku tedy zbývá jen několik týdnů, živnostníci se o zakládání datových schránek a jejich používání zatím příliš nestarali. Zájem o nové nařízení a práci s datovou schránkou potvrdilo 54 % respondentů. Dalších 46 % nemá o práci s datovou schránkou ani ponětí. Mnozí pak často netuší, jak dlouho její zřízení trvá, zda je zpoplatněno a podobně.

Není ale pravda, že by na přechod na nový systém nebyli živnostníci připraveni po technické stránce. Počítačem podle získaných informací disponuje 91 % z nich. Dá se předpokládat, že stejné procento jich má automaticky i připojení na internet. Problém tedy není v technickém vybavení živnostníků, ale spíše v jejich neochotě akceptovat elektronickou komunikaci přikazovanou zákonem.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Odklad platnosti zákona o povinné elektronické komunikaci s úřady živnostníci vítají. 

Měl by stát zachovat i do budoucna možnost odevzdávat dokumenty papírově? Na tuto otázku má drtivá většina živnostníků, kteří se zapojili do průzkumu na serveru Podnikatel.cz stejnou odpověď. Ano. Pro zachování možnosti odevzdávat požadované dokumenty státním institucím i nadále v listinné podobě se vyjádřilo 81 % respondentů. Pouze 15 % bylo proti. Ti představují zejména malou skupinu těch, kteří už na elektronická podání přešli. A 4 % živnostníků nemají na tuto otázku jasný názor.

Česká správa sociálního zabezpečení a Ministerstvo práce a sociálních věcí při oznámení odkladu o další rok zároveň upozornilo, že bude i nadále hodnotit a monitorovat vývoj spojený s elektronickým podáním vybraných formulářů a nadále ho prosazovat. A to nejen u osob samostatně výdělečně činných, ale také u lékařů a dalších subjektů. Podle průzkumu serveru Podnikatel.cz ale bude muset být tato lobby za e-komunikaci velice silná a minimálně živnostníky bude nutné přesvědčit například dalším zjednodušením systému nebo finančními výhodami.

Podrobnosti o odkladu platnosti zákona čtěte v článku: Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).