Průzkum: Téměř třetina firem funguje bez problémů. V krizi vidí příležitost

12. 4. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Z průzkumu vyplynulo, že provoz už musela zastavit nebo výrazně omezit až pětina firem ze segmentu malých a středních podniků.

Bleskový průzkum udělala agentura STEM/MARK, a to mezi firmami s 5 až 200 zaměstnanci z celé České republiky. 

Manažeři vidí v krizi příležitost

Ve výhledech do budoucna převládá mezi manažery oslovených firem mírný optimismus, dá-li se tak nazvat hodnocení typu „ovlivní nás to, ale nebude to takový výpadek, z kterého bychom se nedostali“. K této odpovědi se přiklonily téměř dvě třetiny z daných firem. Úplný krach předpokládá jen 7 firem ze 100 a každá desátá firma věří, že z krize vyjde posílena.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce
Odpovědi na otázku: Jak odhadujete vliv krize na fungování Vaší firmy do budoucnosti?
Autor: STEM/MARK

Odpovědi na otázku: Jak odhadujete vliv krize na fungování vaší firmy do budoucnosti?

V krizi dokáže téměř polovina manažerů vidět i příležitost, ať už přímo k růstu (u firem, jejichž produkty nebo služby se prodávají) nebo i nepřímo (k nastartování nějakých pozitivních změn).

Krize zaměstnance semkla

Z odpovědí na otázku Vidíte v současné krizi pro vaši firmu třeba také něco pozitivního, nějakou příležitost k růstu do budoucna nebo k nastartování nějakých pozitivních změn? vyplynulo, že pozitivní změnou může být vývoj nové technologie, otevření nových prodejních kanálů nebo restrukturalizace firmy. 

Zdaleka nejčastěji manažeři zmiňovali zlepšení mezilidských vztahů ve firmě. Krize často zaměstnance semkla, motivovala je k většímu zapojení a navzdory praktickým překážkám, jako je komunikace na dálku, i větším pracovním výkonům. Chuť krizi zvládnout byla u nás ve firmě přímo hmatatelná, komentoval situaci ve firmě jeden z účastníků průzkumu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Dalším bonusem je také nutnost učit se něčemu novému a následné zjištění, že to celé může fungovat i v úplně jiném režimu. Situace si rozvoj nových dovedností a přejímání kompetencí za chybějící kolegy vyžádala zcela přirozeně a současně ověřila nové přístupy, které nebylo nutné doteď zkoušet. Také manažeři byli nuceni vystoupit ze zajetých kolejí a rychle si osvojit specifický styl řízení, dodává k výsledkům průzkumu analytička agentury STEM/MARK Gabriela Šamanová.

Dalším velmi často zmiňovaným pozitivem byla rychlost, s jakou se dařilo přecházet na nové způsoby komunikace a organizace práce. Některé vynucené kroky se navíc tak osvědčily, že u nich firmy plánují zůstat i po odeznění krize.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).