První den druhé vlny: Systém #EET nápor zvládl, potíže však měli podnikatelé

2. 3. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nával více než sta tisíc podnikatelů, kterých se dotknula druhá vlna EET, systém finanční správy zvládl. Sami podnikatelé ale měli problémy.

Problémy byly především se samotnými pokladnami, které některým podnikatelům nefungovaly, jak měly, či je prodavači ještě neuměli zcela dobře ovládat. Podnikatelé se ale musí mít na pozoru, úřady totiž upozorňují, že při kontrolách nebudou nic odpouštět.

Nově se EET týká přes 100 tisíc podnikatelů

Od včerejší půlnoci musí vést elektronickou evidenci tržeb (EET) také obchodníci. Konkrétně jde o podnikatele, kteří jsou uvedeni v Klasifikaci ekonomických činností (NACE) pod kódem 45.1, 45.3, 45.4, pokud jde o obchod, 46 a 47. Jedná se například o supermarkety, trafiky, pojízdné prodejny, stánkový prodej, trhy, e-shopy a jiný zásilkový prodej. Pokud ale podnikatelé prodávají vlastní výrobky (například farmář vlastní produkci na trhu, výrobce šperků, které prodává ve stánku na trhu atd.), pak mají ještě čas. Do evidence tržeb se zapojí až ve třetí či čtvrté fázi v roce 2018. Příležitostného prodeje přebytků ze zahrádek se evidence tržeb vůbec nedotkne.

Ještě před několika týdny finanční správa tvrdila, že se EET dotkne v druhé vlně přibližně 250 tisíc podnikatelů, aktuální data ale ukazují, že se jedná o necelou polovinu. Celkově tak tržby nyní eviduje přes 162 tisíc podnikatelů. GFŘ rozdíl vysvětluje tak, že původní odhad byla pouze teoretická horní hranice, a začíná najednou hovořit o horní hranici 200 – 250 tis. subjektů.

Je nutné si uvědomit, že tento odhad byl založen na počtu podnikatelů vykazujících danou aktivitu, tedy maloobchod a velkoobchod. Nicméně, řada těchto podnikatelů do systému EET nevstoupí – například jde o velkoobchodníky a obchodní zástupce, kteří přijímají pouze platby převodem z účtu na účet, nikoliv hotovost, e-shopy, které také přijímají pouze platby převodem z účtu na účet nebo prostřednictvím dobírky způsobem, který evidenci tržeb nepodléhá, a tak dále, komentoval šéf finanční správy Martin Janeček, který zároveň tvrdí, že většina maloobchodníků si již své autentizační údaje vyzvedla.

Rozdíl v původních odhadech a aktuálním počtu vyzvednutých autentizačních údajů vysvětluje Janeček dále tím, že řada obchodníků prodává až v sezóně a do EET se zapojí až v pozdějších měsících letošního roku. Navíc část podnikatelů, kteří současně s maloobchodem podnikají v pohostinství, využila své autentizační údaje získané pro 1. vlnu.

Systém EET nápor ustál

Co se týče obav, že systém nápor druhé vlny nezvládne, ukazují se prozatím jako liché. Podle ministerstva financí funguje systém i nadále bez problémů. Celkem je již v systému zaevidováno skoro 300 milionů účtenek. Ministerstvo financí dále tvrdí, že průměrná doba odezvy se pohybuje pod desetinou vteřiny. Server HlidacEET.cz, který mimo jiné měří i odezvu, ji však ukazuje zhruba dvojnásobnou. I HlidacEET.cz ovšem potvrzuje, že systém EET včera (do včerejších 15 hodin) neměl žádný výpadek. Drobné potíže měl podle měření pouze infoweb E-trzby.cz a večet také web k registracím k EET.

Zdroj: HlidacEET.cz

E-shopy do poslední chvíle vyčkávaly

Zatímco na straně finanční správy EET běželo, jak ukazují zkušenosti z terénu, řada obchodníků se včera potýkala s funkčností a ovládáním pokladen. Bez potíže nebyly ani e-shopy, z nichž řada vyčkávala s implementací EET do posledních chvil. Vzhledem k neúplným a často protiřečícím informacím ze strany MF jsme jako poskytovatelé řešení pro EET museli celý systém dolaďovat i poslední den před začátkem druhé vlny. Většina našich klientů EET řešila na poslední chvíli, největší nápor byl v pondělí a úterý, jak jsme očekávali. Z komunikace s e-shopaři bylo do poslední chvíle zřejmé, že doufají v úplné zrušení EET pro e-shop, uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle Miroslava Uďana se rovněž nepotvrdilo, že by e-shopy ve velké rušily kvůli EET možnost online plateb. My jsme zaznamenali pouze několik ojedinělých případů. Přeci jen je to v oblasti e-commerce krok zpátky. Přibližně jedna třetina e-shopařů má současně i kamenný obchod. Dá se říci, že jsou disciplinovanější, v 90 % případů měli EET včas nastavené, doplnil Uďan.

Na benevolenci úřadů zapomeňte

Podnikatelé, kterých se EET od včerejška týká, navíc mají nevýhodu v tom, že se nemohou v prvních dnech spoléhat na benevolenci úřadů. Úřady totiž upozorňují, že nebudou dávat žádnou dobu „hájení“ a hned včera začaly kontroly. Naší povinností je zajistit dodržování zákona od prvního dne. Kontrolní nákupy u obchodníků bude provádět Finanční správa ČR ve spolupráci s celníky od 1. března. Vzhledem k tomu, že kontrolní nákup v obchodě je mnohonásobně rychlejší než kontrolní nákup v restauraci, půjde o stovky akcí denně, a to napříč celou republikou, upozornil Janeček.

Za porušení zákona o evidenci tržeb hrozí sankce i fyzickým osobám nepodnikatelům. Pokud závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb, dopustí se přestupku, za který mohou dostat pokutu až 500 000 korun.

Sankce se ale samozřejmě hlavně týkají podnikatelů. Správního deliktu se dopustí tehdy, pokud závažným způsobem ztíží nebo zmaří evidenci tržeb. Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že jako osoba, která eviduje tržby, poruší povinnost

a) zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně,

b) vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne,

c) umístit informační oznámení,

d) zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití.

Za správní delikt se uloží pokuta

  • do 500 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 nebo 2 písm. a) nebo b),
  • do 50 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. c) nebo d).

Nezapomeňte na informační povinnost

Kontroly se zaměřují mimo jiné i na plnění informační povinnosti, na kterou obchodníci zapomínají. Na místě, kde se provádějí evidované tržby, totiž musí být vyvěšené informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. U tržeb evidovaných na internetu je nutné toto informační oznámení umístit na web.

Obsahem informačního oznámení je:

  • „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu,
  • „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.

Čtěte více: 2. vlna #EET je tu. Čtěte přehled o tom, co obnáší a na co nezapomenout

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).