původní dotaz položený v článku byl položen 19.1. zde:
http://poradna.podnikatel.cz/index.php/topic,11973.0.html
a 21.1. jsem požádal o upřesnění odpovědi následující rozšiřující otázkou:
Vážený pane Molín,
děkuji za Vaši odpověď, prosím ale o upřesnění:
zmiňujete, že "lze např. doručenky potvrzující odeslanou poštu ukládat jako pdf dokumenty na vlastní zařízení" - ale jaká je platnost takto uložených doručenek (nebo jiných elektronických listin uložených z DS)?
Jak dlouho bude mít takto uložený dokument stejnou důkazní sílu v případě sporu jako by měl v listinné podobě pořízené na CzechPointu ověřeným převedením z DS na papírový opis?
Snažím se vyhnout DS hlavně z tohoto důvodu, že dlouhodobá archivace elektronických dokumentů, je prostě problém.
Podle nápovědy k DS:
https://www.mojedatovaschranka.cz/static/ISDS/help/page4.html#4_2
to vypadá, že každý dokument, který budu potřebovat dlouhodobě archivovat, tak aby byla zachována jeho platnost, budu muset pravidelně prohnat rozhraním DS a aktualizovat jeho časové razítko.
Tzn. že kromě nutnosti toto dělat pravidelně zvlášt pro každý dokument (nebo doručenku), který budu chtít dlouhodobě archivovat, musím navíc pro každý dokument zvlášť ještě hlídat, kdy toto obnovení časového razítka provést, aby toto časové razítko (nebo s ním spojený certifikát) byl ještě v platnosti.
Pokud bych to nestihl / neprovedl včas pro nějaký dokument, tak by nastala situce č.6 v nápovědě DS:
https://www.mojedatovaschranka.cz/static/ISDS/help/page4.html#4_2_2
"Skupina 6: Běžná situace, kdy si majitel zprávy včas neprodlouží platnost pomocí archivního razítka - zapomene provést další krok v Archivaci. Zpráva se stává nearchivovatelnou bez možnosti dodatečné nápravy."
V tomto kontextu mi opravdu nepřijde, že použití DS je jak píšete "opravdu jednoduché, pohodlné, časově velmi úsporné a bez zbytečného papírování".
Pokud tedy není nutné archivovat "vše kolem DPH" 10 let, ale jen daňové doklady - jak dlouho je např. nutné archivovat vlastní daňové přiznání k DPH nebo kontrolní hlášení?
Tři roky?
Předem děkuji za upřesnění odpovědi.
=====
29.1. jsem obdržel následující upřesňující odpověď:
Vážený pane Ocelko,
děkuji Vám za dodatečný dotaz.
Chápu Vaše obavy z technického řešení datové schránky a souhlasím s Vašimi závěry. Pokud byste nechtěl archivované zprávy „obnovovat“, pak je samozřejmě možné využít komerční službu České pošty s názvem „Datový trezor“. Neberte to prosím tak, že jsem „agitátorem“ datových schránek, ale s ohledem na pravidla doručování zpráv týkajících se kontrolního hlášení mi tato forma přijde daleko lepší než komunikace prostřednictvím e-mailu.
Jinak daňová přiznání doporučuji archivovat po dobu, kdy správce daně může stanovit (dodatečně stanovit – vyměřit) daň, tj. obecně alespoň 3 roky.
S pozdravem
Jan Molín
MIVO s.r.o.
=======
Myslím, že tato dodatečná odpověď je poměrně důležitá v tom smyslu, že i pan Molín souhlasí s tím, že archivace elektronických dokumentů z DS je problém vyžadující buď placenou službu Datového trezoru nebo jiná komplexní softwarová řešení s využíváním placených časových razítek. A nebo tedy zdarma, ale ručně obnovovat a hlídat každý jednotlivý dokument z DS...
Otázka by tedy měla znít: není riskatní zřídit si DS bez dalších placených služeb, protože všechny dokumenty z DS mají krátkou platnost a stanou se bezcenými?