Půjde to v budoucnu bez videa? Známe 5 marketingových trendů pro rok 2025

10. 12. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
S blížícím se koncem roku se hodí seznámit se s trendy, které mohou ovlivnit marketing v budoucnu. Ukazuje se, že nadále poroste význam videa i dalšího obsahu.

V marketingu je vždy důležité zachovat konzistenci a držet se předem definované strategie. Je ale také dobré vědět, od čeho se značky mohou odrazit a čím se inspirovat.

Co se dozvíte v článku
  1. Důležitá je pozornost
  2. Videa stále vedou
  3. Ne každá reklama jde přeskočit
  4. Umělá inteligence jako pomocník 
  5. Roste obliba podcastů

Důležitá je pozornost

Jak uvádí v trendech v marketingu pro rok 2025 společnost Mediatool, v přeplněném digitálním prostoru zesílil boj o pozornost spotřebitelů. Na základě toho vítězně vycházejí značky věnující se produkci vysoce kvalitního obsahu, který navíc nejenže informuje a baví, ale také přidává lidem skutečnou hodnotu do jejich životů. Vysoce kvalitní obsah, ať už v podobě blogů, videí, podcastů nebo příspěvků na sociálních sítích, tak vyniká tím, že nabízí hloubku, přehled a relevanci, zapojuje publikum na smysluplnější úrovni a podporuje loajalitu. 

Report s přehledem digitálních trendů v ČR pro rok 2025 od Omnicom Media Group zmiňuje, že je téma přesycenosti reklamou a není nové, ale v době obklopenosti digitálními médii ve formě telefonů, počítačů, smart TV a dalších chytrých zařízení je pozornost stále roztříštěnější. Navíc výdaje na reklamu stále rostou, avšak aktivní čas strávený s reklamním sdělením klesá. Společnosti by tedy podlé této agentury měly optimalizovat svůj obsah směrem k co nejvyšší pozornosti uživatelů, což může mít přímý vliv jak na brandové metriky, tak i na ROI. Pomoci s tím může jak umělá inteligence, tak nejrůznější uživatelské testy. 

Odborníci ze Styro přinášejí tipy, jak zvýšit pozornost uživatelů:

  • Používejte kvalitní design a prvky, jako je pohyb nebo animace, které přitahují oči.
  • Věnujte se obsahu, který jde ruku v ruce se zájmy vaší cílové skupiny. 
  • Kombinujte různé formáty: video, audio, grafiku apod., abyste zasáhli uživatele na různých platformách. 

Videa stále vedou

Televizní reklama není zastaralou záležitostí, záleží jen na tom, jak ji uchopit. Není zde totiž jen televizní vysílání, ale také takzvané VOD služby v podobě streamovacích služeb a podobně. Podle trendů zveřejněných společností Kantar se marketéři snaží přijít na to, jak jejich reklamu do televize umístit. Řešením je rozmanitost. Protože každý má jiné sledovací návyky a preference. Reklama tak může být jak v rámci televizního vysílání, tak jako videoreklama na nejrůznějších platformách včetně YouTube. Marketéři tedy musí testovat a zjistit, jaký je vhodný mix videí pro jejich značku a různé cíle. 

Podle Mediatool značky dále posílí své investice do platforem, jako je YouTube, TikTok a Instagram, a využijí vlivu videoobsahu k zapojení a k interakcím se spotřebiteli. Video je totiž i nadále preferovaným médiem pro vyprávění příběhů. Nezpochybnitelná je také jeho schopnost zaujmout publikum. Stále populárnější jsou platformy s krátkými videi, která jsou populární díky stručnosti a poutavosti.

Jsou navíc účinným způsobem, jak upoutat pozornost publika, využít trendová témata a dosáhnout virálu s minimálním úsilím a náklady. Podle společnosti Mediatool tak v roce 2025 musí firmy do své digitální marketingové strategie začlenit krátká videa. A to ať už v rámci jedinečného obsahu, využívání obsahu vytvářeného uživateli (UGC) nebo spolupráce s influencery. 

Z hlediska dat, téměř všechna taková videa jsou sledována po více než 40 % jejich délky, přičemž 59 % si diváky udrží po 41–80 % své délky a 30 % se může pochlubit průměrnou mírou zhlédnutí přesahující 81 %. 

Odborníci: Povinná regulace youtuberů a influencerů? Nekoncepční krok bez strategie Přečtěte si také:

Odborníci: Povinná regulace youtuberů a influencerů? Nekoncepční krok bez strategie

Ne každá reklama jde přeskočit

S videem souvisí také další trend v podobě nepřeskočitelnosti. Podle Omnicom Media Group bude v budoucnu přibývat více a více těchto formátů v rámci online inzerce. Jako příklad uvádějí známé formáty na YouTube v podobě nepřeskočitelné 15vteřinové in-stream reklamy a šestivteřinový bumper. Tímto způsobem se YouTube reklama přibližuje formátu televizní reklamy a často je také zobrazována na chytrých televizích. Nepřeskočitelné reklamy se objevují také na sociálních sítích, jako je například TikTok nebo Facebook. 

Společnost Styro jako výhody nepřeskočitelných formátů uvádí, že jsou dostupné i pro menší značky, divák je nucený reklamu zhlédnout a zvyšuje se šance na zapamatování značky. Navíc negativní asociace spojené s nemožností přeskočit reklamu si lidé spojují se samotnými platformami, nikoliv se značkami. 

Umělá inteligence jako pomocník 

Umělá inteligence a její nejrůznější nástroje jsou v rámci trendů nejen v marketingu zmiňovány už několik let. Přesto existuje spousta firem, které fungují i bez nich. Na druhou stranu ti, co dokážou umělou inteligenci využít, si mohou výrazně ulehčit práci. Ze zkušeností a průzkumu společnosti Smart Insights vyplynulo, že marketéři využívají AI jako podporu plánování a reportingu. Dále odborníci využívali aplikace umělé inteligence k podpoře copywritingu pro e-mailový marketing, organické vyhledávání a sociální média. Digitální stratég Smart Insight Dave Chaffey v této souvislosti upozorňuje na vytvoření příruček pro práci s umělou inteligencí. Příručky jsou podle něj obzvlášť důležité pro agentury, aby bylo transparentní, k jakým nástrojům AI používají a bylo možné kontrolovat kvalitu. 

 V Kantaru předpokládají, že v roce 2025 marketéři budou věnovat větší pozornost původu údajů a bude potřeba větší transparentnost při používání generativní umělé inteligence vzhledem ke spotřebitelům. Upřesňují, že 36 % obchodníků si nemyslí, že oni nebo jejich týmy mají požadované dovednosti a 44 % tvrdí, že dokážou zjistit, zda reklama využívá umělou inteligenci. Také 43 % spotřebitelů tvrdí, že nedůvěřujte reklamám generovaným umělou inteligencí. Marketéři tak při používání umělé inteligence musí vědět, zda jsou modely založené na důvěryhodnosti, relevantní a spolehlivé. 

Scott Baradell z Idea Grove zdůrazňuje také prediktivní analýzu přinášející revoluci do marketingových strategií. Vysvětluje, že umělá inteligence dokáže analyzovat rozsáhlá historická data a umožnit tak obchodníkům předpovídat chování spotřebitelů a marketingové trendy s pozoruhodnou přesností. Pokročilé prediktivní modely AI umožňují obchodníkům proaktivně zapojit zákazníky, což vede k personalizovanějšímu a efektivnějšímu marketingovému úsilí, které zvyšuje udržení zákazníků,“ doplnil s tím, že analýza dat AI v reálném čase umožňuje okamžité úpravy marketingových strategií na základě aktuálních vzorců chování spotřebitelů. Tento dynamický přístup udržuje marketingové kampaně relevantní a působivé a rychle se přizpůsobující tržním trendům. 

fin 25 - early cena

Co říkáte na AI?

Roste obliba podcastů

Omnicom Media Group k podcastům zveřejnila, že v posledních datech se ČR u digitálních podcastů celosvětově umístila na 19. pozici a na 8. pozici v rámci Evropské unie. Podle dat NMS research pro Český rozhlas podcasty v Česku poslouchá víc než polovina internetové populace, a to alespoň jednou měsíčně (54 %), a 36 % internetové populace poslouchá podcasty jednou týdně. 

Tím pádem se podcasty stávají důležitým médiem a z hlediska reklamy jsou u nás k dispozici především tři možnosti: Spotify reklama, Seznam audio a obsahový sponzoring podcastů. U něj je podle společnosti výhodou možnost zásahu jak na Spotify mimo neplacené účty s reklamou, tak i na Apple Podcasts, kam se inzerenti nedostanou. Podcasty jsou nejčastěji poslouchány v době, kdy uživatelé nezasahuje žádná jiná reklama, právě proto získávají více pozornosti, uzavírají odborníci z Omnicom Media Group.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).