Punkové podnikání je pro rebelky a rebely, kteří nefandí dobrým radám a konvenci

25. 5. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Punk is not dead. A to ani v byznysu. Právě naopak. V podnikání, zdá se, spíše zažívá přílivovou vlnu. Každopádně se punk a podnikání spojují čím dál častěji.

Byli jsme vzteklí, frustrovaní kluci, kteří nebyli spokojení ve společnosti, protože nás potlačovala, řekl Ian MacKay důvod, proč se rozhodl hrát syrový punk.

Alexi Švamberkovi (Nenechte se zas oblbnout – Kapitoly o americkém hard coru a punku, Maťa 2006) také přiznal, že na basovou kytaru nikdy nehrál a učil se až při zkouškách se svou první kapelou. Chtěl měnit svět. V punku pro sebe našel prostor, kde lidé rozbíjejí konvenční myšlení. Nikdy jsem nepřestal být punk, protože pro mě punk představuje svobodný prostor, do kterého může každý vstoupit a kde může uplatnit nové myšlenky a svou kreativitu, dodal Ian MacKay z americké skupiny Fugazi. Nezní to snad povědomě i ve světě podnikání?

Začít tady a teď, nečekat

Pavel Ovesný se věnuje stavbě webů, propaguje veganský životní styl a punkové podnikání už pár let učí také ostatní. Co pro něj punk v souvislosti s vlastním podnikáním znamená? Punk vnímám jako nutkání nečekat, až bude všechno dokonalé, ale hlavně začít tady a teď, se svými současnými zkušenostmi a dovednostmi, a učit se za pochodu, vysvětluje. Dodává, že slovo podnikat vnímá především jako vyvíjet aktivitu a nutně v něm nemusí hned vidět i finanční stránku. Coby někdejší hudební novinář jsem svůj kurz o práci na volné noze pojmenoval „Punkové podnikání“ proto, že stejně jako punk rock se svojí dravostí a pověstnými třemi akordy reagoval na kapely, které stavěly na instrumentálních dovednostech, tak jsou freelanceři štikami v rybníku kaprů firemního podnikání, tvrdí.

Čtěte také: Úspěch není jen jeden. Vyložte si ho podle svého a nemyslete jenom na sebe

V symboličtější rovině se podle něj punkový přístup v podnikání v současnosti určitě projevuje. Vidí ho třeba v rozvoji mikropodnikání, kdy je možné začít bezpečně podnikat při zaměstnání, a to i díky rozmachu technologií. Sleduji ho také v agilních metodikách, v nichž je důležité dostat se co nejdříve na reálný trh a testovat zboží nebo služby na skutečných zákaznících, i v trendu uvolněnější firemní kultury, uvádí.

Podnikání, jasná volba

Dana Čechmanová si v Brně otevřela studio Punk jóga. Pro server Podnikatel.cz k tomu říká, že jednoho dne prostě zjistila, že už je nezaměstnatelná a už nemůže být součástí žádného dalšího firemního systému. Volba pak byla jasná – podnikání. Punk vystihuje celou mou osobu, tudíž i můj styl podnikání je punk, tvrdí. Józe se věnuje už dvanáct let, ale moc se neztotožňuje s tím, co se z ní stává a jak se v západním světě přetváří. Že je módním trendem, jen další nabídkou, po níž lidé skočí, že se k ní přistupuje s okázalostí a pokrývá se pozlátkem. A tak s podnikáním zahájila svou osobní vzpouru. Proto vznikla Punk jóga, kde k józe přistupujeme beze všech těch her na něco, uvažuje.

Čtěte také: Byznys plán není román, zahoďte stohy papírů, bude vám stačit jedna stránka

Protože, jak sama říká, administrativa související s byznysem jí nic neříká, našla si hned od začátku spolupracovníky – na účetnictví a podobně. Můj cíl je příjemně si žít, dělat s láskou, co mě baví, vydělat tak akorát, nemusím mít milióny na účtu, prozrazuje své směřování. Tvrdí, že je malá podnikatelka, která dělá svou práci srdcem a po svém, i když jsou podle ní reakce okolí úsměvné a reakce mnohých ortodoxních jogínů ještě úsměvnější – vždyť Punk jóga není žádný styl. Jenže na to, co si o nich myslí okolí, dbají punkeři pramálo a nezáleží na tom, jestli bubnují, zpívají, hrají na kytaru nebo podnikají.

Kašlat na dobré rady

Punkoví podnikatelé možná nenosí na hlavě „číra“ a tohle klišé vlastně moc neplatí ani pro punkové muzikanty. Ale rozhodně mají společnou chuť jít proti proudu. James Watt, spoluzakladatel skotského řemeslného pivovaru BrewDog, shrnul svůj přístup do příručky Punkové podnikání – proti všem pravidlům (65. pole 2017). V jeho podání to ale určitě neznamená byznys bez pravidel. Naopak jeho praktický, realistický a pragmatický přístup možná překvapí.

Čtěte také: V 50 letech na učiliště? Proč ne, mistr sedlář toho nelituje

Ale je to přístup zcela osobní, který kašle na dobré rady, zaběhané způsoby řešení podnikatelských výzev a na to, jak se věci údajně mají dělat, aby fungovaly. Hledání vlastní cesty a autenticita jsou i v podnikání součástí punkového přístupu. Odmítání konvencí navíc podnikatelkám a podnikatelům zaručuje flexibilitu, schopnost rychle reagovat na přání zákazníků nebo situaci na trhu, což je stále výraznější výhodou.

Anarchie a vlastní pravidla

Podle Jamese Watta je podstatou punku naučit se dovednosti potřebné k tomu, abyste věci dělali po svém. Tvrdí, že jeho firma odmítá status quo, je horkokrevná, nebere si servítky a na své křížové výpravě jedná tak, aby se nezpronevěřila sama sobě. Zastává neautoritářský a nekonformní přístup. Ignorovali jsme pravidla podnikání, zvolili anarchistický, amatérský a záměrně lehkovážný přístup a věci dělali po svém. Výsledky máme skvostné, pochvaluje si s odvoláním na raketový firemní růst.

skoleni_8_1

Čtěte také: Našli se v neotřelém oboru. Menstruace je součást jejich podnikání

Nejen BrewDog dokazují, že s punkovým přístupem je možné uspět globálně a ve velkém. Asi nejvíc známým příkladem s kořeny v punkovém byznysu je britská módní návrhářka Vivienne Westwood. Studium návrhářství vzdala, ale pak si otevřela na londýnské King's Road punkerský butik Sex a oblékala (dnes) punkové legendy Sex Pistols. I se svou neuhlazenou módou a silnými politickými postoji se vyhoupla na světovou špičku. Revolucionáře a rebely je totiž vidět a zákazníci je ocení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).