Co radí ostřílení matadoři podnikatelským zelenáčům? Hlavně vytrvalost

26. 8. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
Bez vytrvalosti a odhodlání v podnikání jen těžko uspějete. Mít však jenom tyto vlastnosti nestačí, důležitý je též business plán a znalost zákonů. Nejen to radí začínajícím podnikatelům jejich zkušenější kolegové.

Každý začátek může být těžký a ani podnikání netvoří žádnou výjimku. Zeptali jsme se proto stávajících živnostníků, co by svým začínajícím kolegům poradili a na co by je rádi upozornili. Většina oslovených podnikatelů se shodla, že při prvních podnikatelských krůčcích je důležité disponovat vytrvalostí a odhodláním. Podnikatelé – „Greenhorni“ by též neměli zapomenout na seznámení se s legislativou a především na sestavení business plánu. Ten považuje většina zkušených živnostníků za alfu a omegu úspěšného startu. Čtěte více: Podnikatelský plán: Jeden z pilířů úspěšného podniku.

Bez vytrvalosti daleko nedojdete

V současné době může začít podnikat prakticky každý bez ohledu na věk, místo či pohlaví. Stačí jen splnit zákonné podmínky pro příslušnou činnost a ohlásit živnost na úřadech (lze za pomoci jednotného registračního formuláře). Z byrokratického hlediska to tak mají dnešní nováčci v podnikání zřejmě o něco snazší, než měli jejich předchůdci. Jak však podnikatelé doplňují, zase tolik se toho nezměnilo. Z hlediska oboru a výsledků podnikání se to nedá určit, záleží na oboru podnikání, na místě, na konkurenci atd. Nelze tedy jednoznačně odpovědět, zda byl začátek podnikání dříve jednodušší, domnívá se Jan Bláha, jenž prodává účetní software.

S něčím začít a být v tom úspěšný jsou však dvě rozdílné věci. Zatímco spustit živnost zvládne takřka kdokoli, uživit se jí už jen tak někdo nedokáže. Aby dosáhl člověk v podnikání úspěchu, měl by mít podle stávajících živnostníků některé vlastnosti. Mezi nejdůležitější se řadí vytrvalost, trpělivost a odhodlání. Hlavními osobnostními překážkami z mého pohledu kouče bývá v tomto případě nízká sebedůvěra, špatně postavené cíle, nízká kreativita, nedostatek vytrvalosti, anebo přílišné „chtění“ a celková únava, tvrdí Katěrina Šubertová, která se živí poradenstvím v oblasti osobního rozvoje. Čtěte více: Jaká jsou klíčová hesla pro podnikání? Inspirujte se u úspěšných.

Samotné Šubertové při zahájení podnikání nejvíce pomohlo vzdělání, zkušenosti v řízení firmy, systematický přístup, vytrvalost a jasný cíl. Viktora Máru, který se živí půjčováním a prodejem úklidových strojů, zase hnalo dále velké odhodlání uspět. Jak však Mára dodává, podnikání nikdy nebude jednoduché a nemohou ho proto dělat všichni. Především v začátcích též řada podnikatelů ocenila podporu rodiny, na kterou se kritických chvílích mohli spolehnout. Na druhou stranu zkušení živnostníci zároveň radí do podnikání raději nezapojovat rodinné příslušníky. V případě neúspěchu byste totiž mohl prohrát na dvou frontách, a to na pracovní i osobní. Čtěte také: Příliš mnoho stresu při podnikání? Koledujete si o žaludeční vředy.

Jak je důležité být vytrvalý a nenechat se odradit při prvním neúspěchu, potvrzuje i Štěpán Zapadlo, který v současnosti vlastní e-shop a kamenný obchod s chovatelskými potřebami. Štěpán Zapadlo se přitom do podnikání pustil víceméně z donucení. Přišel jsem o práci a musel jsem se rychle rozhodnout jak dál, říká. Vzal tedy pár odstupných platů a šel do toho doslova po hlavě. Podnikání však nešlo tak ideálně, jak původně předpokládal. Trvalo mi skoro dva roky, než jsem sehnal odpovídající provozovnu, zákazníky sháním průběžně stále a je to nekonečný boj, doplňuje Zapadlo.

Business plán je nutnost

Přestože vlastnosti jako odhodlání a vytrvalost patří mezi základní stavební kameny úspěšného podnikání, pouze na nich se kvalitní byznys postavit. Nováčci by před startem měli důkladně zamyslet nad svým podnikatelským záměrem a sestavit si hlavně business plán. Při jeho připravě by se i ty největší snílci měli držet při zemi a snažit se reálně zhodnotit konkurenci a své možnosti.

Co by měl podle Katěriny Šubertové obsahovat business plán:

  • produkt či služba, kterou chci nabízet,
  • komu to chci nabízet, tj. cílová skupina a region působení,
  • za jakých podmínek budu nabízet svůj produkt/službu,
  • jaká je moje současná kapacita a vyhlídky růstu na 2–3 roky dopředu,
  • jakým způsobem chci dát o sobě vědět (v návaznosti na cílovou skupinu a region),
  • jaké jsou další možné způsoby propagace, o kterých neuvažuji, ale vím že existují,
  • co potřebuji k zahájení podnikání a jaký je můj počáteční kapitál, popřípadě jakým způsobem ho mohu v případě potřeby navýšit či na jakých položkách mohu třeba i ušetřit,
  • pokud k podnikání potřebuji další spolupracovníky je nutné již před zahájením jasně stanovit kompetence, zodpovědnost a odměňování každého z nich, a to i v případě spolupráce s příbuznými,
  • jaké služby si potřebuji zajistit externě.

Podnikatelský plán by měl také obsahovat finanční zdroje, které hodlá živnostník k rozjezdu použít. Práce s penězi totiž činí nejenom v počátcích některým podnikatelům problémy a především při braní úvěru by měli každou půjčenou korunu obzvláště zvážit. Rozhodně se živnostníkům v takovém případě vyplatí vytvoření finančního plánu na dobu splácení úvěru, ve kterém se počítá i s jinými možnými variantami zajištění peněžního toku. Čtěte také: Při žádosti o provozní úvěr často rozhoduje cash-flow firmy.

I proto doporučují někteří „lidé od fochu“ začít spíše s co nejmenším objemem vypůjčených peněz a rozjíždět se postupně z toho, co firma vydělá. Málokteré podnikání dnes vydělává od prvního dne, a proto je důležité mít dostatečnou finanční rezervu na dobu několika měsíců od začátku podnikání, vysvětluje Tomáš Příkopa, který provozuje e-shopy se značkovým oblečením. Podnikatelé by měli počítat s tím, že první rok, respektive prvních 6 měsíců, je nejhorších. Proto by si měli zajistit ostatek financí na placení nejnutnějších výdajů (pojištění, hypotéka, úvěry), souhlasí Václav Pávek, který se zabývá servisem PC, správou sítí a serverů.

Neznalost zákonů neomlouvá

Mezi další podstatné věci kromě business plánu patří i znalost zákonů týkajících se příslušného oboru podnikání. Pokud se vám nepovede nějaký výrobek nebo nepodaří nějaká služba, nic se neděje. Vše jde spravit, ale pokud nebudete mít v pořádku doklady, účetnictví, nedodržíte lhůty, platby atd., jsou finanční postihy tak vysoké, že na ně ani sami často nevyděláte, varuje daňový poradce Radovan Vohralík.

skoleni_8_1

S důležitostí správného účtování a následné komunikace s úřady souhlasí i Vladimír Hajduk Jr., který poskytuje software a poradenství v oblasti informačních technologií: Nejvíce mi pomohla konzultace s mojí účetní, která mi vysvětlila veškeré důležitosti ve smyslu komunikace s úřady a nyní mi pomáhá advokátní kancelář ve vypracování smluv a ve stylu komunikace se zákazníkem. Jak doplňuje Vladimír Hajduk, neznalost prostě neomlouvá. Čtěte také: Máte chybu v účetnictví? V prvé řadě je to vaše chyba, nikoli chyba účetní.

Rady a tipy pro nováčky od matadorů

Na závěr přinášíme několik rad, tipů a hesel, které pomohly stávajícím podnikatelům a které by tito „veteráni“ rádi předali svým začínajícím kolegům.

Štěpán Zapadlo:

Pokud začínáte od nuly, nenechte se odradit prvním neúspěchem, ale ani zmást prvním úspěchem. Poučujte se z chyb ostatních a vyvarujte se tak dělat stejné chyby jako oni.

David Sáblík:

Záleží hlavně na nápadu a na umění prodat.

Zuzana Toušková:

Nejvíce mi pomohlo neustálé učení se, ve všem se totiž musí člověk naučit chodit. Takže heslo zní: Vždy být o krok vpřed.

Jakub Klečka:

Nebojte se jako živnostník bojovat mezi podnikatelskou sférou akciových společností a jiných tzv. velkých podniků. Jako svoji devizu použijte, že nikdo, kdo podniká jako obchodní společnost, neručí za svoje závazky neomezeně až na vás.

Zdeněk Sláma:

Pokud v daném oboru si je člověk jak se říká „pevný v kramflecích“ a opravdu daný obor umí, tak klienty a zakázky si vždy sežene.

Lucie Trnková:

Někomu se zadaří a někomu ne, tak už to v životě bývá a žádný recept na úspěch, ani na lásku či nekonečné mládí, neexistuje.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).