Zuzana Rambousková: Česká legislativa není nakloněna zřizování firemních školek

27. 10. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 258398
Svůj byznys rozjeli teprve na začátku roku, ale již nyní registrují zájem ze strany nejvýznamnějších českých společností. PME-Service zajistí pro firmy komplexní péči o zaměstnance od firemních školek až po péči o rodiče zaměstnanců, říká Zuzana Rambousková, konzultantka společnosti.

PME-Service je dceřinou společností německé firmy Familien Service, která je na trhu již 18 let a která je v Německu lídrem v oblasti poskytování služeb, které se souhrnně označují jako Work and Life Balance. U Výslechu byla Zuzana Rambousková, konzultantka společnosti.

Na trhu jste poměrně krátce, jak vlastně česká pobočka vznikla? Kdo byl iniciátorem jejího vzniku?

Současná jednatelka české pobočky Darina Doubravová pracuje pro německou pobočku Familien Service již 6 let. A právě mateřská společnost se rozhodla, že by chtěla expandovat i do Česka. Před samotným otevřením pobočky probíhal nábor současného týmu, který jednotlivé služby zajišťuje, a po dobu jednoho roku zde probíhala také analýza zdejšího trhu, jestli je vůbec na to připraven. A ověřilo se, že ano. Díky tomu, jsme na začátku letošního roku nastartovali pilotní projekt s Commerzbank, který momentálně běží. A v současné době jednáme o rozšíření našeho portfolia od příštího roku o další dva významné partnery, možná i více.

Říkala jste, že zde probíhal nábor pracovního týmu. Kolik lidí vaše služby tedy zajišťuje?

Základní tým je čtyřčlenný, dále spolupracujeme s mnoha externími specialisty. Rovněž máme opravdu velkou databázi, která obsahuje množství kvalifikovaných pečovatelek o děti či o seniory.

Když jste vstupovali na trh, byla zde již vaše přímá konkurence? Případně, kolik společností v Česku poskytuje podobné společnosti jako ta vaše?

Konkurence v tom pravém slova smyslu zde nebyla. Ostatně dodnes tu není společnost, která by své služby nabízela takto komplexně.

To máte poměrně dost výhodnou pozici. Jak je to možné, že žádné jiné další společnosti podobné portfolio služeb nenabízejí?

Osobně si myslím, že základní chyba byla v tom, že většina velkých, korporátních firem začala uvažovat o zřízení firemních školek, jenže když začaly propočítávat náklady, tak došly k číslu, které nebylo pro ně akceptovatelné. Samozřejmě do toho ještě přišla krize, která je skloňována snad ve všech pádech. Proto si troufám říci, že náš letošní vstup na trh byl přesně načasován, protože zájem o tyto služby tady je a s postupným nastartování české ekonomiky se bude zájem stupňovat.

Zuzana Rambousková PME 01

V jakých oborech si myslíte, že je zájem o tyto služby největší? Jedná se o firmy z oblasti bankovnictví, průmyslu…?

Není to ani tak o oboru, ale spíše o tom, jakou má daná společnost firemní kulturu. Bezpochyby však velký zájem mají nadnárodní společnosti.

Vy jste ale na začátku rozhovoru tvrdila, že jste si dělali analýzu tuzemského trhu, takže musíte mít k dispozici data, na která se ptám?

Mohu potvrdit, že zájem je z oboru bankovnictví, pojišťovnictví, autoprůmyslu, softwaru a IT a farmacie.

Pojďme si přiblížit jednotlivé pilíře vaší činnosti a začněme u firemních školek. V čem spočívá konkrétně tato služba? Zajistíte pouze pečovatelky, nebo se postaráte i o to, aby v dané firmě byla zřízena dostatečně odpovídající místnost? Jste zároveň pro firmy poradenským partnerem v této oblasti? Zkuste nám to osvětlit.

Vše se odvíjí od toho, zda firma má k dispozici právě dané prostory. My jsme však schopni podle potřeb klienta zařídit opravdu vše, to se týká i případně náhradních prostor v pronájmu, pokud společnost nedisponuje vlastními. Když plánujeme firemní školku jako takovou, tak navrhneme celé řešení školky od jejího vybavení až po výběr personálu a řízení školky jako takové. V podstatě to můžeme nazývat školkou na klíč. Ale chtěla bych upozornit, že firemní školky nejsou v tuto dobu prakticky vůbec aktuální.

To jste mě docela překvapila. Proč nejsou aktuální? Domníval jsem se, že ten zájem o ně je.

Abych uvedla věc na pravou míru. Ony byly aktuální a nyní už zase nejsou. Bohužel naše legislativa není zřizování firemních školek příliš nakloněna.

V čem je problém?

Jednoduchá odpověď: pro firmy se to prostě nevyplatí. Nemohou si je odečíst z daní, takže pro ně je to obrovská investice. Ta se ostatně pohybuje v milionech.

Čtěte více na Vitalia.cz

Roční náklady v milionech?

Investice v milionech je už jen při zřízení té školky jako takové, a pak i roční provoz se pohybuje v řádech milionů. Ale velmi záleží, jak je nastavena ta služba. Zda společnost má či nemá vlastní prostory, jak standardní či nadstandardní chce vybavení apod. Dále můžete mít 30 dětí, o které se mohou starat dvě anebo taky čtyři pečovatelky, a tomu je samozřejmě přizpůsobena i cena.

Ale tím tedy máte omezenu jednu část svého podnikání?

Péče o děti u nás neznamená jen firemní školky. Nabízíme také zprostředkování chůvy, neboli paní na hlídání, která pečuje o dítě ve své domácnosti, nebo také zprostředkování chůvy, která dochází do domácnosti dítěte.

Nabízíte možnost objednání chůvy i veřejnosti, respektive nejen firemním zaměstnancům?

Bohužel ne, my chceme naším přístupem podpořit a motivovat firmy k tomu, aby se mohly o své zaměstnance postarat ve vší kvalitě.

Zuzana Rambousková PME 02

Jak zajišťujete firmám kvalitu nabízených služeb? Když se budeme konkrétně bavit o té chůvě, jak probíhá konkurz? Jaké musí mít dispozice?

Základním požadavkem je čistý výpis z trestního rejstříku. Chůvy či pečovatelky musí mít uzavřené pojištění, a poté probíhá výběr chův podle již ověřených dotazníků, které obsahují i psychologické testy.

Máte požadavek na minimální vzdělání?

Tak striktně bych to nedefinovala, nicméně dáváme přednost středoškolsky vzdělaným chůvám, nejčastěji z oborů pedagogiky a zdravotnictví, samozřejmě nejvíce záleží na požadavcích klienta. Ráda bych podotkla, že každá chůva, s níž navážeme spolupráci, je u nás pochopitelně také dostatečně proškolena. Chůvy kromě celodenního hlídání, o kterém jsem nyní hovořila, mohou fungovat i jako tzv. babysitting, což znamená hlídání do 10 hodin týdně. Týká se to například konkrétního příkladu, kdy matka-manažerka ví, že se zdrží v práci na poradě a potřebuje zajistit hlídání pro své dítě.

A pak ještě nabízíme tzv. nouzové hlídání, což je v případech, kdy je zavřená školka, nebo jsou nečekané prázdniny, kvůli kterým by si jinak rodič musel brát zvláštní dovolenou. Nebo onemocní stávající chůva či dítě.

Více z Výslechu

Pojďme k dalšímu pilíři vašeho byznysu, kterým je péče o zaměstnance v krizových situacích. Co je jeho obsahem?

Princip této služby je jednoduchý. Zaměstnanci obdrží od svého zaměstnavatele telefonní číslo na hotlinku, kde se svěřují se svými problémy či zde zanechávají své požadavky.

Požadavky jakého typu?

Uvedu konkrétní příklad: Jsem z práce zcela vyčerpaný, nevím, jak dál.

Takže tato hotlinka funguje něco jako psychologická poradna po telefonu?

Nejen, nabízíme i poradenství v oblasti právní i finanční. Když se například zaměstnanec dostane do tíživé situace kvůli předlužení. Náš odborný pracovník vyhodnotí, zda stačí zaměstnanci dát jen přímou radu, či zda nebude zapotřebí ještě doporučit jinou odbornou pomoc. Tuto hotlinku můžeme definovat jako linku první pomoci, která je ve většině případů nejdůležitější. Kolikrát se však stává, že si ten zaměstnanec jen popovídá o svých problémech s někým nestranným, díky čemuž si sám srovná v hlavě, co potřebuje udělat pro to, aby svůj problém vyřešil. Pokud je ale problém hlubší, nabízíme tzv. Face-to-face poradenství s odborníky v dané oblasti, se kterými máme nadstandardní spolupráci.

Komunikujete potom se zaměstnavateli, jaké problémy registrujete, respektive jakého typu?

Tato služba je anonymní. Zaměstnavatel nikdy neví, kdo nám telefonuje.

Takže mu nedáváte report o tom, jaké typy problémů na lince řešíte?

Zaměstnavateli dáváme pouze report o počtu přijatých telefonátů kvůli tomu, aby vyhodnotil, zda se mu podobná služba vůbec vyplatí.

Zuzana Rambousková PME 03

Posledním pilířem je péče o seniory, respektive o rodiče zaměstnanců, tzv. homecare/eldercare?

Nejsou to pouze rodiče zaměstnanců, mohou to být všichni nemohoucí členové rodiny, kteří se nedokážou sami o sebe postarat. Představte si, že jste vytížený zaměstnanec, otec rodiny a do toho vaši maminku postihne mozková mrtvice. A vy se tak musíte postarat nejen o svou rodinu, ale také právě o svou maminku. A teď nevíte, co dělat dříve, protože je to pro vás nová, nečekaná situace. A my jsme tu od toho, abychom podobnou situaci vyřešili. Poskytneme zaměstnanci komplexní poradenství o tom, jak pečovatelské a rehabilitační služby a stacionáře existují v této oblasti. Také poradíme, jak daný problém řešit finančně.

Takže to je spíše poradenská služba. Nejste schopni zajistit řekněme i tu samotnou pečovatelku o nemohoucího seniora?

Z velké části jde spíše o poradenskou činnost, což je ale 90 % úspěchu v situaci, kterou opravdu nečekáte. Ale jsme samozřejmě schopni, a máme takové klienty, zprostředkovat i pečovatelku.

A když si to shrneme jako celek, o který pilíř vaší činnosti je v současné době největší zájem?

Nás překvapilo, a velmi mile, že stoupá zájem právě o službu o nemohoucí členy rodiny a rodiče zaměstnanců. Z našich statistik vyplynulo, že největší zájem je stále o péči o děti, na druhém místě je právě zmíněná služba homecare/eldercare a zatím nejmenší zájem je o podporu zaměstnanců v krizových životních situacích.

Jaké firmy jsou vaší cílovou skupinou? Od kolika zaměstnanců výše?

My jsme schopni nabídnout služby firmě o jakékoli velikosti, ale pro firmy jako samotné se služba vyplatí od počtu 200 zaměstnanců výše.

Jednáte v současné době s nějakou významnou korporátní společností, která projevila zájem o vaše služby?

Jedna společnost poptávala poradenství v oblasti krizových situacích a máme také dva opravdu velké klienty, kteří projevili zájem o celý komplexní balík služeb. Jednáme s jedním významným českým mobilním operátorem a také s jednou z největších tuzemských bank.

Děkuji za rozhovor.

Galerie

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).