Realita v podobě letenky za pár stovek včetně všech poplatků

22. 8. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Ceny letenek možná zažijí boom. Do Prahy přichází nízkonákladová společnost, která nabídne letenky za několik stovek korun včetně všech poplatků. Konkurenci to ale zatím nechává v klidu, letecká doprava se stává i přesto o něco dostupnější.

Na Letiště Praha vstupuje nová nízkonákladová společnost Ryanair, která již zajišťuje lety z Brna do Londýna. Své akvizice chce rozšířit o trasy Brno-Gerona a rovněž Praha-Dublin. Tuto linku budou moci využít cestující již od podzimu. Cena letenky bude ve výši 300 Kč a to včetně všech poplatků. Ryanair tak může cenou odlákat klienty dalších dvou leteckých společností, které na trase Praha-Dublin již létají. Jediné, co však bude nutné k ceně letenky připočítat, je poplatek za zavazadlo ve výši 6 eur. Zavazadlo však nesmí překročit limit 15 kg, za nadváhu si připlatíte dalších 8 eur za každý kilogram navíc.

Většina cestujících si již zvykla, že k ceně letenky je vždy nutné připočítat veškeré taxy a poplatky. Cena letenky, i když je nabízena za pouhou 1 Kč, tak vždy přesáhne přibližně 1500 Kč, což je například výše samotného palivového příplatku.

Na co vždy pamatovat u ceny letenek

  • bezpečnostní a letištní taxu ve výši 8 – 25 eur, Letiště Praha vybírá za letištní taxu 468 korun na osobu
  • palivový příplatek, jehož výše je okolo 1 500korun
  • transferovou taxu okolo 190korun; platí každý cestující, který v Praze přestupuje
  • příplatek za zavazadlo okolo 10eur
  • Poplatek za on-line platbu kartou ve výši 3 eur

Konkurenční společnosti se Ryanairu nebojí

Ryanair patří mezi největší letecké low-cost společnosti ve světě. Zatím bude létat jen z Prahy do Dublinu. Podle Tomasze Kulakowského, obchodního a marketingového ředitel Ryanairu pro střední a východní Evropu, není varianta rozšíření letů z Prahy nemožná.

Na trase Praha-Dublin má společnost Ryanair konkurenci pouze ve dvou společnostech, a to irského dopravce Aer Lingus, který létá 7× týdně a českého dopravce ČSA. Ta létá 13× týdně. Podle tiskové mluvčí společnosti ČSA Danieli Hupákové může vstup jakékoliv nové letecké společnosti na trh ovlivnit stávající stav. „ČSA nicméně působí na dalších 44 trzích, kde dochází často k podobným situacím. V takovýchto případech jsme schopni flexibilně reagovat změnami v marketingové či prodejní politice. I na příchod Ryanairu jsou ČSA připraveny,“ dodává tisková mluvčí.

Aktuální ceny letenek směr Dublin

ČSA Praha – Dublin  8 475 korun bez poplatků

Aer Lingus Praha – Dublin  800 korun bez poplatků

Ryanair Praha – Dublin  300 korun + poplatek za zavazadlo

Přestože ČSA nepatří mezi low-costové společnosti, na podzim by měla cenově obdobné lety zavést.

Ryanair jako možnou konkurenci však nevidí ani nízkonákladové společnosti. Jedním z důvodů je i to, že létají do jiných destinací, jak zdůvodnil pro business server Podnikatel.cz Jan Čamek, tiskový mluvčí společnosti SkyEurope. „SkyEurope míří do jiných destinací. Z Prahy jich momentálně nabízíme 16 a do Dublinu nelétáme, takže v tomto případě nejde o konkurenci. Není důvod se obávat odlivu klinetů, SkyEurope v Ruzyni dlouhodobě rostou. Jen za 8 měsíců minulého roku jsme se stali 6. nejsilnější společností na letišti v Ruzyni.“ doplňuje Jan Čamek.

Nízkonákladové společnosti vítají nejen spotřebitelé, pro které znamená jejich vzájemná konkurence snižování cen, ale i letiště. To potvrzuje i mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí: „Nízkonákladové společnosti mají pozitivní vliv na rozvoj letiště. Cestujícím nabízejí variantu letecké přepravy. To, že low-cost dopravci snižují své náklady, neznamená, že je snižují v oblasti péče o cestující.“

Kde se berou zisky?

Většina letenek je často pod úrovní nákladů, i přesto letecké společnosti vykazují milionové zisky. Aerolinky nejvíce vydělávají na spolupráci s jinými společnostmi. Velmi často doporučují půjčovny aut, hotely, pojištění či prodávají různé druhy jízdenek. Provozují obchody na palubách letadel, kde nabízejí různorodý sortiment v podobě občerstvení, parfémů či upomínkových předmětů aerolinek. Společnosti ušetří i několik milionů ročně jenom tím, že nevydávají papírové letenky, ale tzv. check-in kódy. Některé společnosti rovněž vybírají příplatky za zavazadlo či překročení povolené hmotnosti, ta se pohybuje okolo 15 – 20 kilogramů. Aerolinky často také využívají hlavně regionálních letišť, které je vyjdou mnohem levněji.

Přehled leteckých společnosti a destinací

Na jaře roku 2004 vstoupila mezi nízkonákladové aerolinky i první česká společnost Smart Wings. Od té doby létá na trasách Praha – Amsterdam, Barcelona, Budapešť, Dubai, Chania (Kréta), Larnaca (Kypr), Madrid, Milano, Moskva, Řím, Paříž a další.

EasyJet – Praha – Basilej, Bristol, Dortmund, Londýn, Milán, Newcastle, Nottingham, Ženeva

RyanAir – Brno – Londýn

SkyEurope – dravý slovenský operátor. Praha – Amsterdam, Atény, Barcelona, Dubrovník, Grenoble, Miláno, Neapol, Nice, Paříž, Řím, Split, Turín

bmibaby – Praha – Birmingham, Cardiff, Manchester, Nottingham

GermanWings – Německý operátor. Praha – Kolín nad Rýnem, Stuttgart

ThomsonFly - Praha – Doncaster/Shef­field. Připravuje ale i Londýn a Bournemouth

Jet2 - Prahy – Belfast, Leeds Bradfords a Blackpool

Sterling - dánský operátor na trase Praha – Kodaň a mimo zimu i Stockholm

Norwegian – norská společnost na trase Praha – Bergen, Oslo a Trondheim

Flyglobespan - Praha – Glasgow, Edinburgh

InterSky – Z Prahy do rakouského Friedrichshafenu

FlyMe – Praha – Goteborg

ClickAir – Praha – Barcelona

Všechno má své nevýhody

Nízká cena letenek a minimalizace nákladů se musí odrazit i v množství poskytování služeb. Již samotná objednávka letenek bývá často velkým problémem. Většina leteckých společností nabízí své letenky pouze přes internet, samozřejmě lze využít i živého telefonického operátora, ale cena hovoru by mohla přesáhnout cenu samotné letenky. Často je potřeba si letenku objednat dlouho dopředu, nebo využít slevových akcí. Místo papírových letenek se přidělují už jen kódy, které se nahlašují při odbavení. Veškeré peněžní transakce jsou zpoplatněné.

Při nízkonákladovém létání odpadá možnost výběru místa sedadla a rozhodně se nedá mluvit ani o enormním prostoru mezi jednotlivými sedadly. Některé lety mívají zpoždění nebo jsou dokonce zrušeny. V tomto případě jsou peníze vráceny či poskytnuta náhradní letenka. V ceně letenky není započítána snídaně, oběd ani večeře. Vše je ale možné zakoupit přímo na palubě. Ceny zde ovšem mají „vzdušnou přirážku“. Nealkoholické nápoje zde pořídíte od 1,50 až do 3 eur, za brambůrky pak zaplatíte okolo 2 eur.

Využíváte služeb nízkonákladových leteckých společností?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).