Recenze, fotky i videa. To všechno vám přivede zákazníka

4. 9. 2014
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Obsahový marketing má zbraně, kterými nemůžete zákazníka minout. Naučte je psát dobré recenze, oslňujte fotkami a šokujte videem. Už se vás nepustí.

Obsahový marketing je dnes běžnou součástí propagace firmy na internetu. Pasivní předávání reklamního sdělení nahradila interakce, která umožnila zákazníkovi více se přiblížit k samotné značce, stát se její součástí a často za ni i doslova bojovat. Možná by to skončilo diskuzemi pod článkem a anketami, ale nutnost přizpůsobit se sociálním sítím dostala obsahový marketing na vrchol. Kdo jej dnes nedělá, přichází prakticky o celý potenciál, který nabízí komunikace přes internet. Pojďme se podívat na nevšední zbraně obsahového marketingu, které mohou posunout vaše podnikání na úplně novou úroveň. 

Nepodceňujte uživatelské recenze 

Kdo může lépe ohodnotit produkt než samotní uživatelé? Právě proto velké e-shopy dávají stále více prostoru recenzím zákazníků. Ono to má hned několik důvodů. 

  • Pokud napíše recenzi uživatel, je považována za důvěryhodnější než od obchodníka, který určitě „chce jen vydělat“. 
  • Také se v ní objevují přímé zkušenosti s produktem, které vyplývají z jeho bezprostředního užívání. Například v době vydání produktu neměl dodavatel všechny potřebné informace o kompatibilitě, anebo mohl přehlédnout některé nedostatky. 
  • Prodejce je u nás často považován za prostředníka mezi výrobcem a kupujícím. Lidé si zvykli nakupovat v supermarketech a už dávno rezignovali na odbornost prodejce. Často je jim jedno, že jste strávili desítky hodin hledáním ideálního produktu, prostě jste pro ně jen prodavačka v supermarketu, která doplňuje zboží.

Schválně si zkuste představit, že chcete koupit nějaký produkt, který jako laik neumíte dostatečně ohodnotit. Vlastně ani nevíte, co přesně chcete. Třeba se rozhodnete do obýváku místo televize pořídit projektor. Netušíte o něm naprosto nic, ale chcete si jej koupit. Podíváte se na přední prodejce elektroniky a začnete procházet jeden produkt za druhým. Budou vás zajímat technická specifika, kterým nerozumíte? Nikoliv. Řeknete si, že by stálo za to si o tom něco zjistit. Možná si uděláte na papír pár poznámek. Co si ale přečtete, je popisek od prodejce, diskuzi pod článkem a případně uživatelské recenze, pokud je e-shop podporuje.

Čtěte také: Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Naučte se používat nástroje obsahového marketingu.

Rozdíl mezi diskuzí pod článkem a uživatelskými recenzemi je v podstatě komplexnost informací. Diskuze je od slova diskutovat. Většina zákazníků si pod tím představí, že mohou k produktu pokládat otázky a prodejce jim napíše odpověď. Ale recenze, to už je jiná liga. Tam se naopak očekává, že zákazník napíše své zkušenosti se samotným produktem. Ve výsledku se může jednat o poměrně velké množství textu, které často pokryje svou informační hodnotou profesionální článek. Nezřídka se také stává, že se právě k této uživatelské recenzi potenciální zákazník několikrát vrátí, a právě tady je vaše příležitost. Přemýšleli jste někdy, co by se stalo, pokud by neustále vracející se zákazník dostal zničehonic slevu třeba 5 %? Technicky vzato to není nic složitého. 

Čtěte také: Zakládáte e-shop? Víme, kolik peněz a do kterých forem reklamy investovat

Jenomže jak přinutit vaše zákazníky, aby psali vlastní a hlavně kvalitní recenze? V podstatě má celý proces dvě fáze. Jedna z nich je začít psát recenzi a druhá dopsat ji dostatečně kvalitně. Motivovat zákazníky psát recenze je ideální finančně. Stálí zákazníci mají výhodu, že jsou spolehliví a často i věrní. Takže jim můžete třeba odpustit poštovné. Přeci jen šance na nevyzvednutí zásilky je u nich výrazně nižší. Popřípadě jim můžete poslat až s další zásilkou nějaký menší dárek. Nemyslete si, i často pro vás bezvýznamný reklamní předmět jako je propiska, tričko, hrneček či flash disk jsou pro fanoušky velmi hodnotné. Přitom reklamní hrneček s potiskem dnes stojí do 40 Kč. Poštovné nemá cenu počítat, protože jim ho přidáte až k dalšímu nákupu. 

Pokud posíláte emailem zákazníkům poděkování za nákup, což byste určitě měli, tak je můžete rovnou vyzvat, ať napíší recenzi, jak jsou spokojeni. Co se týká kvality recenze, tak to je problém. Ne každý je dostatečně zkušený, aby dokázal napsat kvalitní a čtivou recenzi. Popřípadě má grafomanské tendence napsat klidně i několik normostran textu o jednom produktu, který tak zbožňují vyhledávače Seznam a Google. Můžete jim v tom ale pomoct. Mezi základní triky patří plusy a minusy, které využívá například Alza. Když necháte zákazníka nejdříve vypsat plusy a minusy produktu, který si zakoupili. Určitě si pamatujete na psaní slohu na základní škole. Taky jste si nejdříve museli napsat osnovu, od které se dalo krásně odrazit. Podobně je to i s plusy a minusy. Jakmile si někdo dá tu práci a napíše třeba pět plus a dvě minus, daleko lépe na tomto základě napíše několik odstavců. Samozřejmě můžete nejlepší recenzenty za daný měsíc nějak odměnit. 

Čtěte také: Udržet si stávajícího zákazníka je desetkrát levnější než získat nového

Samozřejmě nezapomínejte, že obsahový marketing je velice univerzální a propojuje propagaci s obsahem. Takže se nebojte nejlepší recenze, s poděkováním konkrétním zákazníkům, pravidelně zveřejňovat na sociálních sítích. Jednak tím trochu rozhýbete aktivitu a také si můžete být jistí, že recenze od zákazníků jsou daleko častěji sdíleny než vaše „zaujaté“ texty. 

Vlastní fotografie jsou lepší než ty z fotobank

Znáte z televize takové ty reklamy, kde si modelka holí své depilované nohy? Anebo si dívka s dokonalou pletí namaže další vrstvu krému a vypadá ještě lépe? Podobný dojem mohou mít i lidé, kteří přijdou na vaši stránku plnou ilustračních fotografií. 

Vlastní fotografie vám otevřou úplně nové možnosti, jak využít obsahový marketing. Jednak máte plně pod kontrolou, co na nich bude, a hlavně nedokonalosti často dokáží upoutat daleko víc pozornosti, než fotky, které prošly legendárním Photoshopem. 

Výhodu by si měli uvědomit zvláště ti z vás, kteří prodávají specializované zboží. Jako příklad si můžeme uvést sportovní oblečení a obuv. Co když se mezi fotkami zboží objeví obrázek člověka, který právě uběhl maraton. Jistě bude tričko propocené a boty zablácené, ale ten člověk zvládl uběhnout 42 kilometrů právě díky výbavě, kterou prodáváte. Představte si to jako popis fotografie: „Pan Jirka právě doběhl svůj dvanáctý maraton v botách X, které s oblibou používá na silniční povrch. Jeho recenzi na boty X si můžete přečíst pod článkem.“ Co si asi pomyslí čtenář? No, pan Jirka je určitě borec, protože uběhl maraton. A zřejmě boty X něco vydrží, když s nimi uběhl dvanáct maratonů. Přečtu si recenzi a uvidím podle ceny, ale asi budou dobré. 

Lidé si rádi nakupují podle ceny a vzhledu, ale u dražšího zboží daleko radši koupí podle doporučení odborníků. Schválně, kolik z vás se při nákupu v obchodě dalo přesvědčit radami prodejců. Já osobně, když jsem naposledy potřeboval koupit rifle, tak jsem zamířil do specializovaného obchodu. Tam se mě ujal majitel a hned na první pokus mi dal rifle, které mi sedly. Dal mi ještě na porovnání k černým modré a dovysvětlil mi pár věcí. Nebyla otázka, na kterou by neznal odpověď. Prostě jsem si koupil rifle u něj a dál o tom nepřemýšlel. Doteď mi dobře slouží a až budu potřebovat nové, půjdu zase tam. I když si něco navíc připlatím. Prostě jakmile vám s něčím radí člověk z oboru a opravdu máte zájem nakoupit, tak si koupíte u něj. Obdobně to bude i u fotky maratonce. Ta nám řekne, že Jirka je reálný běžec, který už má něco za sebou. Recenze plná reálných zkušeností nám vysvětlí, jak to hodnotí profík. No a na nás už zůstává si ty boty jen koupit. 

Nespornou výhodou jsou zde i doporučení na další zboží. Maratonec Jirka totiž zmíní kvalitní ponožky, tričko, spodky atd. Zákazník tak toho může koupit více. Samozřejmě náš maratonec Jirka není jen běžný zákazník, i když jsme jeho recenze zařadili mezi uživatelské. Ve skutečnosti to může být třeba kamarád majitele, anebo někdo, koho sponzorujeme. To je ale už nepodstatný detail. Důležité je, že z vašeho e-shopu nakupují skuteční a hlavně reální profíci. Proč myslíte, že velké značky investují tolik peněz do známých sportovců, aby se ukázali v reklamách s jejich produkty? Protože to funguje. 

Ale vraťme se zpět k fotografiím a obrázkům. Dělat si vlastní určitě stojí čas. Na druhou stranu se tím odlišíte od své konkurence, která pracuje pouze s tím, co dostane od dodavatele. Často to navíc přelepí nevkusným vodoznakem, aby jim to náhodou někdo neukradl. 

Vy to můžete udělat chytře. Co zasadit přímo do obrázku reklamu na vaší značku? Zmíněné boty můžete umístit na nakloněný podstavec, který bude z každé strany obsahovat adresu vašeho e-shopu. Místo dvou fotek jich uděláte třicet, anebo padesát. Z nich pak vyberete, dejme tomu, deset. Každý zákazník hledá něco jiného. Někoho zajímá vzorek na podrážce, jiný chce vidět z blízka špičku, jestli je lepená, a najdou se i tací, co by rádi viděli botu seshora. Proč ne. Náš zákazník, náš pán. Možná si říkáte, že to už by bylo lepší botu nechat rotovat a natočit to jako video. Taky možnost.  

Čtěte také: Každý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku

Samozřejmě na každé fotce musí být vidět internetová adresa vašeho e-shopu. Ať už na podstavci, pozadí, podlaze. Hlavně, aby příjemně zapadla. Nejde tu jen o konkurenci, která často využívá profesionální fotky, ale v dnešní době jak Google, tak i Seznam umí hledat v obrázcích. Lidé si do Google Images zadají název produktu a prochází zrakem, co chtějí koupit. Pokud budete mít kvalitně popsané obrázky v dobrém rozlišení a hlavně originální, je dost možné, že se dobře umístíte. Tak proč na obrázek nedat rovnou i adresu obchodu, kde si mohou produkt koupit.

Komunikace s fanoušky a zákazníky 

Pokud patříte mezi odborníky a máte povědomí o trhu a produktech, kde se pohybujete, určitě nepromarněte příležitost komunikovat přímo s fanoušky a zákazníky. Poměrně běžné je, že si společnost vede firemní blog. Zde zveřejňuje novinky a informuje o nových trendech současnosti. Výhodou je snadné napojení na sociální sítě. Aktivní profily na sociálních sítích se vám dříve či později vyplatí, protože užitečné a zajímavé informace lidé sdílí. 

Mohlo by vás zajímat: 10 podnikatelských blogů, které se vyplatí sledovat

Jestli vám psaní textů moc nejde, můžete vyzkoušet videa. Stačí k tomu HD kamera a kancelářské prostory. Jako téma je ideální předat své zkušenosti z oboru, ve kterém podnikáte. Vraťme se opět k tématu sportovní obuvi. Budeme cílit na nové běžce, kteří si chtějí koupit boty na běhání. Připravíte si kameru, na ukázku normální a běžeckou obuv. Představíte se, zmíníte, jak dlouho děláte v oboru a řeknete téma videa. Pak vedle sebe dáte běžné tenisky a běžeckou botu. Budete porovnávat jednotlivé části a vysvětlovat odlišnosti. Výsledek pak můžete sestříhat třeba ve Windows Movie Maker a nahrát jej na YouTube. 

Videem zacílíte mnohem víc než textem nebo obrázkem

Co tím získáte? Především máte obsah, který můžete sdílet na sociálních sítích. Videa jsou navíc hodnocena výše než texty a fotografie, takže zasáhnou více fanoušků. Dále jste mezi své zdroje nových zákazníků přidali YouTube. I zde pobíhá hledání podobně jako ve vyhledávačích. Když dobře nazvete své video a popíšete jej, postupem času z něj začnou chodit potenciální zákazníci. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Jakmile se do toho dostanete, můžete pravidelně dělat nová videa o jednotlivých produktech, která se dobře prodávají. Instruktážní videa pro správné využití produktů, která používáte, je další stupeň. Videa se doopravdy vyplatí nepodceňovat. Patří jim totiž v obsahovém marketingu budoucnost. Rychlost internetu už dávno přesáhla jakékoliv limitující hranice.

Pokud máte opravdu co nabídnout svým zákazníkům, tak na nic nečekejte a začněte. Dokažte návštěvníkům, že svému oboru rozumíte a oni se stanou vašimi fanoušky a budou za vaši značku bojovat.

Autor článku

Mám blog http://404m.com. Sleduji aktuální dění kolem #domén, #reklamy, #SEO a průběžně o tom píšu. Sledujte mě také na Twitteru a Google+

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).