Recept Sama Waltona na celosvětový úspěch v podnikání

7. 9. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Sam Walton - historická ikona v podnikání. Dokázal vytvořit z malého obchůdku největší obchodní řetězec, který je aktuálně podle obratu i největší společností na světě. Co stojí za jeho úspěchem? Jen pár jednoduchých rad.

Sam Walton (*29.3.1918 – + 6.4.1992) založil svůj první obchod v malém sedmitisícovém městečku v roce 1962 a postupně z něj vybudoval největší obchodní řetězec na světě – Wal Mart. V 60.letech byla velká americká města již obsazena velkými řetězci. Proto šel Walton svou vlastní cestou a s malým kapitálem zakládal obchody v menších městech, kde svou politikou brzy zničil předražené obchůdky v centru měst.

Díky této strategii Wal Mart rostl rychlostí přes 30 % ročně, což byl trojnásobek průměrného růstu v sektoru diskontního prodeje. V současné době má Wal Mart 1,3 milionu zaměstnanců. Jen v USA vlastní skoro tři a půl tisíce obchodů. Dalších dvanáct set v Kanadě, Mexiku, Číně, Japonsku a Velké Británii (v Česku žádné nemá). S obratem 256 miliard dolarů Wal Mart v r.2003 předstihl General Electric a stal se, co se obratu týče, největší společností na světě.

Wal Mart se stal také přínosem technologického pokroku, pokud to mělo vliv na cenu. Například zavedení využívání čárových kódů, které urychlilo odbavování zákazníků na pokladnách. Patřil i k prvním IT propagátorům, kteří rozpoznali velký potenciál počítačů. To značně usnadnilo přenos informací i samotnou logistiku. A opět napomohla snižování cen. Walton byl časopisem Forbes v roce 1985 prohlášen za nejbohatšího muže na světě. Nijak ho to ovšem nepotěšilo. Nikdy si na žádné okázalosti kolem své osoby nepotrpěl.

Walton se řídil tímto desaterem, které uveřejnil ve svých pamětech s názvem „Made in America“ v roce 1992 a shrnuje do nich své celoživotní podnikatelské zkušenosti:

Desatero poučení:

  1. Tým – základ každého podniku; správný výběr lidí; musíte se ztotožnit s podnikem a věřit v jeho úspěch; nedostatky překonávat pracovní náruživostí až posedlostí.
  2. Podílejte se o zisk – zaměstnanci jako společníci firmy; jednat s nimi jako s partnerem; možnost koupě akcií za levnější ceny, podíly ve společnosti, až odejdou na penzi atd.
  3. Motivujte společníky – peníze a podílnictví nejsou vše; motivace na pracovišti; podporovat soutěživost; vysoké cíle; čas od času promíchat ředitele, nebýt předvídatelný – to be unpredictable, jak Sam rád říkával.
  4. Podílet se o informace – čím více společníci vědí, tím více rozumějí podniku a bude mu prospěch ležet na srdci; informace je síla a zisk, který budete mít za sdílení s partnery.
  5. Oceňte zásluhy – odměna za práci a akcie jsou část loajality; pečlivě zvolená, upřímně slova chvály mají obrovskou cenu.
  6. Oslavujte úspěchy / neplačte nad neúspěchy – neberte se zcela vážně; uvolněte se; ukazujte svoje nadšení.
  7. Mít otevřené uši – naslouchat lidem v podniku (lidé, kteří jsou v první linii, vědí nejlépe, co se tam děje); mluvit otevřeně bez zábran.
  8. Zákazník – (Náš zákazník, náš pán) dejte mu více, nežli očekává; napravte všechny chyby a nevymlouvejte se – omluvte se; (na vývěsním štítu Wal Martu: „Spokojenost zaručena“).
  9. Hlídat si výdaje – Sám strýček Sam, jak byl znám mezi svými zaměstnanci, v osobním životě jezdil stále starým autem, nenechával spropitné v restauracích a létal zásadně ekonomickou třídou.
  10. Vždy proti proudu – hledejte nevyšlapané cestičky; ignorujte obecné pravdy, když všichni ostatní jdou stejným směrem.

Sam Walton netvrdil, že to jsou nějaké zázračné rady. Naopak říkal, že jsou to docela obyčejná pravidla, která ho ovšem dovedla až na vrchol. Nemůžeme stále dělat to, co se jednou osvědčilo, protože vše kolem se mění. Člověk musí být v předstihu a předvídat změny, aby uspěl. To bylo jeho zásadní životní krédo.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).