Nová pravidla rovněž stanoví prahová hodnota pro registraci pro provozovatele dronů. Ti musí být registrováni, pokud provozují drony, které mohou při nárazu do člověka přenášet více než 80 J kinetické energie. Připravili jsme souhrn, co všechno „dronaře“ čeká.
Nová pravidla začnou brzy platit
Evropská rada přijala na konci června aktualizovaná pravidla bezpečnosti letectví, která zahrnují revidovaný mandát pro Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA) a první celounijní pravidla pro civilní drony všech velikostí. Toto nařízení tak nahradí stávající právní rámec z roku 2008 a potvrdí dohodu z 22. listopadu loňského roku dosaženou mezi předsednictvím Rady a Evropským parlamentem. Tím je završen první legislativní proces a jakmile bude nařízení vyhlášeno v Úředním věstníku EU, vstoupí v platnost 20 dní poté.
Nová pravidla stanoví základní zásady pro zajištění bezpečnosti, zabezpečení, soukromí, ochrany osobních údajů a ochrany životního prostředí. Také se v nich stanoví prahová hodnota pro registraci pro provozovatele dronů. Ti musí být registrováni, pokud provozují drony, které mohou při nárazu do člověka přenášet více než 80 J kinetické energie. Tato pravidla zajistí, že létání bude i nadále bezpečné, i když se provoz na naší obloze postupně zahušťuje,
dodává Ivajlo Moskovski, bulharský ministr dopravy, informačních technologií a komunikací. Dále by pravidla měla přinést do tohoto odvětví právní jistotu a odstranit pravidla, která by mohla omezovat podnikání a zavést přístup k bezpečnosti založený na rizicích a výkonnosti. Tedy, že zohlední rizika spojená s jednotlivými odvětvími civilního letectví.
Psali jsme: Podnikání s drony: padáme, abyste mohli létat
Z hlediska regulace představují pro Evropskou unii problémy menší drony, protože podléhají různým bezpečnostním pravidlům. Zatímco některé drony jsou těžké a rychlé, jiné mohou vypadat jako malé elektrické hračky a Evropská unie mohla doposud regulovat drony o váze nad 150 kilogramů. Navíc, jak je uvedeno v infografice, s drony souvisí také ochrana dat, soukromí a emise CO2.
Hlavní aspekty návrhu:
- Přísná pravidla týkající se bezpečnosti v celé EU
- Chránit základní práva občanů
- Důkladná kontrola pro zajištění bezpečnosti
- Záruka odpovědnosti vůči třetím stranám a pojištění
- Podpora rozvoje trhu a evropského průmyslu
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) přináší už nyní několik spíše obecných doporučení, co dělat a co nedělat. Piloti by podle nich měli mít svůj dron vždy na dohled, mít plán letu a zvolit místo bez překážek. Dále doporučují pečlivě si prostudovat pokyny výrobce dronu a opatřit si na něj patřičná povolení, pokud s ním chtějí podnikat. V návodech, co nedělat, figuruje například to, že dron nesmí nikoho ohrožovat a pilot s ním nesmí létat nad lidmi, budovami nebo vozidly nebo ve výšce nižší než 50 metrů od nich. Vyvarovat by se měl také výškám přesahujícím 150 metrů a blízkostem letišť a přistávacích ploch pro vrtulníky.
Využití dronů
Evropská unie očekává v příštích 20 letech nárůst letecké dopravy až o 50 %. S tím souvisí odhady Evropské komise o tom, že do roku 2035 bude evropské odvětví dronů přímo zaměstnávat více než 100 000 lidí a mít ekonomický dopad přesahující 10 miliard eur ročně, a to především ve službách.
Jedná se tedy o stále se rozšiřující odvětví s velkým potenciálem. Drony se velmi často využívají ve fotografii, což potvrzuje Jiří Alexander Bednář, fotograf a pilot dronu, který fotí převážně architekturu: Využívám dron jako doplňující službu pro své klienty, kteří tak získají netradiční pohled na svou realizaci. Samozřejmě se nemusím omezovat pouze na fotografie, i videa z dronu jsou velice zajímavá.
Kromě toho se drony mohou používat v meteorologii, dále k výškovým inspekcím, mapování 3D pozemků, modulacím nebo k pořizování termosnímků.
Přečtěte si: Jak uspět v oboru dronařů? Inspirujte se filmy jako Top Gun nebo Rocky
V České republice může být několik desítek tisíc dronů různých kategorií. Ty se dají koupit v běžných internetových obchodech a ty základní stojí několik set. Obecně je zakázáno létat nad lidmi bez jejich souhlasu nebo do zakázaných prostor, jako je například Pražský hrad. Ti, kteří si chtějí prací s dronem vydělávat, musejí mít povolení k provozování leteckých prací od Úřadu pro civilní letectví. Podle Jiřího Alexe Bednáře je na jeho získání během tří až pětiměsíčního procesu nejnáročnější administrativa. Z tohoto důvodu jsem spolupracoval s firmou, u které jsem si pořídil dron, školení a provedení celým procesem povolení. Přesto se stále musíte naučit Letecký předpis L2, Doplněk X, provozní příručku a další,
popisuje své zkušenosti.
I česká pravidla jsou poměrně striktní: například zmíněný Doplněk X o bezpilotních systémech se zaměřuje především na bezpečnost, dohled pilota, odpovědnost, prostory nebo pohon. Pilot podle nařízení například musí udržovat trvalý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem (to jde vyřešit spottery, kdy vidí na dron a pilot létá jen podle kamery), nebo má povinnost zaznamenávat informace o letu do deníku letadla, a to včetně podrobných údajů. Tam, kde je prostor, lze získat výjimku od Ústavu civilního letectví, ale přesto se uvidí, co majitelům dronů přinesou nová pravidla Evropské unie a jak to ovlivní jejich práci.