Mít web s koncovku .sex nebo .pivo? Víme, kdo si to může dovolit

21. 6. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
V první části roku 2012 se mohou firmy pokusit zaregistrovat si nové generické domény nejvyšší úrovně (gTLD). Podle odborníků jde o revoluci ve světě internetu, jedním dechem však dodávají, že není pro každého.

Jako revoluci v internetovém světě označují mnozí včerejší rozhodnutí Internetového sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN). Sdružení totiž otevřelo možnost registrací generických domén nejvyšší úrovně (gTLD), které budou moci nově obsahovat prakticky kterékoli slovo či zkratku v jakémkoli jazyce. Kromě obecných koncovek typu .com, .org či české .cz tak mohou vzniknout například .sex, .pivo, .auto, .free a nespočet dalších.

Zaregistrování vybrané gTLD však bude poměrně obtížně. Kromě několika set stránkového registrační formuláře a poplatků přesahujících tři miliony korun musí žadatel též prokázat legitimní nárok na vlastnictví požadované koncovky. Odborníci proto předpokládají, že tuzemské firmy nebudou mít o vlastní gTLD velký zájem a počet českých žádostí se bude pohybovat pouze v řádu jednotek. Čtěte také: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

Stovky nových koncovek na dohled

Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN) včera schválilo vznik dalších generických domén nejvyšší úrovně (gTLD). Ke stávajícím 22 obecným koncovkám a necelým 300 národním koncovkám se tak zřejmě příští rok připojí stovky až tisíce dalších. Podle odborníků se jedná o jednu z největších změn v internetovém světě, doménové koncovky totiž budou moci obsahovat prakticky kterékoli slovo či zkratku v jakémkoli jazyce. Příležitost pro “vlastní” doménu se tak otevírá různým samosprávným celkům, městům a především také firmám.

Prezident a výkonný ředitel sdružení ICANN Rod Beckstrom v té souvislosti prohlásil, že rozhodnutí sdružení respektuje práva skupin na vytvoření nové vlastní generické domény nejvyšší úrovně v jakémkoli jazyce a písmu. Doufáme, že toto rozhodnutí umožní, aby systém doménových koncovek sloužil lépe celému lidstvu, dodal Beckstrom. Dnešní rozhodnutí je předzvěstí nové internetové doby, připojil se Peter Dengate Drozd, předseda představenstva společnosti ICANN.

O rozšíření gTLD se přitom diskutovalo již delší dobu. Jejich hlavními propagátory se stala jak velká města jako Paříž či Berlín, která projevila zájem o vlastní internetovou koncovku, tak i různé firmy. Zájem o firemní doménu už ohlásily například společnosti Canon či Deloitte. Podle odborníků přináší otevření gTLD velké příležitosti pro inovativní marketing a může i ulehčit život mnoha firmám, které se v současnosti musí bránit spekulativním registracím domén, spamu a dalším bezpečnostním rizikům. Čtěte také: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Všechna tato rizika by uvolnění nových gTLD měla snížit. V posledních letech začínají v doménách nejvyššího řádu docházet volná zapamatovatelná jména. Kromě toho podnikání komplikují doménoví spekulanti, takže velké firmy mohou mít zaregistrované i tisíce adres jen proto, aby ochránily své produkty. To všechno zpomaluje inovace, komentoval Zbyněk Loebl ze společnosti Rowan Legal.

Koncovky adres v současnosti

Obecných koncovek v internetových adresách – domén nejvyššího řádu je v současnosti 22. Jde například o koncovky .com, .org., .net. Jako poslední vznikly koncovky .tel pro telekomunikace a .xxx pro pornografii. Necelých 300 koncových domén pak patří jednotlivým státům či územím.

Zájemci o novou doménu nejvyšší úrovně mohou podávat žádosti od 12. ledna 2012 do 12. dubna 2012. Schvalovací proces bude podle odborníků velice komplikovaný a sama organizace ICANN odhaduje, že nejjednodušší nekonfliktní žádosti bude schopna schválit zhruba za 9 měsíců. Z toho vyplývá, že nové domény budou startovat někdy kolem přelomu roku 2012 a 2013. Perioda pro navrhování nových gTLD pak bude devadesát dní, upřesnil serveru Podnikatel.cz Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

České firmy registraci vlastních gTLD neplánují

Získání nové gTLD však rozhodně nebude jednoduchá a levná záležitost. Průvodce registrací obsahuje 360 stran, registrační poplatek činí 185 000 dolarů (zhruba 3 145 000 korun) a za roční provoz domény musí majitel platit dalších 25 000 dolarů (asi 425 000 korun). Firmy navíc budou muset dokázat legitimní nárok na koncovku, kterou mají v plánu koupit. ICANN proto vydal poměrně rozsáhlý dokument (gTLD Applicant Guidebook), který obsahuje veškeré informace potřebné pro úspěšné absolvování procesu.

Podle odborníků se tedy nedá očekávat, že by si vlastní gTLD začaly pořizovat střední či menší firmy v Česku. Lze předpokládat, že o domény budou žádat silné globální společnosti, nadnárodní asociace, města a pak samozřejmě společnosti, které chtějí umožnit registrace poddomén běžným uživatelům. Moc takových organizací v ČR není, takže by mě překvapilo, kdyby počet českých žádostí přesáhl 5, domnívá se Ondřej Filip.

MM 25 baliček

Jak navíc doplnil Ondřej Filip, ryze české společnosti o registraci svých firemních názvů zatím příliš zájem nemají. Nicméně jedna z firem sídlících v Česku chce podle Filipa usilovat o doménu .free. Firmy se k novým adresám můžou postavit buď úplně pasivně, nebo mohou defensivně registrovat svá jména. Bez pochyb tím nejlepším řešením ale bude zamyslet se nad tím, jak tuto příležitost využít pro posílení vlastní konkurenceschop­nosti díky chytrému marketingu, uvedl Martin Tlapa, náměstek ministra průmyslu pro EU a mezinárodní konkurenceschop­nost.

To, že české firmy se do registrace zrovna neženou, potvrdili včera i zástupci velkých firem ČTK. Žádná z oslovených firem se výslovně nevyjádřila, že bude o nějakou gTLD usilovat. Zůstává však otázkou, zda se nejedná pouze o zastírací manévry, jelikož některé informace, které má server Podnikatel.cz k dispozici, některé velké firmy o gTLD zájem mají. Podle neoficiálních zpráv reálně nákup vlastní gTLD zvažuje například firma Škoda Auto. Automobilka však na dotazy serveru Podnikatel.cz do vydání článku nijak nereagovala. Čtěte také: Zákon přikazuje na webu uvádět identifikační údaje. Víme, které vám chybí

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).