Reklama formou grafických bannerů byla snad prvním způsobem reklamy v prostředí internetu. Ačkoliv se jedná o starší systém propagace, i v dnešní době má tato forma stále své místo, přestože ji objemem proinvestovaných peněz dlouhodobě převyšuje reklama PPC.
Kdy použít bannery
Tato forma reklamy je vhodná přesně pro ty situace, kdy se nehodí PPC. Tedy na kampaně, jejichž cílem je zákazníkům výrobek představit a vyvolat u nich poptávku. Stejně tak je bannerová reklama vhodná v případech, kdy vaše cílová skupina není jasně specifikovaná a váš výrobek si kupují prostě všichni. Tedy například různé potraviny, auta, služby mobilních operátorů apod. Bannerová reklama je také vhodná pro dlouhodobé budování značky v případech, kdy zkrátka musíte být hodně vidět, stejně jako konkurence (developeři a realitní kanceláře na realitních serverech apod.).
U bannerů se obvykle platí určitá částka za tisíc zobrazení reklamy. Další variantou je také platba za určité časové období zobrazování banneru – den, týden apod. Existují dokonce i hybridy mezi PPC reklamou a bannery a to jsou grafické bannery, kdy ovšem platíte pouze za kliknutí na reklamu, nikoliv za zobrazení. Nenechte se zmást, v tomto případě se jedná opět o PPC reklamu! Tato forma reklamy je sice grafická, ale platí pro ni naprosto stejná pravidla jako pro textovou PPC reklamu. Čtěte více: Pro jaké podnikatele se hodí PPC reklama?
Typicky existují tři základní modelové situace, kdy je vhodné použít bannerovou reklamu:
- Umístění bannerové reklamy na specializované stránky, které se týkají vašeho oboru. Jste prodejce aut? Umístěte svůj banner na stránky, která se zabývá radami pro lidi, kteří se chystají ke koupi vozu a neví, jak vybrat nejlepší model. Prodáváte BIO krmivo pro kočky? Umístěte svůj banner na stránky pro chovatele a milovníky koček. Zjednodušeně lze říci, že banner má smysl na těch specializovaných stránkách, kde je takřka každý jejich návštěvník zároveň i vás potenciální klient.
- Vaší cílovou skupinou je celá internetová populace, nebo alespoň její velká část. Vaším zákazníkem může být kdokoliv, proto je pro vás vhodné mít bannery umístěné tam, kde se schází velké množství různorodých skupin lidí – tedy internetové portály, zpravodajské weby apod. Typicky se jedná například o předměty denní potřeby, služby elektronických komunikací, automobily apod.
- Cílem kampaně je pouze posílení značky. Jedná se o tzv. image kampaně, které nemají za cíl zvýšený prodej žádného konkrétního produktu nebo služby, ale jen připomínají, že značka existuje. Tyto kampaně jsou výsadou spíše velkých společností, které si je vzhledem k jejich finanční náročnosti mohou dovolit.
Internetový marketing neřešte izolovaně
Při rozhodování, jaké formy reklamy na internetu použít, se vždy řiďte preferencemi vaší cílové skupiny. Snažte se plánovat a řídit internetový marketing tak, aby byl v souladu s ostatními činnostmi firmy. Pouze tak můžete dosáhnout maximální účinnosti a omezit utrácení peněz za věci, které vám nepřináší zisk. Rozpočet (alespoň v hrubých rysech) sestavujte vždy dlouhodobě. Vezměte v úvahu vaše zisky za uplynulý rok a předpokládejte při stejných podnikatelských aktivitách podobný hospodářský výsledek. Nepřeceňujte své síly a nevěřte na zázraky. Stůjte nohama na zemi a buďte objektivní. Čtěte více: Jak plánovat a řídit rozpočet na marketing
Rozepište si detailně, co pro váš marketing musíte bezpodmínečně udělat, a tyto položky neměňte. Zároveň berte v úvahu možné navýšení cen služeb, inflaci, vyšší DPH apod. To, co zbude, máte k dispozici. Sestavte svůj rozpočet na marketing tak, aby vám něco zbylo na nepředpokládané výdaje. Vždy se může objevit něco, co budete muset nebo chtít udělat, ale už na to nebudete mít peníze. Pokud víte, že máte na rok maximálně milion korun, nesestavujte rozpočet na marketing ve stejné výši.
V průběhu roku se trh pro váš produkt vyvíjí v závislosti na ročním období, svátcích i jiných událostech (v létě nebo v únoru asi nemá smysl inzerovat prodej vánočních stromků). Rozpočet na marketing je vhodné plánovat právě s ohledem na měnící se situaci v průběhu roku. Počítejte s tím, že takřka žádná kampaň nemá okamžité účinky. Důkladně se informujte například o tom, kolik času potřebuje grafik na přípravu finální podoby letáku a jak dlouho bude tiskárně trvat jeho výroba. Stejně tak potřebujete vědět, dokdy musíte tiskárně podklady zaslat, aby byla dodací lhůta dodržena. Počítejte však také s možnými komplikacemi, nedodržením termínů ze strany dodavatelů atd. a do plánu zahrňte dostatečnou časovou rezervu.
Stejné je to u inzerce v tisku a všeho ostatního. Kvalitní a úplné informace vám ušetří mnoho peněz a stresu.
Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.