Každý podnikatel se často dostává do situace, kdy se rozhoduje, jak na sebe, či svůj výrobek (službu) vhodně upozornit případné zájemce na trhu. Reklama jako prostředek pro počáteční předání informací zákazníkovi má dnes mnoho podob. Stačí se jen zorientovat v široké nabídce a vybrat tu nejvhodnější.
Nadlinková(ATL) vs. Podlinková(BTL) reklama
Tzv. nadlinkovou reklamu (ATL – above the line) tvoří hlavně reklama v masmédiích, tj. reklamy v televizi, v rozhlase, v kinech a venkovní reklamy (outdoor či out of home) – do kterých spadají známé billboardy, citylighty, rámečky v metru, apod.
Podlinková reklama (BTL – below the line) se skládá z marketingových nástrojů jako podpora v místě prodeje (POS – point of sale a POP – point of purchase) – tj. letáčky, olepené vozíky, ochutnávky, či různé nárazové promo akce. Další významnou složkou podlinkové reklamy je direct marketing a PR. Mezi podlinkové nástroje řadíme i sponzoring a soutěže.
Speciálním druhem se dnes stává reklama na internetu a novější formy reklamy jako např. tzv. guerilla kampaň (na hranici legality), která získává poslední dobou díky nízkým nákladům na oblibě. Jedná se reklamní grafitti, papírky rozvěšené po městě, či vylepované plakáty na všech možných i nemožných místech. Tato forma reklamy je především využívána pořadateli různých hudebních, či kulturních akcí. Často také mívá nějaké pokračování či vyvrcholení v jiném reklamním médiu.
Jaký je poměr využívání nadlinkové a podlinkové reklamy? Dříve se jednoznačně upřednostňovaly nadlinkové nástroje a podlinkové, tedy BTL tvořily jen doplňek. Současným trendem se stal ale posun k podlinkovým nástrojům a hlavně vzájemné propojování prvků ATL a BTL. Výhodami BTL forem jsou snadná měřitelnost jejich efektivity a zacílení na konkrétního zákazníka (ušití mu produktu na míru).
Direct marketing – trend budoucnosti?
Velice oblíbenou a čím dál více se rozšiřující formou reklamy je již zmiňovaný direct marketing. Call centra neustále hledají nové zaměstnance a brigádníky, jelikož počet zakázek jim neustále roste. Oproti jiným reklamním nástrojům má direct marketing tu výhodu, že je orientován přímo na zákazníka. Místo nekonkrétní masy lidí před firmou náhle stojí jednotliví lidé se svými touhami a potřebami. Podnikatel tak může směřovat různé produkty ke specifickým zákazníkům.
Podmínkou úspěšného direct marketingu jsou ale informace, resp. kvalitní databáze potenciálních klientů. Množství informací umožňuje podnikateli uzpůsobit výrobek zákazníkovi a zaktivizovat maximálně jeho pozornost. Mnohdy samotný produkt ustupuje do pozadí a snahou je spíše „zaútočit“ na zákazníkovy prožitky a emoce. Použití direct marketingu je možné takřka pro všechny typy firem, jediným limitem je dobrá databáze.
Na kolik vyjde podnikatele kvalitní reklama?
Přesné číslo se bohužel dá zjistit jen těžko. Zadavatelé své rozpočty tají. Dá se ale říci, že středně velká kampaň včetně TV spotů stojí více jak 15 mil.Kč,
uvedla pro business server Podnikatel.cz odbornice z časopisu Marketing a Média Martina Trymlová. Pro středně velké a malé podnikatele jsou ale než drahé prime-timy na komerčních televizních stanicích vhodnější třeba virtuální spoty, které mohou umístit na internet. Skoro již povinností se stalo mít kvalitní webovou prezentaci.
Pro více informací, co všechno by měla obsahovat, čtěte články Webová komunikace, aneb jak přilákat zákazníka a Dobrý obsah webových stránek může živnostníkovi pomoci.
Relativně novým, ale velice efektivním typem reklamy je také pořádání různých soutěží spojených s prodejem produktu.
U koho si reklamu objednat?
Zvolit celostátní renomovanou agenturu, či nějakou menší, méně známou, ale s lepšími cenami? Zde by měl podnikatel porovnat cenu, kterou je ochoten zaplatit, s předpokládaným výnosem a kvalitu, kterou mu může agentura nabídnout. Největší reklamní agentury nejsou nejlevnější. Přední špičkoví kreativci si účtují až 4 000 Kč za hodinu. Menšímu podnikateli bych poradila spíše lokální agenturu, kde jsou kratší a méně byrokratické výrobní a rozhodovací procesy,
poznamenává Martina Trymlová. Na trhu již existují i menší české agentury, které si na konkrétní práci najímají externí grafiky, či art directory a poměr cena kvalita u nich dosahuje vysokých standardů. Podnikatel by se neměl bát požádat o ukázky dosavadních reklamních kampaní agentur a popř. i kontaktovat firmy, které s danou agenturou přišly do styku.
Důležitým faktorem také je, aby si podnikatel vybral co nejlepší zacílení na zvolenou skupinu zákazníků, protože mediální naplánování kampaně je velmi důležité. Raději by podnikatel měl investovat do kreativně zajímavé a promyšlené kampaně ve dvou přesně cílených kanálech, než zaplatit za průměrné, ale všudepřítomné letáčky či nevýrazné inzeráty v tisku,
doplňuje na závěr Martina Trymlová.
Volba dobré reklamní kampaně se může stát zasádním rozhodnutím a může ovlivnit vývoj firmy (ať už v pozitivním, či negativním slova smyslu) na dlouhé roky dopředu. Proto je nutné ji nepodcenit a zvolit pro firmu ten nejvhodnější a nejefektivnější typ.