Rekordní ceny nafty. Čeští dopravci připravují zdražení

5. 6. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Rostoucí ceny ropy se v minulých týdnech projevily na cenách nafty v ČR. V průměru nyní zaplatíte za litr nafty přes 35 Kč. Dopravci proto oznamují, že nemají jinou možnost než zdražovat. Odborníci ale nesouhlasí a navrhují i jiné řešení.

Zvyšování cen nafty nabralo v posledních týdnech na rychlosti. V podstatě každým dnem ceny stoupaly a překonaly i hranici 35 korun. Analytici dobré zprávy o poklesu nepřináší ani do budoucna. Většina dopravců tak kvůli vlastnímu přežití avizuje zvýšení cen svých výrobků a služeb.

Ceny nafty táhne vzhůru drahá ropa

Podle nejnovějších údajů z tohoto pondělí přesáhla cena nafty 35 korun a nyní mohou řidiči na čerpacích stanicích tankovat diesel v průměru za 35,08 korun. Podle slov analytiků stojí za vysokými cenami nafty zvyšující se ceny ropy. Růst byl způsoben rekordními cenami ropy na světových trzích, což se se zpožděním projevilo i na našich čerpacích stanicích, uvedl pro business server Podnikatel.cz Petr Čermák, analytik firmy Colosseum. Ceny pohonných hmot žene vzhůru trh s ropou. I když ropa poslední týden dál neroste, její vliv na maloobchodní ceny v ČR dobíhá se zpožděním a stále tak pociťujeme rychlý růst cen ropy z minulých týdnů, potvrdil serveru analytik Tomáš Vlk ze společnosti Patria Finance.

Průměrné ceny pohonných hmot (Kč/litr) k 2. červnu 2008
Kraj Natural 95 Nafta
Celá ČR 32,65 35,08
Hl. m. Praha 33,23 35,46
Jihočeský 32,3 34,97
Jihomoravský 32,81 35,19
Karlovarský 32,49 35,09
Královéhradecký 32,34 34,78
Liberecký 32,51 35,15
Moravskoslezský 32,83 34,94
Olomoucký 32,28 34,6
Pardubický 32,65 34,87
Plzeňský 32,87 35,17
Středočeský 32,75 35,29
Ústecký 32,42 34,82
Vysočina 32,88 35,39
Zlínský 32,74 35,4

Zdroj: CCS

Důležitou otázkou je pro podnikatele vývoj cen nafty v dalších týdnech. Velice záleží na již zmiňované situaci na ropném trhu, ale kromě toho i na dalších faktorech. Odborníci předpokládají, že však dojde ke zklidnění trhu s ropou, a proto by cena nafty měla nejspíše stagnovat. Vysoké ceny ropy a pohonných hmot ve světě začínají mít negativní vliv na poptávku a to se projevuje i na cenách ropy, která v posledních dnech klesá (nyní 123,45 dolaru za barel – rekord na konci května na úrovni 135 dolarů za barel), vysvětluje Petr Čermák. Důležitý je přitom i kurz dolaru, ten v současné době posiluje, což je negativní faktor nahrávající dalšímu růstu cen pohonných hmot, doplňuje ale pro server Podnikatel.cz Tomáš Vlk.

Na počátku letošního roku ceny pohonných hmot nejprve klesaly a až teprve na počátku května začaly výrazně růst. V té době se prodával litr naturalu za 31,13 Kč a litr nafty stál v průměru za 32,26 Kč.

Během posledních týdnů se nezvýšila jen cena nafty, ale i benzinu. Nicméně oproti naftě zaznamenaly ceny benzinu jen mírný nárůst. Je zvláštní, že mezi cenou benzínu a nafty je dvoukorunový rozdíl, obvykle je nafta o něco málo lacinější, podivil se pro business server Podnikatel.cz Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency, která patří mezi největší české autobusové dopravce. Příčiny lze najít v poptávce po naftě. Nejde o to, že by se cena nafty promítala do benzínu. Obě ceny se odvíjí od stejného základu a tím je ropa. K tomu samozřejmě hraje roli i poptávka, ta je u nafty vyšší a vyšší je tedy i její cena, dodal Tomáš Vlk. I přes rozdíl cen nafty a benzinu se výrazný nárůst v cenách benzinu nečeká. Cena benzínu se zvyšovala o něco pomaleji, nicméně další výrazné zdražování v nejbližší době neočekáváme, domnívá se Petr Čermák.

Podnikatelé avizují zvýšení cen

Vysoké ceny nafty ohrožují české podnikatele, a to především autodopravce. Ale nejen je rekordně drahá nafta poškozuje. Současný vývoj se dotýká takřka všech druhů firem, jelikož se zvyšující cena této suroviny postupně promítne dále v distribučním procesu. Ve výsledku tak nebudou ušetřeni ani koncoví spotřebitelé.

Nejvíce postiženými nicméně zůstávají dopravci. Zvyšující se ceny pohonných hmot tlačí na náklady u dopravců, kteří již v řadě případů začínají zvyšovat ceny i pro své zákazníky, řekl Petr Čermák. Ne každá firma si ale může dovolit promítnout vyšší ceny nafty dál. Pro dopravce to samozřejmě znamená vyšší náklady, které se pak budou snažit promítnout do cen. Nakolik k tomu dojde, však záleží na konkurenci v daném odvětví, upozorňuje Tomáš Vlk. Jeho slova potvrzují sami dopravci. Někteří totiž vzhledem k velké konkurenci na trhu mají velmi omezené možnosti. Na volném trhu dopravy se pohybuje několik desítek tisíců subjektů, které si silně konkurují a ceny tak nemohou překonat hranici stanovenou poptávkou. Nicméně jezdit pod náklady je ekonomická sebevražda, což by si měli uvědomit jak dopravci, kteří ceny nezvyšují, tak jejich zákazníci, kteří vyšší ceny odmítají akceptovat, uvedl serveru Martin Felix, vedoucí odboru PR Česmad Bohemia, největšího tuzemského sdružení autodopravců a dodal: Dopravci nemohou roční nárůst cen nafty absorbovat z vnitřních zdrojů, ceny se již delší dobu pohybují na samé hranici rentability. Komu se ceny zvýšit nepodaří, patrně ukončí činnost.

skoleni_8_1

Investuje do modernizace, radí odborníci

Podnikatelé vesměs tvrdí, že jedinou jejich šancí je přenesení nákladů do cen svých služeb, či výrobků. Počkáme ještě 14 dnů, pokud cena nafty neklesne pod 35 Kč, budeme muset zdražit, řekl Radim Jančura ze Student Agency. Pokud 33% nákladů na provoz autobusů činí nafta, tak při zvýšení ceny nafty o 20 % bychom měli zvýšit cenu jízdného o 7 %. Bohužel, taková je matematika, vypočítává dále Jančura. Přidávají se k němu i další. Musím zopakovat, že jediným východiskem je přenesení se zvyšujících nákladů do cen, potvrdil Martin Felix z Česmad Bohemia.

Odborníci ale vidí i jiné možnosti, než přenesení nákladů do cen. Krátkodobě se bránit nelze. Čím déle budou vysoké ceny přetrvávat (nebo dokonce ještě růst), tím více se bude vyplácet investovat do úspornějších technologií, avšak to se samozřejmě týká delšího horizontu, radí Tomáš Vlk. Jako variantu řešení bych viděl investici do modernizace vozového parku, tzn. vyřadit zastaralé vozy a nahradit je úspornější variantou. Z krátkodobého pohledu je tento krok sice finančně náročný, nicméně z dlouhodobého hlediska přinese úspory, přidává se na závěr Petr Čermák.

Bude vás motivovat sleva na dani k obměně vozového parku?

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).